Stort knivintresse - välj din favoritkniv

I Östersund finns Hultafors att köpa lite här och där, endast byggbytiker dock. Har sett modell för målare med mejsel i stället för spets, modell för rörmokare med fil på bladsidan, elektrikern har sin med Sheepfootblad och snickare kan välja på Rött och blått färgkodat som mora. Har även sett grovkniven som ger ett fint intryck. Har själv den rödskaftade snickarkniven då jag tycker om kolstål. Tycker att skaftet är bättre än min arbetsfavorit Eriksson 511 men att bladet nog har en sämre härdning.
Hultafors stora inovation är dubbelsliran och leveransen av två knivar redan designade att bäras ihop.

Bosse
 
Eletrikerkniven har jag, den används dock inte mycket men när vi skall mecka mer med huset skall den hänga med.

9288773.jpg


Hultafors snickarkniv är ganska känslig i bladet, det blir lätt hack och skador men jag accepterar det för en ”arbetshäst” som jag vågar använda för vad som helst. Den blir ju ruggigt vass som sagt, och är lätt att skärpa.

Bör väl nämna att jag oftast har mer än en kniv i skogen, en Mora 200 är ofta med, plus WM1 och EKA och Kuusamoo och...
 
De ser intressanta ut Hultaforsarna. Jag är nog mer intresserad av den rostfria modellen med blått handtag. Har inte hårdtestat AUS-8 ännu.

~Paul~
 
Lindbloms Knivar skrev:
Vi i Norden har en unik tradition med bruksknivar. Ingen annanstans i världen använder vi knivar som ett universalt verktyg. Detta ställer höga krav på kniven som måste vara extremt stryktålig. Vi arbetar därför med hög kvalitet på stål, handtag och slida. Vi har designskydd på de flesta knivarna för att kunden skall känna sig trygg.

Hindrar säkert kunden att skära av fingrarnas senor :)

Men nästa steg blir väl att lista ut stålsort.

Själv har jag nyss spenderat en--enligt mitt förmenanande--helvetes massa pengar på en ny kniv. Får se om det blir min "favoritkniv". Jag låter meddela här när jag har kniven i min hand nån gång nästa vecka.
 
lapetter; sa:
Men nästa steg blir väl att lista ut stålsort.

Själv har jag nyss spenderat en--enligt mitt förmenanande--helvetes massa pengar på en ny kniv. Får se om det blir min "favoritkniv". Jag låter meddela här när jag har kniven i min hand nån gång nästa vecka.
Jag har skrivit till företaget i samma ärende. Får se om de har lust att svara.

Du får gärna tala om vilken kniv det är fråga om ;)

~Paul~
 
dePaul; sa:
Jag har skrivit till företaget i samma ärende. Får se om de har lust att svara.

Du får gärna tala om vilken kniv det är fråga om ;)

~Paul~

BarkRiver-Highland-02.jpg


En kniv ska kosta 30-60 kronor och ha rött eller blått skaft i plast. Så har jag resonerat. Gör jag väl fortfarande. Den här uppfyller inte kraven. Men jag blev nyfinken på slipningen. Jag är så kass på att hålla knivar vassa med bryne så kanske det går bättre med stroppning. Vi får se om inköpet motsvarar 10-20 knivar :cool:
 
lapetter; sa:
Men jag blev nyfinken på slipningen. Jag är så kass på att hålla knivar vassa med bryne så kanske det går bättre med stroppning. Vi får se om inköpet motsvarar 10-20 knivar :cool:
Har alltid tyckt om Bark River knivar. Det borde inte vara problem att hålla kniven vass, den levereras ju med antingen 12C27 eller A2. Vilket stål valde du?

Personligen är jag mer förtjust i den här:
http://www.barkriverknifetool.com/sar/sandstorm/index.html

Köpte du direkt från företaget eller någon av de andra försäljarna av B.R. knivar i USA?

~Paul~

PS Nu blev man lite avundsjuk
Svettas.gif
 
Har alltid tyckt om Bark River knivar. Det borde inte vara problem att hålla kniven vass, den levereras ju med antingen 12C27 eller A2. Vilket stål valde du?

Personligen är jag mer förtjust i den här:
http://www.barkriverknifetool.com/sar/sandstorm/index.html

Köpte du direkt från företaget eller någon av de andra försäljarna av B.R. knivar i USA?

~Paul~

PS Nu blev man lite avundsjuk
Svettas.gif
[/QUOTE]


Hade ingen aning om att man kunde välja stål. Det stod i alla fall A2 på den jag tog. Jag köpte av en försäljare. Hade heller ingen aning om att man kunde köpa direkt från företaget.

Hade nog helst velat ha en sån som följer

http://www.barkriverknifetool.com/furfinfowl/scout/largeknives/blackcanvas.jpg

men den hade inte konvex slipning.
 
lapetter; sa:
Hade ingen aning om att man kunde välja stål. Det stod i alla fall A2 på den jag tog. Jag köpte av en försäljare. Hade heller ingen aning om att man kunde köpa direkt från företaget.

Hade nog helst velat ha en sån som följer

http://www.barkriverknifetool.com/furfinfowl/scout/largeknives/blackcanvas.jpg

men den hade inte konvex slipning.
OK. Du har dock inte gjort något misstag. Kniven du köpte är kanonfin. Tänk bara på att det handlar om kolstål och att den rostar så fort ett moln uppenbarar sig på himlen ;)

Ja, man kan välja stålsort. Det handlar ju om semi-handgjorda knivar. Du kan således välja handtag, stål och utsmyckning.

~Paul~
 
dePaul; sa:
lapetter; sa:
Hade ingen aning om att man kunde välja stål. Det stod i alla fall A2 på den jag tog. Jag köpte av en försäljare. Hade heller ingen aning om att man kunde köpa direkt från företaget.

Hade nog helst velat ha en sån som följer

http://www.barkriverknifetool.com/furfinfowl/scout/largeknives/blackcanvas.jpg

men den hade inte konvex slipning.
OK. Du har dock inte gjort något misstag. Kniven du köpte är kanonfin. Tänk bara på att det handlar om kolstål och att den rostar så fort ett moln uppenbarar sig på himlen ;)

Ja, man kan välja stålsort. Det handlar ju om semi-handgjorda knivar. Du kan således välja handtag, stål och utsmyckning.

~Paul~
Var kan man bese, eventuellt köpa sådana knivar?
 

Liknande trådar