Stor kniv till vad?

En hel del av de föreslagna knivarna har grepp som kräver handskar på vid använding vintertid. Det är obra. En heder därvid till Fällkniven och Glock som förstått att kyla är besvärande. Att ursprungsknivarna redan har löst problemet visar att det inte bara är att importera en färdig lösning och sen tro att den fyller kravspecifikationen. Nordic Artic är tuff!

Go tur
 
mountainfox; sa:
Så för en dummie, vad är den praktiska skillnaden i fält?
Inte alls dummie. Det är ett ganska invecklat problem.

Det var inte förrän Anders Henriksson (Mezzner) har påkallat hur det ligger till med det här fenomenet som jag tog reda på exakt hur förhållandet mellan laminatstål och vanligt homogent stål förhåller sig.

En kniv med samma bladgeometri, stålval och värmebehandling uppvisar således helt olika testkurvor när det gäller laminerat eller icke laminerat stål.

Det här ämnet är dock så svårt att det skulle kräva en hel del sidor i anspråk för att räkna ut och förklara.

Rent generellt kan vi konstatera att laminatstål är starkare.

~Paul~
 
johankse; sa:
En hel del av de föreslagna knivarna har grepp som kräver handskar på vid använding vintertid. Det är obra. En heder därvid till Fällkniven och Glock som förstått att kyla är besvärande. Att ursprungsknivarna redan har löst problemet visar att det inte bara är att importera en färdig lösning och sen tro att den fyller kravspecifikationen. Nordic Artic är tuff!

Go tur
Mycket insiktsfullt Johan!

~Paul~
 
Okidoke, så av förnuftskäl lutar det åt en utan trä eller läderhandtag. Men jag ska definitivt åka och hålla i en Hattori så fort de får den på lager så att jag vet hur den är i verkligheten (fast det finns väl en stor risk att jag får med mig en hem. Av känsloskäl. Och köper en flerlaminerad allväderskniv. Av förnuftskäl) :)

Paul, eftersom du ändå tagit upp allt från omprofilering till strigling i tråden; betyder det att om jag köper ett ovalt diamantbryne + kreramiskt bryne till min arsenal, är det alltså ett sämre val än att helt enkelt köpa t ex ett Spyderco, som du rekommenderade, med en gång? Det där stålbrynet som följer med köksknivarna, är det egentligen något att ha?
 
mountainfox; sa:
om jag köper ett ovalt diamantbryne + kreramiskt bryne till min arsenal, är det alltså ett sämre val än att helt enkelt köpa t ex ett Spyderco, som du rekommenderade, med en gång? Det där stålbrynet som följer med köksknivarna, är det egentligen något att ha?
Med Spydercon är det lättare att hålla exakta vinklar. Det är det som är hela poängen. Om du sedan kompletterar med ett diamantbryne så har du täckt i stort sett alla behov.

Det finns diamantbrynen till Spydercon men de är så dyra att jag avråder från köpet. Köt i stället ett vanligt diamantbryne och tejpa fast det till de befintliga brynen på Spydercon. På det viset erhåller du exakt samma vinklar.

Du kan nog hoppa över stålbrynen såvida du inte är kock och vill räta ut eggen titt som tätt.

~Paul~
 
Sametradition vet mer om knivar/yxor än viktjägare.

sajberjohan; sa:
Som de flesta redan sagt så är det för att hugga och klyva ved med. Var ute med en normman en gång och hand föredrog att använda sig av de större sameknivarna (huggare?) istället för såg och yxa. Han kunde hantera kniven rätt och i hans händer fungerade den bättre än en yxa. Men som alltid bör en större kniv kombineras med en mindre kniv för att användas till att resna fisk/vild och allehanda småpill.

Lars Monsen förklarar i en av sina trapatser fördelen med samernas "huggare" Den ÄR lättare än en "FUNGERANDE" yxa!! Den är mer precis i hanteringen och den är fantastisk att knacka is ur Tegsnäsarna med (sista min egen erf). Vi pratar inte svärd här utan en 30-40 cm enhandsfattad samekniv. Kan man hantera dem så är de vida överlägsna en yxa i bredd på användningsområden. Men eftersom jag är så jäkla stark så vill jag ju helst ha båda i packningen.=) Men det är ju som med allt annat att vi gudskelov har olika smak för utrustning och aktiviteter, det är bara att acceptera. Men ska jag själv välja en kniv att inte vara utan blir det en mora 2000 eller en annan lättslipad mindre kniv. Inte hobsvärdet från samekulturen.
 
Nu har jag inte läst alla inlägg, men en klar fördel med en stor kniv är längre räckvid om du ska slåss med den.
Många stora knivar marknadsförs delvis som "combat knives" eller "fighting knives" särskillt amerikanska modeller, att nästan ingen kommer använda dem i ett knivslagsmål hindrar inte att du kan sälja en kniv baserad på dess lämplighet i att slåss med, Det finns också helt enkelt tradition i detta från gammla Bowiemodeller.
Hugga sly och mindre grenar är ocså enklare med något som är längre, och kan vara ett säljande argument om den är tänkt att användas i sådana miljöer exempelvis djungel mangroveträsk o.s.v.
Ska du skära sockerrör, majskolvar o.s.v. kan också ett längre blad vara lämpligt.
Vid fiske vill du ofta ha ett längre blad om du ska skära i en större fisk, nu pratar vi inte 5 kilosgäddor utan tonfisk, svärdfisk, haj, m.m
http://en.wikipedia.org/wiki/Oroshi_hocho.
Ska du använda kniven till sådant som man normalt använder en kofot för så är givetvis längd och tjocklek bra, lämpligheten i detta kan givetvis ifrågasättas.

För många svenska förhållanden passar små knivar ofta bra.
 
JMT; sa:
1. Nu har jag inte läst alla inlägg, men en klar fördel med en stor kniv är längre räckvid om du ska slåss med den.

2. Hugga sly och mindre grenar är ocså enklare med något som är längre

3. Vid fiske vill du ofta ha ett längre blad om du ska skära i en större fisk, nu pratar vi inte 5 kilosgäddor

4. För många svenska förhållanden passar små knivar ofta bra.
1. Jag tror dock inte att det var det här som trådstartaren hade i åtanke ;)

2. Ja, absolut. Rätt ofta bättre än en yxa. Beror på situationen.

3. Faktum är att redan en 5 kilosgädda blir lättare att handskas med om man har lite längd i bladet. En gädda i den storleken är rejält bred.

4. Absolut, det har vi diskuterat otaliga ggr här.

~Paul~

PS Välkommen till forumet ;)
 
dePaul; sa:
mountainfox; sa:
Så för en dummie, vad är den praktiska skillnaden i fält?
Inte alls dummie. Det är ett ganska invecklat problem.

Det var inte förrän Anders Henriksson (Mezzner) har påkallat hur det ligger till med det här fenomenet som jag tog reda på exakt hur förhållandet mellan laminatstål och vanligt homogent stål förhåller sig.

En kniv med samma bladgeometri, stålval och värmebehandling uppvisar således helt olika testkurvor när det gäller laminerat eller icke laminerat stål.

Det här ämnet är dock så svårt att det skulle kräva en hel del sidor i anspråk för att räkna ut och förklara.

Rent generellt kan vi konstatera att laminatstål är starkare.



~Paul~

Här har vi cirkelslutningen tillbaka till stormoran No 3. 155mm blad och 120mm skaft. Fungerar utmärkt med eldstål, till vedklyvning och skidskrapning. Blad a laminatstål. Kostade 12 kr när köpte min, troligen dyrare nu. Produktutveckling som behövs är fång och tumsnörehål, lämpligen långt bak över tången, borras lätt i träskaftet, försänks.
 
Ja, brukar också syssla med diverse "förbättringar". Ibland går det dock åt pipan ;)

Många av Fällknivens modeller är tillverkade i laminatstål, mycket pga att de idag tillverkas i Japan (laminatstålets guldvagga).

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar