Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag kan flika in om något jag kan bättre än knivar. Det här med fotografi. Bygglampor är ett billigt sätt att pröva på det här med ljussättning. Men det finns en hel del problem med det också.

1. Dom blir som sagt väldigt varma och största problemet med det är att det blir svårt att softa ljuset. Det vill säga att lysa genom något t ex tyg för att ljuset ska bli mjukare. Bästa tipset är att använda bakplåtspapper som tål värme. Utan diffusor blir ljuset väldigt hårt, ungefär som den inbyggda blixten.

2. Mycket watt blir det... Även om man tar till rätt kraftiga bygglampor så är det i närmast en fis i rymden jämfört med de flesta blixtar. Kommer inte ihåg exakt men räknade på det en gång och en vanlig lös blixt till en systemkamera motsvarar ca 5kw bygglampor. Vid det laget har man börjat få problemet med säkringarna antagligen.

3. Överkurs i sammanhanget är sen något som kallas spektralfördelning, vilket är urusel på de flesta lampor och dessutom inte är stabil. Spektralfördelning är något som gör att man får färgstick i bilderna trots att ljuset upplevs som vitt. Lurar alla kameror vad jag vet. Konkret gör det att ett vitt papper kan vara vitt/neutralt men att t ex röda toner förstärks som t ex i knivhantag. Eller blått i stål för att nämna ett annat exempel. Men det är finlir och de flesta bryr sig inte om de felen. Men om man upplever att bilderna inte blir bra färgmässigt trots att vitt är vitt så är det antagligen det som felar. Vanliga exempel är när man fotograferar i blandljus vilket ofta ger samma typ av effekt.

Mvh
Fredrik
 
1. Huggfasen jag använder är på bakre/mittendelen av eggen,

2. Tälja: Inga större problem, eftersom tyngdpunkten befinner sig mitt i handen om man håller över bladroten som du kallar det. Det är sällan(läs aldrig) jag behöver mer än 10 cm egg för att tälja. Bladryggen är rundad där man håller. Detta plus bladtjockleken gör att det är fullt acceptabelt ur komfortsynpunkt att tälja med den kortare stunder.

3. Klyva: Banka på puckeln eller bakom denna. Här har blad med längre egg (eller yxor) en fördel helt klart. Men SFK:n är i vilket fall bättre än en Mora i detta avseende:)

4. Nja, en Mora klarar det mesta bättre än SFK:n, undantaget huggning/klyvning. Kompletterar du Moran med en liten lätt yxa så har du en bättre kombo.

5. Jag kommer inte att ta med denna SFK ut i skogen i vilket fall som helst=D
1. OK, min bedöming av tyngdpunkten, dvs knivens mest effektiva jämnvikt var baserad på din bild samt den erfarenhet jag har av liknande knivar. Jag gissade därför att denna punkt satt precis på eller strax under där eggen övergår i ricasson, dvs den oslipade delen av bladet.

2. Jo, fast varför skulle man vilja tälja med en kniv genom att hålla runt själva bladet? Visst kan man göra så om det kniper men en utekniv (som ju denna är tänkt som) bör kunna hanteras längre stunder på ett bekvämt sätt. Täljning är ju trots allt en av de viktigaste uppgifterna i samband med friluftsknivar.

3. Ja, OK. Den är kanske något bättre än en vanlig mora men den väger 6 ggr mer och så stor är inte skillnaden i klyvförmågan trots allt. Min Frosts mora nr 3 som du kan se på den bifogade bilden har en mycket fin förmåga att splittra/klyva ved. Bladet är 16 cm lång i laminerat Uddeholm UHB 2140/Arne. Den väger 114 g.

MinMoraNr3lamineratUHB2140bild2.jpg


MinMoraNr3lamineratUHB2140.jpg


MinMoraNr3lamineratUHB2140bild3.jpg


4. Överens.

5. Förstår :).

~Paul~
 
Jag kan flika in om något jag kan bättre än knivar. Det här med fotografi. Bygglampor är ett billigt sätt att pröva på det här med ljussättning. Men det finns en hel del problem med det också.

1. Dom blir som sagt väldigt varma och största problemet med det är att det blir svårt att softa ljuset. Det vill säga att lysa genom något t ex tyg för att ljuset ska bli mjukare. Bästa tipset är att använda bakplåtspapper som tål värme. Utan diffusor blir ljuset väldigt hårt, ungefär som den inbyggda blixten.

2. Mycket watt blir det... Även om man tar till rätt kraftiga bygglampor så är det i närmast en fis i rymden jämfört med de flesta blixtar. Kommer inte ihåg exakt men räknade på det en gång och en vanlig lös blixt till en systemkamera motsvarar ca 5kw bygglampor. Vid det laget har man börjat få problemet med säkringarna antagligen.

3. Överkurs i sammanhanget är sen något som kallas spektralfördelning, vilket är urusel på de flesta lampor och dessutom inte är stabil. Spektralfördelning är något som gör att man får färgstick i bilderna trots att ljuset upplevs som vitt. Lurar alla kameror vad jag vet. Konkret gör det att ett vitt papper kan vara vitt/neutralt men att t ex röda toner förstärks som t ex i knivhantag. Eller blått i stål för att nämna ett annat exempel. Men det är finlir och de flesta bryr sig inte om de felen. Men om man upplever att bilderna inte blir bra färgmässigt trots att vitt är vitt så är det antagligen det som felar. Vanliga exempel är när man fotograferar i blandljus vilket ofta ger samma typ av effekt.

Mvh
Fredrik
Tack för ett upplysande inlägg. Jag skall testa med mina lampor men för det mesta kommer jag göra som jag har gjort hittills, dvs utnyttja befintligt ljus. Varför ändra på ett vinnande koncept? ;)

~Paul~
 
2. Jo, fast varför skulle man vilja tälja med en kniv genom att hålla runt själva bladet? Visst kan man göra så om det kniper men en utekniv (som ju denna är tänkt som) bör kunna hanteras längre stunder på ett bekvämt sätt. Täljning är ju trots allt en av de viktigaste uppgifterna i samband med friluftsknivar.
Helt riktigt och jag är helt överens med dig. En av modifieringarna jag skulle göra på en version 2 är att förlänga trähandtaget fram till eggen. Vidare skulle jag använda tunnare stål och göra den ca 5 cm kortare. Vi får se om den blir av - finns så mycket andra roliga, mer praktiska knivar att tllverka:)
 
finns så mycket andra roliga, mer praktiska knivar att tllverka:)
Absolut! En kniv som man nästan helt har slutat att tillverka är den ursprungliga Bowie-typ kniven med upswept point.

Originalet liknade mest en stor kökskniv. Senare kom några förbättringar som gjorde kniven till en formidabel vildmarkskniv. Bladet var flatslipat. Hittar tyvärr inga bilder.

Bark River och Randall har vissa modeller med drag från dessa knivar men de lyckas ändå förstöra hela designen genom att envisas med en tämligen obrukbar och löjligt överdimensionerad ricasso, samt att bladet är för tjockt och ej flatslipat:

översta modellen:
http://www.agrussell.com/images/Biggest/RA-M12S6.jpg

~Paul~
 
Ett tips gällande en enligt min åsikt suberb utekniv. Det är en KJ Eriksson Fiskebowie i Uddeholm UHB 15LM (AISI 1080) kolstål med belagt blad och rött polyhandtag. Jag har självfallet borrat ett fånglinehål i skaftet och apterat en Paracord 550 lbs lina.

Det här är enligt min åsikt så nära idealet för en friluftare som man kan komma. Bladet är 165 mm långt och 2 mm tjockt med en traditionell skandinavisk slipfas på runt 15-17 g sammanlagt. Jag har lagt på en 30 g primäregg för att få eggen mer hållbar. Kniven väger tillsammans med fånglinan 160 g. Tyvärr så finns det ingen slida till kniven. Får se hur jag löser den uppgiften.

