Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Re: bandslip

Ruber; sa:
Jag brukar använda en gammal blackuntdecker bandslip till att återskapa kniveggen och det fungerar bra. Slippapperet räcker längre än vad man tror. Och även när det är helt nerslitet så funkar det ändå.

Fungerar bra för att få till rätt vinkel sedan så kan man behöva gå på med diamantbryde för att få bort slipgraderna oc för att få till den sista skärpan, Så köp en bandslip du.
OK, det var trevliga nyheter. Får väl investera i en sådan. Det är självklart en kompromiss men bättre än inget :). Tack för infot Erik!

~Paul~
 
Bandslip

Såg nyss någon reklam på tv för en black and decker bandslip.

Den gamla jag använder har ett ca 1 cm brett slipband.

Såg att den de gjorde reklam för på tv var något större.
Det kan ju kanske vara en fördel.
-----
Denna jag har kostar ny runt 600-700 kr hos Farbror Clas
fungerar bra att slipa yxor på också.



/ Erik
 
Re: Bandslip

Ruber; sa:
Såg nyss någon reklam på tv för en black and decker bandslip.

Den gamla jag använder har ett ca 1 cm brett slipband.

Såg att den de gjorde reklam för på tv var något större.
Det kan ju kanske vara en fördel.
-----
Denna jag har kostar ny runt 600-700 kr hos Farbror Clas
fungerar bra att slipa yxor på också.



/ Erik
OK, tack för det infot Erik. Får väl kolla in Classe.

~Paul~
 
Va då för kniv?

PICT0002.jpg




Den övre kniven är en EKA. Den undre vet jag inte. Den är inte märkt. Jag köpte den i en Trädgårdsmaskin/jakaffär för ett par år sedan. Den var inte billig men ej heller anmärkningsvärt dyr.

Den ser bra ut, men jag tycker det är svårt att få upp skärpa på den.
[Ändrat av Zeeke 2007-04-17 kl 19:00]
 
Re: Va då för kniv?

Zeeke; sa:
PICT0002.jpg




Den övre kniven är en EKA. Den undre vet jag inte. Den är inte märkt. Jag köpte den i en Trädgårdsmaskin/jakaffär för ett par år sedan. Den var inte billig men ej heller anmärkningsvärt dyr.

Den ser bra ut, men jag tycker det är svårt att få upp skärpa på den.
[Ändrat av Zeeke 2007-04-17 kl 19:00]
Den övre är mycket riktigt en EKA Swede 60. Den finns i två varianter. En med rfr Sandvik 12C27 blad och den andra med Uddeholm UHB 20 (AISI 1095) kolstål.

Den nedre kniven är med största sannolikhet en kinesisk kniv tillverkad oftast i 440A ibland t o m 420 eller liknande stål. Därav dina problem med att få upp skärpa på denna kniv.

~Paul~
 
Eka Swede 60

Du har helt rätt om Swede 60. Bladets material står det inget om på kniven. Men sannolikt har det ingen betydelse. Jag antar att de är ganska så likvärdiga.

Kineskniven, tja... man kan skala apelsin med den.
 
Re: Eka Swede 60

Zeeke; sa:
Du har helt rätt om Swede 60. Bladets material står det inget om på kniven. Men sannolikt har det ingen betydelse. Jag antar att de är ganska så likvärdiga.

Kineskniven, tja... man kan skala apelsin med den.
Alltså, som jag skrev tidigare: Bladstålet i EKA-kniven är Sandvik 12C27. Dessa två knivar är långt ifrån likvärdiga. EKA-kniven sopar golvet med kineskniven.

~Paul~
 
Båda stålen som EKA använder är bra. Själv föredrar jag kolstålet, slittåligt rakbladsvasst och lättbrynt. Klassiskt härligt grått när väl blåneringen slitits ned lite. Men båda är utmärkta.

Bosse
 
En sak som retar mig med Swede 60 är att bladet får grader av att slå i fjädern i bladryggen. Kan nån fatta hur en sån design utan bladkick kan leva i 30+ år. Jag är laggrann kring att ha hela eggen rakbladsvass. Har löst det genom att stoppa i en bit kork för bladet att vila mot men otillftedställande är det. Glappar i låsningen gör de också som nå billigskräp och uppstående bladlåsningstangent, inget Boyedent där inte. Men solid låsning är det ju.

I övrigt en av mina 10 mest använda knivar.

Bosse
 
EKA Swede 38 däremot är en kniv helt utan fel om man gillar en slipjoint. Otrolig kniv för 150:-. Speciellt i kolstål då vad mig anbelanngar. Synd att varianten med träsidor upphört.

Bosse
 
Vill oxå nämna EKA modell 100. Slipjoint helt i rostfritt och svetsad kontruktion. Perfekt att modifiera med egna greppsidor om man vill det. Bladet är tunt och av 12-27 och otroligt möjligt att få vasst. Min Har greppsidor av sälgrot, nedsänkning i skaftet för easygripp och genombruten nagelskåra ala Scagel.

Bosse
 
Nirrebosse; sa:
En sak som retar mig med Swede 60 är att bladet får grader av att slå i fjädern i bladryggen.
Det här gäller rätt många Ekaknivar. Min folding filet kniv gör samma sak. Också min Normark Big Sweden gör det plus några andra.

Ja, det är ytterst irriterande. Det finns ett antal sätt att rätta till problemet. Enklast är att plocka isär kniven och fila ner fjädern ågot på det stället där det tar emot.

~Paul~
 

Liknande trådar