Stort knivintresse - välj din favoritkniv

OK, förstår tanken bakom. Själv hade jag föredragit att slipfasen går längre ned i stället för att behöva hålla om den obekväma bladroten. Min teckning är mycket usel men något åt det här hållet.

Egentligen skulle jag vilja ha eggen ända ned till handtaget men det var svårt att få till det i mitt ritprogram.
 

Bilagor

  • Nesmuk.jpg
    Nesmuk.jpg
    55.7 KB · Visningar: 453
OK, förstår tanken bakom. Själv hade jag föredragit att slipfasen går längre ned i stället för att behöva hålla om den obekväma bladroten. Min teckning är mycket usel men något åt det här hållet.

Egentligen skulle jag vilja ha eggen ända ned till handtaget men det var svårt att få till det i mitt ritprogram.

Stora tunga knivar med lång egg finns det gott om:)
Sean Mulhall & Chris Grant designade SFK:n till att vara en stor tung kniv som fungerade med flera handgrepp, se bla
http://www.youtube.com/user/seanmulhall#p/search/2/9KtXu7HForg
 
Har du några förslag på lampor man kan använda.

Seved

Många kör med bygglampor. Fördelar är många watt per krona, nackdelar är värmeutvecklingen och ljusfärgen. Det senare går att kompensera med manuell vitbalans eller RAW och efterjustering.
Jag har tidigare kört med vanliga 100W lampor. Får köra korta stunder eftersom IKEAs skrivbordslampor klarar max 60W. Nu har jag beställt trepack (Behöver bara två, men två lösa kostade nästan lika mycket som trepacket) 45W lågenergi som ger dagsljuston och motsvarar ca220W. Vanlig E27-fot och under 60W, så de passar i vanliga armaturer som du hittar på loppis om du inte har kvar. De nya som säljs idag har oftast dioder eller lysrör med andra anslutningar.
De skickades i Fredags, så jag borde få dem i början på veckan.
http://www.kaffebrus.com/lagenergilampa-spiral-25.html
 
Många kör med bygglampor. Fördelar är många watt per krona, nackdelar är värmeutvecklingen och ljusfärgen. Det senare går att kompensera med manuell vitbalans eller RAW och efterjustering.
Jag har tidigare kört med vanliga 100W lampor. Får köra korta stunder eftersom IKEAs skrivbordslampor klarar max 60W. Nu har jag beställt trepack (Behöver bara två, men två lösa kostade nästan lika mycket som trepacket) 45W lågenergi som ger dagsljuston och motsvarar ca220W. Vanlig E27-fot och under 60W, så de passar i vanliga armaturer som du hittar på loppis om du inte har kvar. De nya som säljs idag har oftast dioder eller lysrör med andra anslutningar.
De skickades i Fredags, så jag borde få dem i början på veckan.
http://www.kaffebrus.com/lagenergilampa-spiral-25.html

Jag har en liten bygglampa jag ska prova med den.

Seved
 
Många kör med bygglampor. Fördelar är många watt per krona, nackdelar är värmeutvecklingen och ljusfärgen. Det senare går att kompensera med manuell vitbalans eller RAW och efterjustering.
Jag har tidigare kört med vanliga 100W lampor. Får köra korta stunder eftersom IKEAs skrivbordslampor klarar max 60W. Nu har jag beställt trepack (Behöver bara två, men två lösa kostade nästan lika mycket som trepacket) 45W lågenergi som ger dagsljuston och motsvarar ca220W. Vanlig E27-fot och under 60W, så de passar i vanliga armaturer som du hittar på loppis om du inte har kvar. De nya som säljs idag har oftast dioder eller lysrör med andra anslutningar.
De skickades i Fredags, så jag borde få dem i början på veckan.
http://www.kaffebrus.com/lagenergilampa-spiral-25.html
Japp, det är det där med vitbalansen. Jag kan justera den direkt i kameran. Det gäller dock att pricka. Mina har ett litet lysrör. Båda är dock döda. Vet du något om priset? Hur mycket kan dessa lysrör kosta? De är ca 180 mm långa.

~Paul~
 
Jo, jag känner till bakgrunden. Men som sagt så ser jag inte fördelar med denna design, utan endast nackdelar. Men som sagt. Smaken är som den berömda baken, dvs kluven :).

~Paul~

Vilka är nackdelarna då, enligt dig?
Min största invändning är att den är för stor och klumpig:) För samma vikt kan jag istället ta med mig en liten kniv och en liten yxa, som tillsammans fungerar bättre än SFK:n.

Men enligt koncept 'Du får bara ta med dig ett eggverktyg till skogs' så är den inte oäven...
 
Jo, det kan vara en bra infallsvinkel. I det fallet skulle jag kontakta Ulf Ahlström. Han bor i staterna och skriver för diverse knivlitteratur och förmodligen har bäst koll på det där med specifika landskapsknivar.

Om intresse finnes så kan jag kontakta honom.

~Paul~

Jag har ett intresse av den infallsvinkeln, har kanske inte det ekonomiska läget just nu men jag kan helt klart tänka mig att läsa in mig på det hela ordentligt för att sedan kanske bygga upp en samling.
Kan du via honom komma med något tips (litteratur osv) så vore det helt klart intressant.
 
Vilka är nackdelarna då, enligt dig?
Min största invändning är att den är för stor och klumpig:) För samma vikt kan jag istället ta med mig en liten kniv och en liten yxa, som tillsammans fungerar bättre än SFK:n.

Men enligt koncept 'Du får bara ta med dig ett eggverktyg till skogs' så är den inte oäven...
Allt handlar förståss om preferenser.

Min kritik går ut på att kniven inte funkar väl som huggare eftersom balansen är lagd på ett sådant sätt att den sitter på den delen av bladet där eggen inte finns, dvs strax under nedersta delen av slipfasen. Därmed kan vi utesluta den som en effektiv huggare.

Vad har vi då kvar? Jo, en en kniv med brett blad som inte är flatslipat, dvs en slipfas som på pappret skulle kunna funka till täljning och klyvning. Men tyvärr så funkar den inte här heller eftersom bladlängden är så liten. Att dessutom behöva hålla i själva bladroten och tälja är inte speciellt bekvämt.

Den skulle funka till jakt, dvs passning, flåning osv. Men återigen - vilken EKA som helst med 1/3 av dess vikt och volym klarar jobbet minst lika bra.

Sammanfattningsvis så anser jag således att kniven i fråga inte är en huggare, inte en jaktkniv och inte en finlirarkniv. Så varför släpa med sig "4 ton" stål ut i skogen när vilken mora som helst klarar samma arbetsuppgifter bättre än denna kniv?

~Paul~

PS Återigen, det här är mina ytterst personliga åsikter och har med mina mycket precisa användningsbehov att göra
 
Jag har ett intresse av den infallsvinkeln, har kanske inte det ekonomiska läget just nu men jag kan helt klart tänka mig att läsa in mig på det hela ordentligt för att sedan kanske bygga upp en samling.
Kan du via honom komma med något tips (litteratur osv) så vore det helt klart intressant.
OK, jag skriver ett mail till honom i morgon!

~Paul~
 
Allt handlar förståss om preferenser.
Helt riktigt. Jag flikar in mina iakttagelser då jag faktiskt använt denna praktiskt:)

Min kritik går ut på att kniven inte funkar väl som huggare eftersom balansen är lagd på ett sådant sätt att den sitter på den delen av bladet där eggen inte finns, dvs strax under nedersta delen av slipfasen. Därmed kan vi utesluta den som en effektiv huggare.
Huggfasen jag använder är på bakre/mittendelen av eggen, dvs där "lägsta" punkten på bladet är belägen. Varför skulle man vilja hugga med en del av bladet ännu längre bak? Eggen är drygt 10cm. Som huggare fungerar den mycket bra imo. Dock inte lika bra som en yxa i samma viktklass eftersom mer av vikten sitter i handtaget på SFK:n.

Vad har vi då kvar? Jo, en en kniv med brett blad som inte är flatslipat, dvs en slipfas som på pappret skulle kunna funka till täljning och klyvning. Men tyvärr så funkar den inte här heller eftersom bladlängden är så liten. Att dessutom behöva hålla i själva bladroten och tälja är inte speciellt bekvämt.
Tälja: Inga större problem, eftersom tyngdpunkten befinner sig mitt i handen om man håller över bladroten som du kallar det. Det är sällan(läs aldrig) jag behöver mer än 10 cm egg för att tälja. Bladryggen är rundad där man håller. Detta plus bladtjockleken gör att det är fullt acceptabelt ur komfortsynpunkt att tälja med den kortare stunder. En kort bit av bladryggen just bakom puckeln har vassa kanter för eldtål odyl. Att hålla över denna är inget skönt!
Det jag ogillar ur täljsynpunkt är den konvexa, tjocka eggen.
Klyva: Banka på puckeln eller bakom denna. Här har blad med längre egg (eller yxor) en fördel helt klart. Men SFK:n är i vilket fall bättre än en Mora i detta avseende:)

Den skulle funka till jakt, dvs passning, flåning osv. Men återigen - vilken EKA som helst med 1/3 av dess vikt och volym klarar jobbet minst lika bra.
Eftersom jag inte jagar avstår jag att kommentera detta, men jag tror som du.
Fiske då? Inga problem att slå ihjäl fisken med SFk:n iaf...fisk i storlek gädda 1 kg uppåt går nog hyggligt bra att fjälla/slakta, men mindre fisk skulle nog bli grisigt=D

Sammanfattningsvis så anser jag således att kniven i fråga inte är en huggare, inte en jaktkniv och inte en finlirarkniv. Så varför släpa med sig "4 ton" stål ut i skogen när vilken mora som helst klarar samma arbetsuppgifter bättre än denna kniv?
Nja, en Mora klarar det mesta bättre än SFK:n, undantaget huggning/klyvning. Kompletterar du Moran med en liten lätt yxa så har du en bättre kombo.
Jag kommer inte att ta med denna SFK ut i skogen i vilket fall som helst=D
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg