dePaul; sa:
1. avsevärt bättre knivar från Tyskland, Ryssland, Tjeckien eller Japan.
2. Är U2:an värd pengarna, tycker du?
~Paul~
1. Intressant. Tyskland och Japan har jag lite koll på men Ryssland, Tjeckien och kanske andra östländer vet jag nada om. Finns det bra knivar därifrån, fasta och eller fällbara?
2. Svår fråga att svara seriöst på. Jag tycker att det är en väldigt bra kniv. Den har ett mycket bra stål (SGPS) som tål låg eggvinkel och är lättarbetat med diamantbryne trots stor hårdhet (62 hrc). Stålet har mycket bra skärpvaraktighet. Bladformen är genomtänkt och fungerar till det mesta från älg, (Jag har tagit ur 2 älgar med den lite för att prova för skojs skull) till att breda smör på mackor.
Skaftet av Zytel är lätt, starkt och oglamoröst. Det har bra rundning och knottrig yta för greppet. Fyller handen helt ok för en så liten kniv. Skaftmaterialet gör den väldigt lätt vilket jag anser vara U2ans största förtjänst. Min erfarenhet av zytel är att det är starkt och tåligt. Jag tycker att det kan göras altifrån fult till skapligt utseendemässigt men vackert blir det aldrig. U2an har ett skapligt utseende.
Låsningen (Backlock) låser stabilt men har ett litet glapp i låst läge vertikalt, Går inte att åtgärda med den ställbara pivotskruven. Har känt på andra U2or och läst resentioner och detta lilla glapp verkar vara vanligt. Även om det inte har nån praktisk betydelse så skulle jag önska större noggranhet på just den punkten.
OBJEKTIVT
ÄR DEN NU VÄRD PENGARNA? Ja det vet i f-n. 630:- är mycket pengar. Men en Spyderco Calypso JR kostar väl närmare 1000:- och en Gerber LST nästan 400:- med 420 stål. Sett i det perspektivet är den värd sitt pris.
OCH ANDRA SIDAN,
En Viktorinox spartan kostar 200:- en korsakoski plastbalisong kostar en dryg húndring, en Opinel kostar också en hundring och billigfavoriten EKA 38 kolstål kostar 150:-. Ur det perspektivet är den inte prisvärd.
SUBJEKTIVT
Om jag tappade bort min skulle jag köpa en ny. Det är en bra kniv som jag vill ha och den har gjort mig 95%nöjd sånär som på det bladglapp som finns i den. Men jag relaterar inte knivar till kronor och ören på ett krasst sätt vad gäller mina egna inköp.
Glasklart svar va?
Bosse