Detta måste vara Utsidans värsta "standardtråd", och som vanligt växer den med flera sidor om dan... ;-)
När nu ursprungsfrågan om "stora knivars användningsområde " svängt till "passar stor kniv i Svensk natur" kände jag att det finns ett geografiskt intressant sätt att se på valet av kniv.
I härligt sansade lagomlandet Sverige har vi morakniven. Denna får väl anses utgöra "Svensk standard" mot vilket allt annat mäts? Den är vass, lättanvänd och mycket mycket billig.
I allt annat än sansade USA verkar man tänka i tre banor.
1: Nybyggarandans knivar stammar från bowiekniven. Stora huggare för stora jobb. Bigger is better, typ.
2. Millitära knivar. Mattsvarta saker i exklusiva material tänkta att skära halsen av rikets fiender med. Gärna med spejsade tandmönster på eggen.
3. "Överlevnadsknivar", odödliggjorda i "Rambo" mfl. En blandning av de två tidigare och som de flesta kompromisser inte särskilt lyckad i något avseende. ;-)
I Frankrike har man Opinel som "standard". En i mitt tycke rätt bra kniv. Den är vass, lättskärpt, kompakt (ihopfälld iaf) och då den inte är direkt kraftig måste man använda den med ett visst mått av finess och eftertanke.
Den Schweiziska armekniven behöver väl inget större förtydligande?
I länderna runt ekvatorn växer bruksknivarna till sig lite. I Sydamerika har man macheten med sig ut i djungeln, på den afrikanska kontinenten en panga och i sydostasien tar man med sig en parang. Alla dessa ser ju mest ut som små svärd i jämförelse med morakniven men används med stor finess av sina ägare, vare sig det skall täljas, huggas eller grävas.
Exemplen kan säkert göras fler, men för att försöka få till en avslutning på det här sidosteget i tråden så vill jag peka på att det finns lika många olika knivar och förhållingssätt till dessa som det finns människor, och i takt med att "Jorden krympt" så dyker det upp stilar och smakriktningar vi tidigare inte mött. Istället för att bara kritisera varandras favoriter så kan vi även glädja oss åt förmånen att få ta till oss nyheter. Vad vi i slutänden sen väljer är upp till var och en, men håll med om att det är skönt att ha ett stort urval?
/Richard