Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nirrebosse; sa:
EKA Swede 38 däremot är en kniv helt utan fel om man gillar en slipjoint. Otrolig kniv för 150:-. Speciellt i kolstål då vad mig anbelanngar. Synd att varianten med träsidor upphört.

Bosse
Har en sådan med svarta plastskollor. Förvarar den i bilen i händelse av att man behöver skära av bältet eller att man helt enkelt glömmer att ta med sig en kniv. Den har eloxerat kolstålsblad.

~Paul~
 
Re: Re: Eka Swede 60

dePaul; sa:
Zeeke; sa:
Du har helt rätt om Swede 60. Bladets material står det inget om på kniven. Men sannolikt har det ingen betydelse. Jag antar att de är ganska så likvärdiga.

Kineskniven, tja... man kan skala apelsin med den.
Alltså, som jag skrev tidigare: Bladstålet i EKA-kniven är Sandvik 12C27. Dessa två knivar är långt ifrån likvärdiga. EKA-kniven sopar golvet med kineskniven.

~Paul~
Jag uttryckte mig illa. Det var inte knivarna som var likvärdiga. Jag menade Uddeholms- resp Sandviksstålet.
 
Re: Re: Re: Eka Swede 60

Zeeke; sa:
Jag uttryckte mig illa. Det var inte knivarna som var likvärdiga. Jag menade Uddeholms- resp Sandviksstålet.
Samma sak här Sune. Det är två helt skilda stålsorter. Den ena är kolstål och den andra rostfritt. Båda har sina för- resp. nackdelar. Kolstål är som du vet slagtåligare medans rfr är nötningståligare.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Nirrebosse; sa:
Min Har greppsidor av sälgrot, nedsänkning i skaftet för easygripp och genombruten nagelskåra ala Scagel.

Bosse
Du råkar inte ha en bild på den?

~Paul~

Jag har inte ens en kamera som jag vet hur man kombinerar med en Dator och inte ens en Scanner så det blir tyvärr tvärstopp. Skulle varit lite kul att visa den annars då jag är lite stolt över min modifiering.

Bosse
 
dePaul; sa:
Det här gäller rätt många Ekaknivar. Min folding filet kniv gör samma sak. Också min Normark Big Sweden gör det plus några andra.

Ja, det är ytterst irriterande. Det finns ett antal sätt att rätta till problemet. Enklast är att plocka isär kniven och fila ner fjädern ågot på det stället där det tar emot.

~Paul~

Hjälper det verkligen att fila. Konstruktionen bygger ju på att bladet vilar ända mot bladryggen då de inte inkluderat någon bladkick för kontakten mot bladfjädern i knivryggen.
Jag har aldrig filat men min gissning skulle varit att graderna endast flyttar sig till någon annan beröringsyta.
Detta är nån form av designmiss som inte kan bygga på okunskap från en så rutinerad tillverkare med 100-åriga anor. De måste helt enkelt skita i att det blir grader mitt på eggen.
Swede 38 och mod 100 har i alla fall inte denna miss.

Jag använder min Swede 60 Wood mycket när jag bygger och arbetar på gården. Vass, tålig, bra grepp, billig, stor, Möjlig att öppna enhandigt med spydercoknyck osv gör att jag tycker den är fin att jobba med. Problemet med graderna minskar om man fäller den kontrollerat och mjukt.

Bosse
 
Re: Re: Re: Re: Eka Swede 60

dePaul; sa:
Zeeke; sa:
Jag uttryckte mig illa. Det var inte knivarna som var likvärdiga. Jag menade Uddeholms- resp Sandviksstålet.
Samma sak här Sune. Det är två helt skilda stålsorter. Den ena är kolstål och den andra rostfritt. Båda har sina för- resp. nackdelar. Kolstål är som du vet slagtåligare medans rfr är nötningståligare.

~Paul~
Nähä.... fel igen. Men vilken av de två stålen räknas INTE som kvalitetsstål menar du?
 
Re: Re: Re: Re: Eka Swede 60

dePaul; sa:
Zeeke; sa:
Jag uttryckte mig illa. Det var inte knivarna som var likvärdiga. Jag menade Uddeholms- resp Sandviksstålet.
Samma sak här Sune. Det är två helt skilda stålsorter. Den ena är kolstål och den andra rostfritt. Båda har sina för- resp. nackdelar. Kolstål är som du vet slagtåligare medans rfr är nötningståligare.

~Paul~
Min slitna Swede 60 är rfr, nötningståligt med andra ord. Jag har gamla minnen från min barndom som scout, att kolstålet var lättare att hålla skärpan på.

Varför skulle jag behöva en slagtålig kniv? Visserligen har det hänt att jag slagit med en vedklabb på någon kniv när jag späntat, men aldrig att jag skulle slå på en fällkniv. Såvida jag inte avsåg att skrota den.
 
Jag måste lägga mig i.

Jag anser att Uddeholmsstålet är bättre på alla punkter utom att det rostar. Slagtåligheten kan jag inte uttala mig om då jag inte dänger mina fällknivar så hårt. Däremot anser jag skärpevaraktigheten (nötningståligheten)som större hos Uddeholm. Detta med lika och ganska låga slipvinklar. Inget av dessa stål är nåt superstål men båda står för gedigen beprövad erfarenhet av goda Låg-mellanbudget stål för en tillverkare av prisvärda kvalitetsknivar att stödja sig på.

Det är en himla skillnad på 420 och 12-27. Som jag ser det större än nästa hopp uppåt i kvalitet mot exvis ATS-34 och VG10.

Bosse
 
Re: Re: Re: Re: Re: Eka Swede 60

Zeeke; sa:
Min slitna Swede 60 är rfr, nötningståligt med andra ord. Jag har gamla minnen från min barndom som scout, att kolstålet var lättare att hålla skärpan på.

Varför skulle jag behöva en slagtålig kniv? Visserligen har det hänt att jag slagit med en vedklabb på någon kniv när jag späntat, men aldrig att jag skulle slå på en fällkniv. Såvida jag inte avsåg att skrota den.
Ja, kolstål är generellt lättare att skärpa, just tack vare den något högre slagtåligheten/segheten. Dvs, eggen har inte samma tendens att rulla eller brytas av som på en kniv i rostfritt (med samma bladgeometri).

Ett rostfritt blad som t ex Sandvik 12C27 kan däremot ha många ggr högre nötningstålighet jämför med en kolstålskniv. Med andra ord. Om du skulle behöva att skära i abrasiva ämnen som papper, läder, kartong osv så är en rostfri kniv lämpligare.

Om du däremot är ute i naturen och skall hugga slanor, korvpinnar och bända/spänta stickor så är en kolstålskniv att föredra. Det hela har med andra ord att göra med vilket arbete man utsätter kniven för.

Med slagtålighet och seghet menas motstånd mot mekanisk påverkan såsom bändning, späntning och inhuggande i diverse material. Kolstålsblad är bra på det här. Rostfria är däremot bättre på att skära med i ordets rätta betydelse.

Generellt skulle man således kunna sammanfatta det hela såhär: Vill du spänta, tälja, hugga i pinnar, bända och gräva (i nödfall) i jorden så är en kolstålskniv att föredra. Vill du däremot att skära i mjukare material, som i samband med matlagning, jakt och fiske, öppnande av kartonger, skära papper, snören, mjukplast osv så är en rostfri kniv att föredra.

~Paul~
 

Liknande trådar