Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nirrebosse; sa:
1. Just den kniven menade jag. Den var inte i produktion mer än en kortare period vad jag vet.

Bosse
OK, jag har dock använt den så den har tyvärr inget samlarvärde längre. Den är ruskigt bra som jaktkniv/allroundkniv. En bättre campingkniv får man leta efter.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Just det, den diskussionen kommer jag ihåg :). Kniven låg väl inte i/intill själva ehmm .... högen?
speechless-smiley-040.gif
Fy fasen, den hade jag nog låtit ligga kvar trots att man är knivgalen

~Paul~
Nja, man kunde ju tro det om en sån "skitkniv". Nä, det är bara en känsla man får när det ligger en sprillans kniv ute i skogen, att någon dragit ned byxorna varvid kniven halkat av livremmen, och dragit upp dem igen. Särskilt om man betänker hur gubbarna däruppe brukar ha kniven (dvs inte i stöveln eller i Rambosnöre runt halsen...)
 
Strykarräven; sa:
1. Nja, man kunde ju tro det om en sån "skitkniv".

2. Nä, det är bara en känsla man får när det ligger en sprillans kniv ute i skogen, att någon dragit ned byxorna varvid kniven halkat av livremmen, och dragit upp dem igen. Särskilt om man betänker hur gubbarna däruppe brukar ha kniven (dvs inte i stöveln eller i Rambosnöre runt halsen...)
1. Haha, fyndigt :)

2. Ja, då klarnar det lite. Eller så har den som har slängt kniven vetat om att härdningen var slut. T ex om han har utsatt den för hög temperatur.

~Paul~
 
chinerunner; sa:
Dom har gjort en snygg fällkniv i alla fall :)
Den ser väl inte så tokig ut men tyvärr så är stålet inget att hurra för. Som ombyte till Bonpertuis så har man i det här fallet valt 420C!! Snacka om ett steg i fel riktning.

Jag måste säga att jag börjar bli besviken på Marttiini när det gäller materialval.

~Paul~
 
Skulle vara intressant att se en. Har haft en gamal martinifällkniv på 80-talet. Den var inte Made in Finland och av bra kvalitet. Hoppas de satsar högre denna gång. Stålvalet tyder inte på det.

Bosse
 
Fler bilder på kniven:

MarttiiniMFK-2W3.jpg


MarttiiniMFK-2W2.jpg


MarttiiniMFK-2W4.jpg


Rent estetiskt så ser den som sagt intressant ut. Man får till och med olja och justeringsnyckel till kniven vid köpet. Men som sagt, tråkigt med det usla stålet. Hade det varit en dykarkniv så kan jag fatta det men en fällkniv?!?

~Paul~
 
Den är faktiskt fin... 90% + av knivköpare vet inte skillnad på stålsorter och många av dem håller inte ens sin kniv vass så den säljer nog om priset är bra. Sorgligt dock på nåt sätt att en tillverkare som gör så pass bra knivar rent hantvärksmässigt inte har stolthet att satsa på stålet. Sandvik 12C27 borde väl gå att importera till finland mot en rimlig kostnad.

Bosse
 
dePaul; sa:
2. Ja, då klarnar det lite. Eller så har den som har slängt kniven vetat om att härdningen var slut. T ex om han har utsatt den för hög temperatur.
Jag håller på bajs-teorin. Att nån snubbe glömmer kniven på spisplattan i två timmar, kommer tillbaka och hittar den rödglödgad, tänker "Helvete", och i sorg och vanmakt går ut och lägger den i sin slida (nypolerad) på en myr vid laisälven för en sista vila... nä. :)
 

Liknande trådar