Stor kniv till vad?

avslutad210712

Gäst
-Patric-; sa:
Någon sa en gång att ödebygdspunkten i Sverige är 8mil så man behöver i princip bara en chockladkaka så klarar man sig, det är ju sant om förutsättningarna är de rätta.. Men utan kunskap så kommer man inte långt hur fräcka grejer man än har.

8 mil fågelvägen kan vara långt ifall det står ett elakt berg eller ligger en elak sjö mellan :)

Eller om man går i cirklar i naturen vilket jag naturligtvis aldrig har gjort men andra kanske gör det......
 
avslutad210712; sa:
-Patric-; sa:
Någon sa en gång att ödebygdspunkten i Sverige är 8mil så man behöver i princip bara en chockladkaka så klarar man sig, det är ju sant om förutsättningarna är de rätta.. Men utan kunskap så kommer man inte långt hur fräcka grejer man än har.

8 mil fågelvägen kan vara långt ifall det står ett elakt berg eller ligger en elak sjö mellan :)

Eller om man går i cirklar i naturen vilket jag naturligtvis aldrig har gjort men andra kanske gör det......

därav "om förutsättningarna är dom rätta"

;)
 
Skadegörelse

Hugga träd och röja sin väg genom täta snår är väl knappast förenligt med allemansrätten?

//Maria
 
Re: Skadegörelse

swe153; sa:
Hugga träd och röja sin väg genom täta snår är väl knappast förenligt med allemansrätten?

//Maria

just det.. men i en överlevnadssituation så kanske man måste försvara sig mot ilskna träd och buskar, då handlar det om nödvärn och inget annat.


;)
 
Jag har alla möjliga knivar, från relativt stora till pyttesmå, men inga sådana "häng på väggen knivar eller rambo-deluxe knivar" och jag tycker dock det är fördelar och nackdelar med både de små och stora - precis som allt annat. Sedan handlar det ju om smak och behov också, inte alla tycker mora är världsbäst till allt och allting när var och hur... :)
 
Mezzner; sa:
Dock måste jag säga att det hittills, allsedan späda barndomsår, förflutit utan större dramatik. Jag har blivit blöt och kall några gånger i samband med ihållande dåligt väder, men då gjort upp eld med vanliga tändstickor och täljt "korvpinne" etc med nån av "moraknivarna". Har som regel en i ryggsäcksnöret (lappkniv!) samt en i bältet.

Scenariot där man hamnar i nån Rambo/Sista Färden-situation känns lika avlägsen som taxibilarna i myrlandskapet...
En kniv är ju inte en garanti för att man överlever en nödsituation, den är bara "kan vara bra att ha". Och är man ute på tur så är den som regel mycket bättre att ha än ett kreditkort och mobiltelefon.

Men det beror ju naturligtvis på hur och vart man är på tur också! :)
 
Mepps; sa:
Jag har alla möjliga knivar, från relativt stora till pyttesmå, men inga sådana "häng på väggen knivar eller rambo-deluxe knivar"
En sak som folk oftast inte har en aning om är att de knivar som förekommer i Rambofilmerna är: 1. Inte samma kniv i alla filmer och 2. Inte designade av samma knivmakare.

Framför allt kniven i Rambo II är riktigt påkostad. Tillverkad i rättigenom utsökta material och stål.

Vad folk idag ofta refererar till som Ramboknivar (och rynkar på näsan i bästa fall) är de tusentals kopiorna. Det är dessa som har förstört ryktet för den här typen av kniv eftersom de ofta tillverkas i Kina och andra U-länder och inte kommer i närheten av originalet i vare sig precisionen eller materialvalet.

Knivarna till de två första Rambofilmerna togs fram av den nu framlidne Jimmy Lile. Här på bilden med Sylvester Stallone inför premiären av Rambo II:

SlyochJimmy.jpg


Till den tredje och sista var det Gil Hibben som tillverkade knivarna. Han har också varit med och tagit fram de knivar som förekommer i Rovdjuret med Arnold Schwarzenegger, Rambo, Deep Space Nine, Star Trek filmerna, Perfect Weapon och Mortal Kombat.

Han har alltid rört sig i de amerikanska Martial Art kretsar och känner därmed en hel del "celebrities", bla a var han bundis med Elvis Presley på sin tid då Elvis fortfarande försökte hålla sig i form :) Det är Gil längst ut till höger i bild:

ElvisochGil.gif


De nämnda knivarna:
JimmyLile-Rambo1FirstBlood.jpg


JimmyLile-Rambo2.jpg


GilHibben-Rambo3.jpg


Tänkte att det här kunde vara kul läsning för oss film- och knivälskare :)

~Paul~
 
Kort och telefon funkar på alltfler ställen och självklart finns det tillfällen då man har större glädje av en kniv. Fast jag menade inte heller att det var på äventyr i skogen som man rimligen hamnar i problem under livet, lite statistiskt sisådär.

När jag paddlar som nån, tog upp så känns det som att jag i många lägen kan paddla till nån slags civilisation i de allra flesta lägen, och då är kreditkortet bra att ha för att lösa oförutsedda problem. När jag paddlar på vintern, kalkylerar jag med risken att hamna i allvarliga problem vid plurr. I det läget har jag mobilen i vattentätt fodral på kroppen, inte i kajaken, ifall jag simmar iland utan kajak, kläder osv. I det läget ringer jag 112 innan jag blir helt stelfrusen, med sällskap som jag alltid brukar ha i de situationerna behövs antagligen inte det, utan då kan sällskapet komma och rädda mig med hjälp av min egen kajak och packning, och inte minst med assistans.

Det här är ändå rätt extrema situationer, som jag ser det. I vintras paddlade jag med en kamrat utanför skärgårdens isar. I det läget har man ju prylar med sig, men samtidigt tror jag faktiskt att det är telefonen som känns som den viktigaste livräddaren. Fast det är ju rätt töntigt att ringa sjöräddningen, när man klantat sig, jämfört med att sätta igång och averka på nån öde ö, bygga läger och göra brasa, jaga villebråd eller vad man nu ska ta sig till som en riktig karl...

Fast jag har ju varit i skogen i dåligt väder med nån fiskekompis som blev rätt apatisk och skärrad när vädret aldrig ville bli bra, och vi hade gått så länge att blodsockret hade hamnat under komfortgränsen. Ett Kom-fort-samtal på mobilen var nog vad som hade räddat honom om han varit ensam (täckningen var inget vidare i o f s, men 112 funkar NÄSTAN i hela Sverige om man bara hittar en plats i skogen där det är lite bra "radiosikt"). Jag var ingen större hjälte själv men såg situationen som rätt normal p g a erfarenhet, och gjorde sen eld med tändstickor, utan kniv (och utan tändstål). När tältet var uppe och elden brann och maten lät sig smaka var allt bra, och då var det praktiskt att skära sig en korvskiva med moran. Kompisen kvicknade till successivt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar