Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Du har helt rätt. En speciell känsla när man håller en randall i näven. Inte för inget blev hans knivar populära redan på 40- talet. Har haft i tankarna att skaffa en eller ett par till men har inte bestämt mig än vilken modell jag vill ha men den modellen du har tilltalade mig. Du säljer den inte kan jag tänka mig?
mvh Kimmo

Den kommer aldrig att säljas jag letar efter flera Randall .Dom är inte så vanliga.

Cannonball

Gäst
Skall jag vara ärlig så vet jag inte var man kan få tag i "mindre fina" exemplar eftersom dessa aldrig har intresserat mig
7.gif
.

Jag har tyvärr inte sett den här kniven på ett bra tag nu. Att få tag i en NIB är nog näst intill omöjligt. Jag hade själv letat i många år innan jag lyckades ropa hem den här på Trattis. Den var inte helt gratis
Svettas.gif
.

~Paul~

Den har gått 3ggr på tradera de senaste kanske 2 åren, den har hamnat mellan 1500 och 2000 alla gångerna. Du köpte din den andra tror jag va? ;)

Den har gått 3ggr på tradera de senaste kanske 2 åren, den har hamnat mellan 1500 och 2000 alla gångerna. Du köpte din den andra tror jag va? ;)
Alltså själva kniven har kanske förekommit på Tradera oftare än de 3 ggr som du nämner under de senaste åren. De flesta har dock tyvärr varit rejält slitna.

Jag har bara sett 2-3 stycken, precis som du säger, som har hållit adekvat kvalité. Vet inte vilken i ordningen jag ropade in men dina prisuppgifter är korrekta. Snarare hamnar man idag runt 3K för en kniv av bättre kvalité.

Den kniv som finns på Ebay är inte av samma kvalité som min egen. Slidan är avsevärt mer sliten och när man tittar på närbilden på bladet så ser man spår av slitage som min kniv inte uppvisar.

För Ebay-kniven skulle jag inte ge mer än kanske 800:- kronor. Max.

~Paul~

re

Lite konstigt det här med sammlar värde. Ibland kan dock en mer sliten objekt inbringa mycket mer pengar än en i finare skick. Speciellt i staterna så höjs värdet kraftigt på tex, en gammal kniv om det finns en känd historia bakom. Helst ska den haft en känd ägare osv..

mvh Kimmo

Lite konstigt det här med sammlar värde. Ibland kan dock en mer sliten objekt inbringa mycket mer pengar än en i finare skick. Speciellt i staterna så höjs värdet kraftigt på tex, en gammal kniv om det finns en känd historia bakom. Helst ska den haft en känd ägare osv..

mvh Kimmo
Jo, visserligen men då betalar du egentligen inte för själva kniven, utan för historiken bakom den samma. En sliten kniv utan någon som helst historia bakom sig är alltid mindre värd än en annan kniv i bättre skick. Det vill säga om det rör sig om samma tillverkare och modell från samma tidsperiod.

~Paul~

re

Precis som du säger. Annars är det skicket man går efter men ville bara skriva hur mycket en historia kan vara värd även om objektet skulle vara slitet. Lite roligt tycker jag. :=)

Stålet är Sandvik 12C27. Nej, det är inte direkt vanligt med trailing point, eller rättare sagt upswept point i det här fallet eftersom spetsens yttersta framskjutande del inte överstiger bladets tilltänkta horisontella linje.

Mått och vikt:
  • Knivlängd (utfälld) - 208 mm
  • Knivlängd (infälld) - 119 mm
  • Bladlängd - 98 mm
  • Bladbredd - 19 mm
  • Bladtjocklek - 3 mm
  • Taperad spets från punkten där upsweap pointen börjar
  • Handtagsbredd - 32 mm (säkrat med hyska)
  • Handtagstjocklek - 16 mm
  • Vikt - 80 g
~Paul~

Tack för infon. Jag är dock inte intresserad av någon butterfly, den perioden är sedan länge förbi. Den där puukon däremot ... instämmer med alla som uttryckt sitt gillande. Väldigt läcker.

En annan kniv som jag gillar och skulle kunna tänka mig är en Spyderco Persian.

C105_M.jpg

Har sett en med röda skållor också, snyggt värre.
Vet du något roligt om denna modell Paul?

En annan kniv som jag gillar och skulle kunna tänka mig är en Spyderco Persian.

Vet du något roligt om denna modell Paul?
Du menar den här? ;).

MinSpydercoPersianbild4.jpg

MinSpydercoPersian.jpg

MinSpydercoPersianbild2.jpg

Vad kan jag säga. En mycket trevlig kniv som med sitt VG-10 blad funkar väl i samband med en stor mängd olika arb. uppgifter. Funkar bl a ypperligt i samband med sportfiske (trots att jag föredrar fastbladare).

Det är som bekant Ed Schempp som har designat kniven som tillverkas i Seki, Japan.

Det finns mycket att säga om kniven, det blir kanske lättare om du ställer specifika frågor.

~Paul~

PS Ledsen för alla dammkorn. De syns inte IRL men väl på bild.

Du menar den här? ;).

MinSpydercoPersianbild4.jpg

[...]

Vad kan jag säga. En mycket trevlig kniv som med sitt VG-10 blad funkar väl i samband med en stor mängd olika arb. uppgifter. Funkar bl a ypperligt i samband med sportfiske (trots att jag föredrar fastbladare).

Det är som bekant Ed Schempp som har designat kniven som tillverkas i Seki, Japan.

Det finns mycket att säga om kniven, det blir kanske lättare om du ställer specifika frågor.

~Paul~

PS Ledsen för alla dammkorn. De syns inte IRL men väl på bild.

Aaaaaah!! :(
Skryt då!

Äh, grattis får jag väl säga. En trevlig kniv med sköna former. Jag har aldrig riktigt fastnat för Spydercos knivar, men just den här modellen tilltalar mig.
Har egentligen inga specifika frågor, knivens tekniska data är ju lätt att hitta. Undrar mer om det finns något att berätta om den som inte står att läsa i produktkatalogen.
Såg förresten i Spydercos web-katalog att det är en utgången modell. Är den svår att få tag i? Vad ligger den på i pris?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg