Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ny samlare

Jag får medge att mina kunskaper om knivar och knivstål inte står i paritet med er andra på den här tråden. Men idag när jag var i järnaffären för att köpa bits stod där ett ställ med knivar på kassadisken. Under tiden jag kollade på kniven funderade jag på om jag hade något behov av den.

- Nej, svarade jag.
- Men jag vill ha den, tänkte jag.
- Varför då, undrade jag.
- Vet inte, svarade jag sanningsenligt.
- Men jag, ropade jag till, jag ska bygga upp en knivsamling. Den här får bli min första kniv!
- Den, sa jag, va sjutton... ja, ok, jag gör som jag vill.

Så här ser den första kniven i min knivsamling ut:

Mora_of_Sweden.jpg

[Ändrat av Zeeke 2007-04-23 kl 16:15]

Re: Ny samlare

Zeeke; sa:
Jag får medge att mina kunskaper om knivar och knivstål inte står i paritet med er andra på den här tråden. Men idag när jag var i järnaffären för att köpa bits stod där ett ställ med knivar på kassadisken. Under tiden jag kollade på kniven funderade jag på om jag hade något behov av den.

- Nej, svarade jag.
- Men jag vill ha den, tänkte jag.
- Varför då, undrade jag.
- Vet inte, svarade jag sanningsenligt.
- Men jag, ropade jag till, jag ska bygga upp en knivsamling. Den här får bli min första kniv!
- Den, sa jag, va sjutton... ja, ok, jag gör som jag vill.

Så här ser den första kniven i min knivsamling ut:

Mora_of_Sweden.jpg

Å rent funktionsmässigt är samlingen alltså redan komplett ;)

Kanske, kanske inte, jag hittade en gammal sliten kniv som legat kvarglömd i bilen. Kanske ska jag organisera en subsamling. Knäckta och rostiga knivar som fått en allt för snabb död. Det vill säga, de dog innan de var slitna nog. ;)

Zeeke; sa:
Kanske, kanske inte, jag hittade en gammal sliten kniv som legat kvarglömd i bilen. Kanske ska jag organisera en subsamling. Knäckta och rostiga knivar som fått en allt för snabb död. Det vill säga, de dog innan de var slitna nog. ;)
Bidrar gladeligen med den där dyra fiskekniven från Martiini som sprack (pling!) i två delar när jag tappade den på en brygga. Nej, jag hade inte köpt den, men hittat den alldeles gratis sedan nån skitnödig fiskare missat att dra upp byxorna med livremmen i behåll.

Grattis Sune. Kniven ser väldigt fin ut. Man märker att moraknivarna börjar bli anpassade till internationell marknad. De liknar mindre och mindre den traditionella moran. Egentligen är det bara slipfasen som är kvar från det ursprungliga utseendet. Alla andra detaljer har man ändrat på.

Så jag undrar i min stillhet; hur mycket är det kvar av själva begreppet "mora" i en sådan kniv? ;)

Jag vet visserligen att de traditionella rödskaftade moran med trähandtag fortfarande säljs. Men enligt vad jag förstår så är det inte många som blir sålda nuförtiden. Risken är att de med tiden försvinner helt.

Summa summarum. En mora börjar se ut som vilken annan kniv som helst ;).

~Paul~

Strykarräven; sa:
Bidrar gladeligen med den där dyra fiskekniven från Martiini som sprack (pling!) i två delar när jag tappade den på en brygga.
Just det, den diskussionen kommer jag ihåg :). Kniven låg väl inte i/intill själva ehmm .... högen?
speechless-smiley-040.gif
Fy fasen, den hade jag nog låtit ligga kvar trots att man är knivgalen

~Paul~

Är det så att bark river är mindre fixerade vid grovt stål än säg exempelvis Fällkniven. Jag har aldrig brutit av nån kniv, (vilket inte innebär att jag använt denm som en fjolla) och betraktar inte den faran som allvarlig. Det där ser ut som fina jaktknivar endel av dem, och snygga skaft. Vilken otrolig valfrihet. Och ett bra kolstål. Habegär är svårt att stå emot.

Vad beträffar martinin som gick av vid fall så låter det som en riktig skitkniv. Vissa måndagsexemplar är som hämtade direkt ur en skithög!!!

Bosse

dePaul; sa:
Strykarräven; sa:
Bidrar gladeligen med den där dyra fiskekniven från Martiini som sprack (pling!) i två delar när jag tappade den på en brygga.
Just det, den diskussionen kommer jag ihåg :). Kniven låg väl inte i/intill själva ehmm .... högen?
speechless-smiley-040.gif
Fy fasen, den hade jag nog låtit ligga kvar trots att man är knivgalen

~Paul~
Morgonens första garv, man tackar.

Nirrebosse; sa:
1. Är det så att bark river är mindre fixerade vid grovt stål än säg exempelvis Fällkniven.

2. Vilken otrolig valfrihet. Och ett bra kolstål.

3. Habegär är svårt att stå emot.

4. Vad beträffar martinin som gick av vid fall så låter det som en riktig skitkniv. Vissa måndagsexemplar är som hämtade direkt ur en skithög!!!

Bosse
1. Ja, det är en avsevärd tunnare stock än i Fällknivens alster.

2. Det är just valfriheten de lever på. Komponera ihop din egen kniv utan extra kostnad. En ganska bra affärsidé ;). Finns några andra som har samma filosofi, men kanske inte riktigt samma utbud.

3. Ja, jag vet :(. Så många knivar, så lite pengar....

4. Det var den konklusionen som vi kom fram till. Nämligen att det måste ha handlat om ett måndagsex. De flesta Marttiiniknivar innhehåller det franska rfr Bonpertuisstålet som uppnår sin optimala hårdhet runt 55 HRC. Det räcker m a o att dra det till närheten av 60 för att de skall bli avsevärt skörare.

Som helhet så tycker jag dock om Marttiiniknivarna. De har rätt ofta en lätt konvex slipfas, väldigt lik Opinelknivarnas. Det är de nästan tvungna att ha eftersom eggen på det viset blir hållbarare. De modeller som har denna slipfas är riktiga "skärmaskiner":

MarttiiniSmallBowie2.jpg

~Paul~

Jag har haft flera konvexa martini också. Rätt säker på att jag haft kniven på din bild. Lappknivsmodell bak va och avslutad med en konisk nitning fast utan mässingsbricka?

Min favorit är 230 lappinleuku. Den konvexa modellen var bara super. Kommer ihåg sedan barndomen att min farbror hade en sån som small av i grisslakten mitt över bladet. Länge sen jag tänkte på det men kanske är det så att Martini försöker hämta mer ur stålet än vad som är lämpligt för sprödheten. Just nu har jag 2 st modell 230 och en modell 240. De två mindre knivarna har vanlig skandinavisk slipfas och etsning på bladet.Tror att denna tillverkningsmetod kom till under 1980-talets senare del. Den större kniven är av den gamla modellen som är konvext slipad och har en graverad bild.

Bosse

Bosse

Nirrebosse; sa:
1. Lappknivsmodell bak va och avslutad med en konisk nitning fast utan mässingsbricka?

2. Min favorit är 230 lappinleuku. Den konvexa modellen var bara super.

3. Martini försöker hämta mer ur stålet än vad som är lämpligt för sprödheten.
1. Så här ser kniven ut:
MarttiiniSmallBowie1.jpg

Den andra, konvexslipade modellen med "Gubben i släden":
Marttiiniflat.jpg

2. Håller med!

3. Absolut. Jag tror att fabriken skulle tjäna på att byta stålleverantör.

~Paul~
[Ändrat av dePaul 2007-04-24 kl 12:09]

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg