Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag hatar knivar utan fingerskydd. Sitta själv i skogen med fingarna slaktade vill jag inte göra en gång till.

Nej, det låter inte trevligt. Vad är det du gjort när detta hänt? Har själv härjat ganska vilt med knivar i buschen med knappt åstadkommit en skråma på mig själv. Har aldrig haft en kniv med fingerskydd.
 
Nej, det låter inte trevligt. Vad är det du gjort när detta hänt? Har själv härjat ganska vilt med knivar i buschen med knappt åstadkommit en skråma på mig själv. Har aldrig haft en kniv med fingerskydd.


Jag högg en "skitmorakniv" i en stubbe med blöt hand. Jag slant över kniven och skar av ena fingergtoppen och senor i ytterligare tre fingrar. Fick göra tre handoperationer på MAS, dom tog senor från fötterna (hälsenor och under stortårna) och satte i handen. Nu har jag dålig blodcirkulation och kan knappt böja tre av fingrarna. Därför hatar jag knivar som inte har fingerskydd. Jag kör med en Randall 14 med fingerskydd.

atqfpd.jpg


//Ronny
 
Jag högg en "skitmorakniv" i en stubbe med blöt hand. Jag slant över kniven och skar av ena fingergtoppen och senor i ytterligare tre fingrar. Fick göra tre handoperationer på MAS, dom tog senor från fötterna (hälsenor och under stortårna) och satte i handen. Nu har jag dålig blodcirkulation och kan knappt böja tre av fingrarna. Därför hatar jag knivar som inte har fingerskydd. Jag kör med en Randall 14 med fingerskydd.

atqfpd.jpg


//Ronny


Jag beklagar din olycka, tyvärr är det inte den första i liknande orsaker jag fått höra, din verkar också vara bland de värre! Händer har mycket nerver och småsenor för finmotoriken. Tyvärr är det så att moror ofta är mycket vassa och detta lär inte bli den sista skadan den orsakar. Förhoppningsvis så är de alla nya modeller av moraknivarna blir mer spridda som inte är lika lätta att få detta problem med.

Din nuvarande kniv verkar duglig, den har mycket snyggt trä i skaftet i varje fall...
 
Usch vilken olycka! Jag använder för närvarande en gammal rödskaftad kolstålsmora utan fingerskydd och ryser vid tanken. Vemsomhelst kan göra dumma misstag vid trötthet, hunger eller plötslig obetänksamhet. Kniven utan fingerskydd får gå och lägga sig i kökslådan igen.
 
Jag högg en "skitmorakniv" i en stubbe med blöt hand. Jag slant över kniven och skar av ena fingergtoppen och senor i ytterligare tre fingrar. Fick göra tre handoperationer på MAS, dom tog senor från fötterna (hälsenor och under stortårna) och satte i handen. Nu har jag dålig blodcirkulation och kan knappt böja tre av fingrarna. Därför hatar jag knivar som inte har fingerskydd. Jag kör med en Randall 14 med fingerskydd.
Snygg Randall! Ser dock inte speciellt mycket använd ut ;).

Jag antar att det var lillfingertoppen som du skar av, samt senor i ringfinger, långfinger och pekfinger?

~Paul~
 
Det italienska märket Falcon är tämligen okänt här men nere i Europa så är de tillsammans med sin spanska namne ganska stora.

Knivens design är som synes starkt påverkad av amerikanska Buck. Stålet är dock bättre än i samband med main stream Buckar. Falcon stoltserar nämligen med AISI 440C! Handtaget är i jakaaranda med Falcon logoknapp (mässing) i vänsterkollan. Backen och nitarna är i högglanspolerad mässing. Lock back.

MinFalconItalien440Cstlbild2.jpg


MinFalconItalien440Cstlbild3.jpg


MinFalconItalien440Cstlbild4.jpg


MinFalconItalien440Cstlbild5.jpg


~Paul~
 
Nyfiken fråga

Vad är höger och vänster på en kniv?

Det du beskriver verkar helt i sin ordning med eggen framåt ryggen på bladet bakåt och vänster sidan på hjärtats plats hos en människa. Dessutom har man då höger sida av handtaget i handflatan om man täljer på normalt sätt med höger hand. Respektive vänster sida av kniven mot handflatan om man är vänsterhänt.

Thure
 
Vi har ju diskuterat den här frågan tidigare :). Enklast är kanske att bifoga en bild med förklaring.

En muntlig förklaring, trots allt. Om man ställer kniven på högkant med bladet ifrån sig och bladryggen uppåt så har man den position som bestämmer knivens sidor.

FllknivenPLaminatedTakefuVG-10stainlesssteelbladesandalwoodhandleinlaysonSSsteellimitededition5of25.jpg


FllknivenPLaminatedTakefuVG-10stainlesssteelbladesandalwoodhandleinlaysonSSsteellimitededition5of25bild2.jpg


FllknivenPLaminatedTakefuVG-10stainlesssteelbladesandalwoodhandleinlaysonSSsteellimitededition5of25bild3.jpg


Kniven på bild är en: Fällkniven P, Laminated Takefu VG-10 stainless steel blade, sandalwood handle inlays on SS steel, limited edition, #5 of 25

~Paul~
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg