Stort knivintresse - välj din favoritkniv

lapetter; sa:
Firman finns registrerat på bolagsverket som enskild firma med organisationsnummer 19700326-3931 1. Om man söker andra vägar hittar man både namn, adress och telnummer på person bakom affären. Men jag kan ju ändå inte uttala mig om hur pass seriös den är.

Butiken har även egen adress med mer infohttp://www.lampimportoren.com/files/kontakt.html
Den första ligger på designföretagets server, deras grundsida reggades 2006-10-23, hur man kollar en .com-adress minns jag inte. Men det står "Vi är en nystartad webshop som i huvudsak kommer" och alla är nya innan de blir etablerade. Vad jag reagerar mest på är att ny medlem spottar ur sig inlägg med reklam om samma sida och ger intryck av att varit stamkund där ett tag. Men även det kan ha många logiska förklaringar.
 
PK Neelix; sa:
lapetter; sa:
Firman finns registrerat på bolagsverket som enskild firma med organisationsnummer 19700326-3931 1. Om man söker andra vägar hittar man både namn, adress och telnummer på person bakom affären. Men jag kan ju ändå inte uttala mig om hur pass seriös den är.

Butiken har även egen adress med mer infohttp://www.lampimportoren.com/files/kontakt.html
Den första ligger på designföretagets server, deras grundsida reggades 2006-10-23, hur man kollar en .com-adress minns jag inte. Men det står "Vi är en nystartad webshop som i huvudsak kommer" och alla är nya innan de blir etablerade. Vad jag reagerar mest på är att ny medlem spottar ur sig inlägg med reklam om samma sida och ger intryck av att varit stamkund där ett tag. Men även det kan ha många logiska förklaringar.

http://www.who.is söker man på com-adresser.

Den där adressen leder tillbaka på samma person och firma så allt verkar i ordning.

Men visst blir man i alla fall lite full i skratt de gången man stöter på misstänkt snikreklam på utsidan. Så vida man nu kan avgöra om det är det.
 
carbon_cleavers.jpg


Jag har en till asiat-kniv nu :)

Ha ha..

Lyssna på denna berättelse.
Min mor åkte till Thailand på semester.
Jag sade åt henne: Köp en bruks kockniv åt mig då. I en affär för ortsbefolkningen. En sån som ser ut som en rektangel med ett dörrhandtag :)

Väl där så märker hon att det är en genuin turistmiljö.
Men .... Hon får syn på en snubbe som har en plättsteknings sidovagn på sin moped. Snubben skär plättarna i bitar med en sån "köttyxa fast tunn" kniv.

Min mor försöker höra vart han köpt den, men hans engelska är för begränsad.

Då lyckas han förstå vad hon menar och kör iväg med sin moped restaurang. När han återvänder har han en kockniv med sig.

Jag har inte sett den ännu, den ligger hos mor. Men jag hoppas att den är grov i sin finish och rustik.

Nu har jag en köpt i Kina och en köpt i Thailand :)

/Patrik

[Ändrat av chinerunner 2007-04-10 kl 00:01]
 
Kul historia Patrik, du får berätta hur pass nöjd du är med den senare.

Angående den där firman. Jag är fortsatt skeptisk. Det är helt rätt iakttagelse när man säger att killen gör reklam för en firma som är helt nystartad och låter oss tro att den är etablerad och inkörd.

~Paul~
 
user_88_vasst.jpg


Jag vet inte om jag visat min "Indiankniv" i denna tråd.
Bladet är finsk knivsmed, kolstål. Skaftet är alträ, renhorn och bitar ur en trangia stekpanna :)

Min brukskniv ligger som storleks jämförelse. (överst)
Den har blad av smeden Hannes (väghyvelsstål)
samt handtag av mig (furu från Edvin Pilto's torkställning).

/Patrik
 
OK, nu har jag varit och hämtat min R2 Damascus Santoku tillverkad av Hiroo Itou, härdat till HRC 62.

Första intrycket? Det är inte en kniv utan ett konstverk. Bladet har en svagt konvex lutning och avslutas med en ytterst tunn sekundär- och primäregg. Det följde med en liten lapp där det stod att just detta gör de japanska knivarna så extrema på att skära tunna skivor i diverse material. Jag tror dem ;).

Bladet är så hårt härdat att det avgör höga toner när man rör vid det!! Lite orolig för att någon i min närhet kommer att göra bort sig och använda kniven till att bända upp en kartong eller försöka dela en frusen kyckling .

Men den angenämaste överraskningen var greppet tillverkat i naturligt hjorthorn. I vanliga fall har japanska knivar ett tunt och halt handtag. Icke i det här fallet. Det är precis lagom tjockt för mina medelstora händer och den dimplade/brutna ytan är totalt halksäker oavsett om man har blöta eller fettnedsmetade händer. Kunde inte ha valt ett bättre grepp (och det fanns många att välja på).

Jag har skivat och finstrimlat en solovitlök med kniven och är klart imponerad. Jag trodde att min uttunnade Satake och Erik Anton Berg-kniven var bra på den här sortens arbeten. Men Itou-kniven är ännu bättre!

Därefter har jag gått loss på vanlig lök, kött, bröd, grönsaker och dessutom filéat en fisk! Kniven klarade alla dessa arbeten med bravur, möjligtvis med undantag av fisken. Där är min E.A. Berg outstanding.

Jag avslutade mitt test med att finhacka ingredienser till en kinesisk rätt. Dvs, ingefära, vitlök, vårlök, bambuskott, rotselleri, röd paprika, vattenkastanjer osv. Wow, det är här kniven verkligen excellerar.

Slutsats. Kniven är klart värd pengarna trots att priset vid första anblicken får en att hicka till. Är det här den sista korta kökskniven jag köper? Självklart ;).

~Paul~
 
Johan: Jag älskar kniven du gjort, allt är 100% bruks och snyggt dessutom.

Paul: Va roligt att den var så där grymt bra. Min Messermeister sjunger åxå från eggen.


Här ser man en trevlig detalj på den :)


detalj-2.jpg






/Patrik
 
chinerunner; sa:
Johan: Jag älskar kniven du gjort, allt är 100% bruks och snyggt dessutom.

/Patrik

Tack. Det svåraste med knivmakeri tycker jag är:

1) Hålet för tången. Man kan borra med 12mm borr, fylla med epoxy och ev klyvda trästavar och gömma med en hylsa. Vad jag förstått är det vanligt på dyra samlarknivar och souvenyrer, men jag vägrar. Jag borrar två sneda hål mot gemensam punkt i botten. Sedan filar jag med nålfil och sticksågblad till tight passning innan jag trycker i tången med epoxy. Skaft bestående av flera korta delar är enkla, men hela skaft tar tid och det drar lätt iväg lite snett. (Hit kom jag på första försöket, innan ena katten klev över tangentbordet och backade hela sidan)

2) Sy kantsömmen på slidan, få den rak och lagom sträckt så att det blir rätta klicket. Går att efterjustera lite, men inte hur mycket som helst.

Jag får öva vidare, men just nu har jag annat att prioritera.
 
Förresten, fick min Schatt and Morgan igår. Utseendemässigt så är det en pärla. Den utan konkurrens mest attraktiva kniv i hela min samling.

Dock är den till skillnad mot handgjorda knivar inte helt perfekt. Den ena bladet uppvisar en liten "repa". Man ser den inte i vanligt ljus men väl under en lampa eller i ett fönster.

Vidare anlände kniven helt sanslöst slö! Inte ens när jag höjde vinkeln till ca 45 grader så fäste den i nageln! Tillverkaren har helt klart insett att kniven oftast förblir ett vitrinskåpsobjekt och inte brytt sig om något så trivialt som skärpa ;).

Men som sagt. I övrigt är den helt fantastisk. Högglanspolerade blad, backar med veck och logo, halvkstopp på båda bladen och ett underbart handtag.

Kniven var avsevärt större än jag hade föreställt mig. Den väger närmare 200 g! Ungefär som en Buck 110 och bladen är lika långa, dvs runt 10 cm.

~Paul~
 

Liknande trådar