Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Coolt med trailing point, det kan väl inte vara så vanligt på butterfly-knivar.
Vad är det för stål i den där saken? Och vilka längd- och viktmått har du på den?
Stålet är Sandvik 12C27. Nej, det är inte direkt vanligt med trailing point, eller rättare sagt upswept point i det här fallet eftersom spetsens yttersta framskjutande del inte överstiger bladets tilltänkta horisontella linje.

Mått och vikt:
  • Knivlängd (utfälld) - 208 mm
  • Knivlängd (infälld) - 119 mm
  • Bladlängd - 98 mm
  • Bladbredd - 19 mm
  • Bladtjocklek - 3 mm
  • Taperad spets från punkten där upsweap pointen börjar
  • Handtagsbredd - 32 mm (säkrat med hyska)
  • Handtagstjocklek - 16 mm
  • Vikt - 80 g
~Paul~
 
Jäklar vad de är fina. Den där får jag förhoppningsvis ärva av farsan någon gång. Han har säkert haft den sen 60-talet och den har använts mycket. Riktigt fin! Kan man få tag på mindre fina ex att ha som brukskniv och i så fall varifrån?

En mycket eftertraktad kniv är Tapio Wirkkalas Puukko som han designade mellan 1960-61 och som Hackman sedermera gav ut. Det är mycket svårt att få tag i felfria ex. eftersom dessa knivar var riktiga "användarpjäser" och användes på sin tid mycket hårt.

Kniven är förhållandevis liten. Bladet i Sandvik 12C27 är endast 9 cm långt med skandinavisk slipfas med sticktånge. Handtaget är i slagtålig plast. Slidan är öppen i läder med ett V-jack i nedre delen för luftgenomströmningens skull.

MinHackmanFinlandTapioWirkkanenPuukkoformgiven1960-61bild4.jpg


<tar bort ett par bilder>

~Paul~
 
Jäklar vad de är fina. Den där får jag förhoppningsvis ärva av farsan någon gång. Han har säkert haft den sen 60-talet och den har använts mycket. Riktigt fin! Kan man få tag på mindre fina ex att ha som brukskniv och i så fall varifrån?
Skall jag vara ärlig så vet jag inte var man kan få tag i "mindre fina" exemplar eftersom dessa aldrig har intresserat mig
7.gif
.

Jag har tyvärr inte sett den här kniven på ett bra tag nu. Att få tag i en NIB är nog näst intill omöjligt. Jag hade själv letat i många år innan jag lyckades ropa hem den här på Trattis. Den var inte helt gratis
Svettas.gif
.

~Paul~
 
Rompa.
Vart köpte du randall kniven och vad gav du för den. Ser ut som dessert och det är jäkligt fint.
mvh Kimmo Lilja

Kniven är köpt av Janne på Knivkompaniet. Det är en Randall 14 cdt Desert ironwood.
Den är med på alla turer en helt fantastisk kniv den tål brutal användnig. Det blir knapp ett märke i stålet eller hantag. Knivslidan är ännu snyggare än kniven mycket fint hantverk.
 
Nu har jag inhandlat en ny fällis. Blev en Spyderco Native III eftersom jag tyckte den hade bättre ergonomi och finare linjer än den vanliga native-kniven. 750 dineros gick det på.

Nu är ju paddelsäsongen över för min del så jag får väl se i vår hur jag trivs med den i paddelverksamheten.

Sen ska jag ta och fundera på om man ska ta en dag och rigga alla knivarna man har göra en bild av samlingen.

Mvh
Fredrik
 
1. Spyderco Native III eftersom jag tyckte den hade bättre ergonomi och finare linjer än den vanliga native-kniven. 750 dineros gick det på.

2. göra en bild av samlingen.
1. OK. En kniv i H1 hade förmodligen varit lite mer praktiskt med tanke på fuktigheten.

2. Absolut! Fler bilder är vad den här tråden behöver!

~Paul~
 
Kanske, men ingen annan av mina VG-10 knivar har haft problem med fukt. Och då vårdar jag dem inte särskilt mycket alls faktiskt.

/Fredrik
 
re

Kniven är köpt av Janne på Knivkompaniet. Det är en Randall 14 cdt Desert ironwood.
Den är med på alla turer en helt fantastisk kniv den tål brutal användnig. Det blir knapp ett märke i stålet eller hantag. Knivslidan är ännu snyggare än kniven mycket fint hantverk.

Du har helt rätt. En speciell känsla när man håller en randall i näven. Inte för inget blev hans knivar populära redan på 40- talet. Har haft i tankarna att skaffa en eller ett par till men har inte bestämt mig än vilken modell jag vill ha men den modellen du har tilltalade mig. Du säljer den inte kan jag tänka mig?
mvh Kimmo
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg