Stor kniv till vad?

På begäran

Med tanke på att så många har frågor gällande omprofilering, slipning/bryning, stålning och strigling av knivar så tjuvstartar jag härmed mitt knivFAQ med det ämnet och lägger ut en aptitretare ;)

Omprofilering, slipning, bryning och strigling
Låt oss till att börja med att konstatera att alla dessa metoder avlägsnar metall från din kniv. Jag har ibland hört att stålning endast rätar ut eggen. Detta är fel. Även stålning avlägsnar metall! Också strigling avlägsnar metall, fast inte i någon stor mängd, men dock ändå. Med andra ord; alla abrassiva material har en metallavlägsnande effekt på ditt blad.

Omprofilering
Innebär ett rejält avlägsnande av metall från knivbladet. Det är den metoden som är mest aggressiv av alla. Ofta görs det här pga att den ursprungliga slipfasen har blivit ruinerad och behöver återskapas. Enklast är att utföra detta arbete med hjälp av en bandslip eller motordriven våtsten. Som vanligt så får man se upp med att inte bränna bort härdningen. Det är m a o viktigt att inte höja temperaturen i bladet till mer än ca 60 grader!

Det går också att omprofilera för hand om man äger ett grovt diamantbryne. Detta är dock väldigt tidsödande. En vanlig ”Mora” kan ta en dag att omprofilera. Risken är också att man pga trötthet börjar vingla och då är det klippt.

Jag bifogar en bild på hur en kniv kan se ut innan och efter omprofilering. Bild A visar hur kniven såg ut vid inköpstillfället. Bild B visar hur kniven ser ut efter att ha använts och slipats. Bild C visar kniven efter omprofileringen. Observera att slipfasen är den samma som vi inköpstillfället men att knivens kropp har minskat i höjd.

Omprofileradegg.jpg


De flesta användare kommer nog antagligen aldrig att omprofilera ett blad. Låt mig bara konstatera att de flesta knivar man köper klarar av avsevärt snävare eggvinklar än de som de är utrustade med från början. Amerikanska knivar t ex har en väldigt stor primäreggvinkel med en lång slipfas. Också sekundäreggen kan vara riktigt snäv. Min erfarenhet är att i stort sett alla de knivar jag har från Spyderco tjänar på att bli omprofilerade. En Spyderco Military blir parametralt mycket bättre efter en ganska blygsam omprofilering.

De flesta av mina köksknivar har genomgått samma behandling. Skillnaden är som mellan dag och natt. Förut så bände jag upp mina grönsaker, nu glider knivarna igenom utan motstånd. Faktum är att en uttunning av sekundäreggen är viktigare än att primäreggen hålls vass!

Slipning
Innebär en grövre borttagning av godset, dock inte lika extrem som i samband med omprofilering. Ofta handlar dock slipning om en viss omprofilering av primäreggen. Liksom i samband med omprofilering så är det fråga om ett ganska ”svettigt” arbete om man kör på frihand. Det blir lättare att använda sig av en bandslip eller våtstenssystem, alternativt Lansky, Spyderco, Norton, DMT, Tormek, Kirunaslipen, EdgePro eller EdgePal.

Risken kan ibland vara att man bränner ut härdningen om man använder sig av ett maskindrivet system. Det är därför av yttersta vikt att inte höja temperaturen i stålet till mer än kanske 60 grader, som jag redan har påpekat.

Redan vid 100 grader (kokpunkten) tar eggen stryk! Härdningen blir påverkad pga att stålet blir mjukare och svårare att få fram riktig skärpa på. Man får en sk rollning, dvs eggen rullar från sida till sida i samband med bryning. Om man fortsätter tillräckligt länge så ramlar den helt sonika av.

Samma sak kan hända när man har slipat fram en råegg. Om man inte lyckas att avlägsna den så beter den sig på samma sätt som i det tidigare exemplet. Rullar över från sida till sida för att slutligen gå av och lämna en ”taggig” restegg som är ganska slö.

Hur blir man av med råeggen? Finns olika sätt. Ett är att på slutet av slip/bryningen höja vinkeln något. Ett annat är att strigla bort råeggen och ett tredje är att undvika råegg från första början. Det går att göra om man alternerar mellan två olika slipvinklar. T ex 30 och 40 grader, varvid man avslutar med några drag på den större vinkeln. Detta låter krångligt men är inte alls svårt. En sista åtgärd kan också vara att man kör den sista sliprörelsen i motsatt (dvs medeggs) håll på båda sidorna av bladet.

Bryning
Är en touch-up av själva eggen på ett mindre aggressivt sätt. Ofta sker detta med ett keramiskt bryne eller någon typ av natursten (t ex japansk vattensten eller Arkansasbryne). Liksom i samband med slipning så är det av yttersta vikt att man håller en konsekvent vinkel och inte vinglar. En timmes hårt arbete kan ibland bli spolierat av en enda felriktad rörelse. Då är det bara att börja om :(

Förutom att bryna på frihand så finns det idag på marknaden en uppsjö av diverse slip/brynhjälpmedel. Allt från jiggar till hela system (Lansky, Spyderco, Norton, DMT, Tormek, Kirunaslipen, EdgePro, EdgePal osv) som jag nämnde tidigare.

I stort sett alla dessa fungerar på ett tillfredsställande sätt. Vissa är dock lite krångligare än andra och vissa kostar skjortan. Min favorit bland alla dessa är Spyderco’s Sharpmaker. Den finns att köpa med allt från ultrafint keramiskt bryne till grovt diamantdito. Man har två fasta vinklar, 30 och 40 grader (15 respektive 20 per sida). Det tar inte lång tid att lära sig bemästra Sharpmakern. Men mitt råd är ändå att öva på ett antal ”skitknivar” innan man ger sig på sina bättre knivar. Sharpmakern kostar tillsammans med en instruktionsvideo, 4 stenar och två mässingsstavar (fingerskydd) ca 650:- kronor.

Att använda sig av de maskindrivna våtslipstenar typ Tormek och Kirunaslipen är kanske på sin plats om man behöver slipa/bryna ett stort antal knivar på reguljär basis. I annat fall så tycker jag att det blir för dyrt. Båda dessa lämnar ett utmärkt resultat, dvs när man till slut lyckats att ställa in dem på ett korrekt sätt. Det kan ta en stund! ;)

Stålning
Innebär att man med ett knivstål ”rätar ut” eggen. Används oftast i samband med kockknivar och filéknivar pga deras längd. Stålning är inte så lätt som man kan tro när man observerar kockarna på TV. Det viktiga i sammanhanget är, liksom i samband med slipning och bryning, att hålla samma ansatsvinkel och inte vingla. Lättare sagt än gjort ;)

Jag har två råd i samband med stålning. För det första; satsa på ett långt stål. Det finns ibland korta sådana att köpa, varvid man påstår att dessa är utmärkta att ha med ut i naturen. Detta är struntprat. De är pga sin ringa längd i stort sett oanvändbara. Det andra rådet är liksom tidigare; öva mycket och börja med knivar man inte är rädd om.

Strigling
Är det slutgiltiga arbetsmomentet och syftar till att få fram en rakbladsvass egg. Observera att en sådan egg inte alltid är den bästa för ett specifikt arbete. Att till exempel skära i mogen tomat med en sådan kniv är inte helt optimalt eftersom kniven har en benägenhet att glida. Det är därför som de flesta kockknivar har en ganska rå egg (inte råegg!) och en eggvinkel på ca 10 grader per sida.

Strigling utförs oftast på en läderrem, vänd med den råa sidan uppåt. Observera att såvida du inte vill ha en konvex egg så måste remmen fästas på ett plant, hårt underlag, t ex en kasserad skärbräda. För att påskynda striglingen så kan man använda en slippasta eller slippulver (finns att köpa på t ex Clas Ohlson och Jula).

För att förbereda remmen för pastan/pulvret så måste den först fuktas. Enklast är att låta den ligga i ljummet vatten i ca en timme. Efter det tar man ut den, torkar, spänner den på ett plant och fast underlag samt spikar fast den på undersidan. När remmen torkar spänns den ytterligare. Det är det här som är själva poängen. Låt den dock inte torka helt. När den fortfarande är fuktig så gnider man in slippastan.

Observera att slippasta faktiskt inte behövs för strigling. Det går lika väl utan. Men pastan gör striglingen mer aggressiv. Förutom läder kan man använda diverse andra material såsom kartongpapp, tyg, trä osv.

Mitt råd i samband med strigling är det vanliga: Öva, öva och åter öva. Striglingen är inte lika riskabel för eggen men även här kan man fördärva densamma. Som vanligt är en koncis striglingsvinkel av yttersta vikt.

På Tormekmaskinen finns ett läderhjul för just strigling. Det påskyndar och underlättar striglingen avsevärt. Obs, till skillnad från bryning och slipning så striglar man medeggs! Gör du tvärtom så riskerar du en allvarlig kroppsskada.

Det här var bara början på mitt arbete. Känn er fria att kritisera och bidra gärna med tips, t ex vad du saknar eller vad som är överflödig info.

~Paul~
 
Re: På begäran

dePaul; sa:
Det här var bara början på mitt arbete. Känn er fria att kritisera och bidra gärna med tips, t ex vad du saknar eller vad som är överflödig info.

~Paul~
Well done, naturligtvis är det väldigt informativt allt du skriver. Måste dock efterlysa fler bilder! Bilder på slipvinklar, olika eggar etc görs ju ganska lätt (som du illustrerar i din text) i typ Paint och andra Fred Flinta-program, och de kan vara ganska bra för att visa hur man slipar, slipar till en råegg, slipar en egg i två vinklar etc.
 
öringen; sa:
Visst, det skulle vara bra för oss knividioter som inte förstår vad vi behöver eller redan har köpt :)
Nyttig info innan köp skulle till exempel vara sådant som har med stålets beskaffenhet att göra.
Jag har inte glömt dig Staffan. Det här ämnet är antagligen det svåraste av alla.

~Paul~
 
Bra Paul, tydlig men lite väl mångordigt, som räven sa bilder skadar inte och redaktionell strykning i din text hade gjort att budskapet vunnit, men mycket väl, tydligt och klargörande. Grattis!!!
Det finns ju en orsak till varför slipstenar är vattenkylda och har stor diameter, mot bandslipens slipande temperaturhöjning hjälper som sagt bara kylning....Fortsätter du i den här stilen är det snart ett gott underlag till en Coffetabel version.....

Go tur
 
På tal om stål. Ha gärna åsikter om vad jag skall ta upp. Det finns tusentals olika stålsorter så det är i praktiken omöjligt att ta upp allt.

Den stora bataljen är väl rfr vs kol?

~Paul~
 
Re: På begäran

dePaul; sa:
.... en aptitretare ;) ...
Hejsan,

Mycket tjusigt och grundligt gjort! Tips: kalla det inte FAQ, det här är betydligt mer än så. På gott och ont.

Läste med stort intresse hela "räckan" och framförallt det om strigling. Saknar info om hur eggen ska föras över strigeln.

Med vänliga hälsningar,
Aina
 
Re: På begäran

dePaul; sa:

Det här var bara början på mitt arbete. Känn er fria att kritisera och bidra gärna med tips, t ex vad du saknar eller vad som är överflödig info.

men..jag förstår ändå inte.. när kommer vinkelslipen in i bilden? ;)

/Per

(tack för ett riktigt läsvärt stycke!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar