Re: Jisses!
Schneeberger; sa:
...
Dock tycker jag, som många andra med mig, att förklaringen "överlevnadsituation" är lite luddig. Det vore bra med lite mer precis beskrivning.
...
Jag provar att definiera en "överlevnadssituation" ur en knivig synvinkel (sorry) genom att göra en tillbakablick över hur "överlevnadsknivarna" såg ut när de först dök upp i på tidigt 80-tal.
Kapsylöppnare: Alltså förväntas man behöva öppna butlejer för att trygga sin överlevnad. Också bra om man inte vill dö nykter. ;-)
Bryne i ficka på slidan: Att hålla kniven vass är ju viktigt. Den klena storleken och värdelösa hårdheten på brynet gjorde det till en rent kosmetsk detalj, men ska man överleva ska man göra det med stil!
Sågtandad rygg: Denna beskrevs (beroende på modell) kunna såga allt ifrån trä - via taggtråd - till flygplansskrov. Jag lämnar här tolkningen fri, men på min modell dög den inte ens som fiskfjällare.
Kompass i handtaget: Naturligtvis kommer man att behöva orientera sig i en överlevnadssituation.
Ihåligt handtag: I detta utrymme som så effektivt förhindrade en stabil infästning av bladet fanns ju allt man behöver för att överleva... Fisklina och krokar, tändstickor, plåster och trådsågen!
Allt ovanstående skulle alltså se till att du klarade av att uppnå några basala överlevnadsbehov: Fixa eld, bygga skydd och slippa irra runt i cirklar. Om man dessutom sett "filmen" visste man att man dessutom kunde försvara sig mot såväl vildsvin, ryssar, attackhelikoptrar som Brian Dennehy. Att vatten och mat också var viktigt brydde vi oss inte så mycket om.
Allså: Värme, skydd, orientering, vatten och föda. Råden brist på en eller fler så är du i en "överlevnadssituation", och måste använda din kniv.
(Mina uppriktiga ursäkter till de av er som tar allvarligt på denna diskussion, men jag tycker att temat "överlevnadsknivar" har betydligt större humoristiska än praktiska aspekter. ;-) )
/Richard