Zeeke; sa:
Min slitna Swede 60 är rfr, nötningståligt med andra ord. Jag har gamla minnen från min barndom som scout, att kolstålet var lättare att hålla skärpan på.
Varför skulle jag behöva en slagtålig kniv? Visserligen har det hänt att jag slagit med en vedklabb på någon kniv när jag späntat, men aldrig att jag skulle slå på en fällkniv. Såvida jag inte avsåg att skrota den.
Ja, kolstål är generellt lättare att skärpa, just tack vare den något högre slagtåligheten/segheten. Dvs, eggen har inte samma tendens att rulla eller brytas av som på en kniv i rostfritt (med samma bladgeometri).
Ett rostfritt blad som t ex Sandvik 12C27 kan däremot ha många ggr högre nötningstålighet jämför med en kolstålskniv. Med andra ord. Om du skulle behöva att skära i abrasiva ämnen som papper, läder, kartong osv så är en rostfri kniv lämpligare.
Om du däremot är ute i naturen och skall hugga slanor, korvpinnar och bända/spänta stickor så är en kolstålskniv att föredra. Det hela har med andra ord att göra med vilket arbete man utsätter kniven för.
Med slagtålighet och seghet menas motstånd mot mekanisk påverkan såsom bändning, späntning och inhuggande i diverse material. Kolstålsblad är bra på det här. Rostfria är däremot bättre på att skära med i ordets rätta betydelse.
Generellt skulle man således kunna sammanfatta det hela såhär: Vill du spänta, tälja, hugga i pinnar, bända och gräva (i nödfall) i jorden så är en kolstålskniv att föredra. Vill du däremot att skära i mjukare material, som i samband med matlagning, jakt och fiske, öppnande av kartonger, skära papper, snören, mjukplast osv så är en rostfri kniv att föredra.
~Paul~