MinKJErikssonFiskebowiekolstl.jpg


MinKJErikssonFiskebowiekolstlbild4.jpg


MinKJErikssonFiskebowiekolstlbild2.jpg


MinKJErikssonFiskebowiekolstlbild3.jpg


~Paul~
 
En mycket eftertraktad kniv är Tapio Wirkkalas Puukko som han designade mellan 1960-61 och som Hackman sedermera gav ut. Det är mycket svårt att få tag i felfria ex. eftersom dessa knivar var riktiga "användarpjäser" och användes på sin tid mycket hårt.

Kniven är förhållandevis liten. Bladet i Sandvik 12C27 är endast 9 cm långt med skandinavisk slipfas med sticktånge. Handtaget är i slagtålig plast. Slidan är öppen i läder med ett V-jack i nedre delen för luftgenomströmningens skull.

MinHackmanFinlandTapioWirkkanenPuukkoformgiven1960-61bild4.jpg


MinHackmanFinlandTapioWirkkanenPuukkoformgiven1960-61bild3.jpg


MinHackmanFinlandTapioWirkkanenPuukkoformgiven1960-61bild2.jpg


~Paul~
 
En mycket eftertraktad kniv är Tapio Wirkkalas Puukko som han designade mellan 1960-61 och som Hackman sedermera gav ut. Det är mycket svårt att få tag i felfria ex. eftersom dessa knivar var riktiga "användarpjäser" och användes på sin tid mycket hårt.

Kniven är förhållandevis liten. Bladet i Sandvik 12C27 är endast 9 cm långt med skandinavisk slipfas med sticktånge. Handtaget är i slagtålig plast. Slidan är öppen i läder med ett V-jack i nedre delen för luftgenomströmningens skull.

MinHackmanFinlandTapioWirkkanenPuukkoformgiven1960-61bild4.jpg


MinHackmanFinlandTapioWirkkanenPuukkoformgiven1960-61bild3.jpg


MinHackmanFinlandTapioWirkkanenPuukkoformgiven1960-61bild2.jpg


~Paul~

Det är en fantastiskt vacker kniv. Du har möjligtvis inte nåt slitet exemplar som du vill bli av med..? :)
 
mina 2 favoriter just nu... ( nästa kommer garanterat att bli en stor favorit:)...... )

Bladen har jag köpt av Seved & satt ihop dem själv.

"Bushyn" : Desert ironwood, mässing & svart epoxi pins, svart vulkanfiber.

"Survival": svart canvas micarta, rostfria pins, röd vulkanfiber( första kniven med "seved" etsat! ).
 

Bilagor

  • bushy ironwood.JPG
    bushy ironwood.JPG
    125.7 KB · Visningar: 1,209
  • survival 2.JPG
    survival 2.JPG
    110.8 KB · Visningar: 1,134
  • survival 3.JPG
    survival 3.JPG
    75.8 KB · Visningar: 1,418
Det är en fantastiskt vacker kniv. Du har möjligtvis inte nåt slitet exemplar som du vill bli av med..? :)
Haha, nej ledsen. Hade jag haft en sliten sådan så hade den inte varit kvar i min samling :).

Jag har en rysare till av samma firma och designer, nämligen Butterflykniven som en del amerikanska soldater fick ut under 60-talet i samband med Vietnamkriget. Min utgåva är originalet, dvs den med svarta skollor.

Kommer med bilderna i morgon.

~Paul~
 
mina 2 favoriter just nu... ( nästa kommer garanterat att bli en stor favorit:)...... )

Bladen har jag köpt av Seved & satt ihop dem själv.

"Bushyn" : Desert ironwood, mässing & svart epoxi pins, svart vulkanfiber.

"Survival": svart canvas micarta, rostfria pins, röd vulkanfiber( första kniven med "seved" etsat! ).
Grattis till ett väl utfört arbete! Jättefina!

~Paul~
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg