Stort knivintresse - välj din favoritkniv

dePaul; sa:
Nirrebosse; sa:
Hjälper det verkligen att fila.

Problemet med graderna minskar om man fäller den kontrollerat och mjukt.

Bosse
Jo, det hjälpte i mitt fall.

Ja, brukar faktiskt fälla alla mina knivar på det sättet.

~Paul~

Jag fäller mina lite som det passar, både ut och ihop. En bra kniv tycker jag skall tåla att stänga enhandigt vilket som regel blir lite omildare än försiktigt. Mest för att bladfjädern belastar tillbakagången.

Nu granskar jag en av mina favoritknivar kritiskt, jag är nöjd med den.

Bosse

Jag anser att mellan dessa två EKA-stål så är det just rostfriheten som talar för det rostfria stålet. Andra Rostfria stål av högre kvalitet med högre kolinnehåll (Säg 1%) kan nog vara bättre på allt.
EKA ligger ju i en prisklass som inte direkt tillåter extravaganta stålblandningar. Deras dyraste modeller är väl tveksamt prisvärda om man bara bedömmer utifrån stål. Tror dock att en förnuftig användare med ett bryne har allt han kan önska sig.

Bosse

Nirrebosse; sa:
1. Däremot anser jag skärpevaraktigheten (nötningståligheten)som större hos Uddeholm. Detta med lika och ganska låga slipvinklar.

2. Det är en himla skillnad på 420 och 12-27. Som jag ser det större än nästa hopp uppåt i kvalitet mot exvis ATS-34 och VG10.

Bosse
1. Asså i allmänhet är vilket som helst rostfritt stål nötningståligare i mjukare material än ett kolstål typ Uddeholm UHB 20 (AISI 1095).

Ett stål som innehåller en större mängd vanadinkarbider eller molybdenkarbider är avsevärt nötningståligare än de allra bästa kolstålen som t ex L6, O1, 52100 osv. Detta har att göra med att de järnkarbiderna som finns i kolstål inte kommer i närheten av vanadinkarbiderna i hårdhet.

När det däremot gäller slagtålighet/seghet så är kolstål i allmänhet bättre.

2. Ja, det är stor skillnad mellan AISI 420 och Sandvik 12C27. Sandvik är pga sin jämnare fördelning och sammansättning avsevärt nötningståligare och härdas hårdare. Däremot är det inte lika slagtåligt/segt efterom 420 börjar närma sig kolstålet i den här aspekten. 12C27 äger heller inte lika stort motstånd mot korrosion som 420. Återigen, hela problematiken går ut på vad man ämnar använda kniven till.

~Paul~

Nirrebosse; sa:
1. EKA ligger ju i en prisklass som inte direkt tillåter extravaganta stålblandningar.

2. Deras dyraste modeller är väl tveksamt prisvärda om man bara bedömmer utifrån stål.

Bosse
1. Sant

2. Håller med deras dyrare modeller tangerar andra fabrikanters modeller med avsevärt exklusivare stål.

~Paul~

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Eka Swede 60

dePaul; sa:
Zeeke; sa:
Men vilken av de två stålen räknas INTE som kvalitetsstål menar du?
Det kinesiska stålet är med största sannolikhet inte något kvalitétsstål. Däremot är båda sandviksorterna det.

~Paul~
Kom igen, nu har vi pratat förbi varandra. Glöm kina, deras knivar och deras stål. Vad jag påstår att kvalitetsmässigt är Sandvik och Uddeholm likvärdiga men inom två olika segment. Kolstål resp rostfritt.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Eka Swede 60

dePaul; sa:
Zeeke; sa:
Min slitna Swede 60 är rfr, nötningståligt med andra ord. Jag har gamla minnen från min barndom som scout, att kolstålet var lättare att hålla skärpan på.

Varför skulle jag behöva en slagtålig kniv? Visserligen har det hänt att jag slagit med en vedklabb på någon kniv när jag späntat, men aldrig att jag skulle slå på en fällkniv. Såvida jag inte avsåg att skrota den.
Ja, kolstål är generellt lättare att skärpa, just tack vare den något högre slagtåligheten/segheten. Dvs, eggen har inte samma tendens att rulla eller brytas av som på en kniv i rostfritt (med samma bladgeometri).

Ett rostfritt blad som t ex Sandvik 12C27 kan däremot ha många ggr högre nötningstålighet jämför med en kolstålskniv. Med andra ord. Om du skulle behöva att skära i abrasiva ämnen som papper, läder, kartong osv så är en rostfri kniv lämpligare.

Om du däremot är ute i naturen och skall hugga slanor, korvpinnar och bända/spänta stickor så är en kolstålskniv att föredra. Det hela har med andra ord att göra med vilket arbete man utsätter kniven för.

Med slagtålighet och seghet menas motstånd mot mekanisk påverkan såsom bändning, späntning och inhuggande i diverse material. Kolstålsblad är bra på det här. Rostfria är däremot bättre på att skära med i ordets rätta betydelse.

Generellt skulle man således kunna sammanfatta det hela såhär: Vill du spänta, tälja, hugga i pinnar, bända och gräva (i nödfall) i jorden så är en kolstålskniv att föredra. Vill du däremot att skära i mjukare material, som i samband med matlagning, jakt och fiske, öppnande av kartonger, skära papper, snören, mjukplast osv så är en rostfri kniv att föredra.

~Paul~
Då kan jag behålla min Mora 2000 till fältmässiga matbestyr och använda en kolstålskniv till grovarbetet :) Min idealknivslida har plats för två knivar i olika storlek.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Eka Swede 60

Zeeke; sa:
Då kan jag behålla min Mora 2000 till fältmässiga matbestyr och använda en kolstålskniv till grovarbetet :) Min idealknivslida har plats för två knivar i olika storlek.
Absolut. Din Mora 2000 har ett Sandvik 12C27M stål. M står för modified. Egentligen borde det här stålet heta 10,4C29 och inte 12C27M :). Det är ett bra stål med enligt min mening så är det vanliga 12C27 bättre.

Vad är det för en slida du talar om? Har du en bild? Nyfiken!

~Paul~

Ett litet tillägg gällande Moraknivar.

Det råder en allmän missuppfattning om vilka stålsorter som gäller i de olika modellerna. Såhär ligger det till:

Frosts rostfria: Sandvik 12C27, HRC 58-59
Frosts kolstål: Eurostandard CK 101, CK 95, Uddeholm UHB 20 (AISI 1095), HRC 59-61
Frosts laminatstål: Uddeholms 2140 (AISI 01), HRC 61-62

KJ Eriksson (Mora of Sweden) rostfritt: Sandvik 12C27M, HRC 57-58
Kolstål: Eurostandard CK 85, Uddeholm 19 (AISI 1085), HRC 58-59
Inget laminat.

Hultafors rostfritt: Japanskt AUS-8, HRC 58
Kolstål: Japanskt SK-5 (AISI 1085), HRC 58-59

Det här låter lite förvirrande men ett och samma stål kan ha ett antal olika namn beroende på vilken standard man går efter. Hoppas i alla fall att det blev lite klarare.

~Paul~

Nu är det dessa knivar som gäller (huvudsakligen, jag använder några till förstås).

9286378.jpg

1. Kniv jag dagligen bär med mig.
- WM1 samt EKA Swede88. Trevliga och snygga knivar som ligger väl i handen. Lätta att bära med i väskan. Tyvärr är EKA:n lite för lätt, jag vill ha lite mer att hålla i.

2. ”Där ute” blir det ofta Hultafors snickarkniv.
- Den kostar 20:- och blir ruggigt vass. Jag använder den utan hämningar för allt och den tar en del stryk. Jag kan stryka eld med den också...

3. Utomlands blir det Victorinox Rucksack och Swisstool.
- De fixar det mesta från picknickmaten till krånglande barnvagnar.

4. I köket en kniv från ICA.
- Bra nog för att använda dagligen, finns bättre men också mycket som är sämre.

5. Drömkniven vet jag inte riktigt. Kanske en italiensk dolk från 1200-talet med magisk förmåga att göra den som håller den till en mästare i medeltida stridsteknik.

mipert; sa:
Nu är det dessa knivar som gäller (huvudsakligen
Snygg samling Mikael. Är kockkniven ICA-s egen modell? Är du nöjd med den?

Var köpte du Hultaforsaren? Jag har kollat runt i min närhet och den finns inte att köpa någostans. Järnia kunde tydligen beställa den. Dock skulle det ta några veckor. Det är den rostfria varianten (blått handtag) som jag är ute efter. Skulle nämligen vilja ge AUS-8 en riktig omgång :)

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg