Stor kniv till vad?

Mezzner; sa:
Själv tror jag att ett kreditkort är mycket mer användbart än en kniv, om man ser till antalet olika besvärliga situationer man kan tänkas hamna i under resten av sitt liv.

En stor eller liten mobiltelefon är antagligen också mycket viktigare som överlevnadsredskap.

Faktiskt har jag svårt att se det rimliga i att betrakta kniven som ett viktigt redskap för överlevnad över huvudtaget. Att idag hamna i en situation där kniven blir avgörande för överlevnad, innan man desperat behöver ett rep, en mobiltelefon, en pistol, en taxi, medicin eller nåt helt annat känns inte överhängande sannolikt.
Fast jag vet inte om det är det tråden handlar om heller.
Överlevnad år 2005... lämna kniven hemma, vad ska man ha den till? Får du problem, ring efter taxi och betala bara med kreditkortet.
 
Mezzner; sa:
Själv tror jag att ett kreditkort är mycket mer användbart än en kniv, om man ser till antalet olika besvärliga situationer man kan tänkas hamna i under resten av sitt liv.
-Särskilt om kreditkoret är laddat med några av pappas miljoner, eller minskar man då sin överlevnadschans?
Faktiskt har jag svårt att se det rimliga i att betrakta kniven som ett viktigt redskap för överlevnad över huvudtaget.
-Säkert, det är bara så svårt att föreställa sig "urbana överlevnadssituationer" där man har kvar kreditkort och mobiltelefon, tvärtom är det väl just dem man blir av med först, och därför som det hela blir en "överlevnadssituation"?
Det praktiska i att ha en kniv/liknande på sig för jämnan diskuteras parallellt i en annan tråd:http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32822
Mediciner tror jag också räddar fler liv idag "på gatan" än vad knivar gör, men det är bara så j*dra svårt att veta vilken medikament man ska bära på sig, och hur den ska administreras. Dessutom är de inte tvärenkla att få tag på, tack och lov. Fram för att den allmänna värnplikten byts mot allmän "skyddsplikt", med utbildning i brandskydd, första hjälpen med HLR samt katastrofhandläggning.
Fast jag vet inte om det är det tråden handlar om heller.
-Det är det inte.
 
dePaul; sa:
Tumbleweed; sa:
Nej, de flesta säljer en betydligt mer "ärlig" produkt.
Kan du ge några exempel?

~Paul~

Två tillverkare av moraknivar! ;-)

Skämt åsido, det finns ju många företag som säljer sina produkter UTAN att framställa dem som nåt de inte är. Att framhäva produktens sanna fördelar och stora användbarhet är BRA reklam och att ge den ett visst mått av "hype" är säkert bra för försäljningen, men i fallet med stridsknivarna upplevde jag BARA hype.

Ett snabbt exempel taget ur hyllan här bredvid: Primus. Jag köpte just ett Easyfuel. Jag fick ett kanontrevligt kök men upplever inte att jag fick ett uns häftigare image. De säger i reklamen att köket kokar vatten si och så snabbt, och det gör det. Med Amerikansk knivtillverkarreklam skulle samma kök säljas som ett "US NAVY SEAL emergency stealth expedition flamethrower... ". I omagnetiskt och mattsvart utförande.
/R.J.
 
Stora knivar saknar enligt mig i princip vettiga användningsområden.
Mora2000 eller mindre är vad som behövs.
Sedan kompletterar man med en machete och/eller en yxa för vethuggning och slyröjning (bäst att kolla med markägaren först om det inte är en nödsituation). Den ihopfällbara sågen är ju självskriven.

Har man en stor kniv måste man ju likt förbannat ha en mindre kniv med sig också samtidigt som man behöver något för vedhuggningen osv.

Inte ens militärer använder "ramboknivar" lika lite som dom springer omkring med nakna överkroppar och skjuter M60 från höften med evighetsammo eller skjuter ner en MI24 Hind med pilbåge...
 
Mezzner; sa:
Själv tror jag att ett kreditkort är mycket mer användbart än en kniv, om man ser till antalet olika besvärliga situationer man kan tänkas hamna i under resten av sitt liv.

En stor eller liten mobiltelefon är antagligen också mycket viktigare som överlevnadsredskap.

Faktiskt har jag svårt att se det rimliga i att betrakta kniven som ett viktigt redskap för överlevnad över huvudtaget. Att idag hamna i en situation där kniven blir avgörande för överlevnad, innan man desperat behöver ett rep, en mobiltelefon, en pistol, en taxi, medicin eller nåt helt annat känns inte överhängande sannolikt.
Fast jag vet inte om det är det tråden handlar om heller.
Nu blir det här en liten utvikning som inte handlar specifikt om stora knivar, utan om bl.a. bara knivar.

Eftersom det här är ett friluftsforum associerar jag här till överlevnadsituationer som kan tänkas uppkomma bortom civilisationen, alltså där t.ex vägar och/eller taxi mm. inte finns. Om du befinner dig i ett område där kreditkort går att använda och där det finns tillgång till taxi handlar det inte om den typ av ren överlevnadssituation som i alla fall jag förknippar med uppkommen under friluftslivssammanhang.

Så svårt att "se det rimliga i att betrakta kniven som ett viktigt redskap för överlevnad" kan det väl ändå inte vara??? Använd fantasin lite, även om just du inte sysslar med aktiviteter där du kan föreställa dig att en överlevnadssituation uppkommer bortom civilisationen. Det finns nog många situationer där en trevlig t.ex vandring snabbt kan förbytas till en besvärlig situation.

Av din profil att döma sysslar du inte speciellt med vandringar, men jag tar det som exempel. En farlig situation för vandrare i Sverige torde kunna uppkomma i samband med vad. Och här kan man tänka sig att en överlevnadssituation uppkommer. Antag att du befinner dig i en svårtillgänglig dalgång eller annat svårtillgängligt område där det är osannolikt att andra människor dyker upp. Du ska bara genomföra ett vad så är du framme vid dagens lägerplats. Du vadar, faller mot slutet av vadet, får kränga av dig ryggan och kommer upp på andra sidan utan rygga. Det är kallt, dimmigt, börjar mörkna, du är blöt och nerkyld, och vågar/kan inte direkt vada tillbaks för att i mörkret försöka ta dig de mil tillbaks till civilisationen som det handlar om. Behöver inte ens vara så långt om terrängen är besvärlig. Att försöka finna och få tag i ryggan i mörkret känns lönlöst, du måste vänta tills det ljusnar för att då eventuellt kunna finna ryggan och/eller ta dig till civilisationen. Foten kan vara stukad...… Framför dig har du ännu längre till civilisationen än från det håll du kom. Det finns fortfarande områden i Sverige där du kan bli utlämnad så din egen kunskap och vad du har med dig avgör utgången. Men har du svårt att tänka dig det så associera till motsvarande situation i t.ex Kanada om det är lättare.

Eller antag att du av vilken anledning som helst förlorat packningen långt från civilisationen, kanske på vintern och vädret försämras. Du kan t.o.m. gå vilse. Olyckor kan hända. Slumpen och/eller ens eget beteende kan ställa till det. Jag sysslar inte så mycket med paddling som du gör, men jag kan tänka mig att det går att ställa till det även under paddling så både kanot/kajak/kanadensare och packning med kartor mm förlorats och du simmande tagit dig upp på land i t.ex Rogenområdet eller annat ödsligt område. Som sagt, använd fantasin lite.

I scenarierna ovan; vad vill du ha i fickorna/på livremmen? Kreditkort och en mobiltelefon som troligt inte ens har täckning, om den alls funkar, eller kniv och tändmedel? Är det mesta blött blir kniven, det kan vara en Mora eller Spyderco eller whatever, till god hjälp att få eld för att kunna torka upp och få värme. Mobiltelefon och kreditkort hjälper dock föga. Möjligen kan batteriet till mobiltelefonen användas för att tända en eld, om du av någon anledning har stålull i fickorna;-) Det, batteriet, substituerar dock inte kniven.

Raskesven
 
Tumbleweed; sa:
Ett snabbt exempel taget ur hyllan här bredvid: Primus.
Taget ur Primus hemsida:

"As long as there's a ridge to mount or a frontier to push, Man will want to reach that edge. Some will try to push the limits ever forward. Along the way, exciting activities will bring out new urban masses. New markets will evolve for outdoor cooking. We have followed these trends and appetites. From Nansens’ doggie-stew to the veggie-soup of modern man. To some, the design is still a matter of life and death. But to great many others, the Primus brand will just add quality to the Outdoor Experience."

http://www.primus.se/

Vill du påstå att företaget inte framhäver en viss image??? Självklart kan inte reklamen låta lika som för en kniv. Det är trots allt olika produkter man säljer.

När det gäller Frosts Moraknivar så kan man läsa:

”Mora knives” were soon widely acclaimed not only throughout Sweden but also abroad. Success was quickly gained through their superior and outstanding sharpness and toghness. It is the 4th generation of knifesmiths who now have carried on the traditions in a modern and well planned factory situated on the same site as that from the start in 1891."

När det gäller KJ Erikssons Moraknivar så kan man läsa:

"KJ Eriksson i Mora AB har bytt namn till Mora of Sweden AB. Namnbytet är en följd av den omställning som pågår av vårt företag. Omställningen syftar till att successivt marknadsorientera ett klassiskt företag som av tradition varit starkt produktionsinriktat."

Ett viktigt inslag i förändringen är det namnbyte som nu sker. Beslutet har föregåtts av omfattande analyser.

Resultatet av dessa kan sammanfattas i att marknaden ser mycket starka kopplingar mellan våra produkter, orten Mora, landet Sverige samt viktiga begrepp som kvalité, design och tradition."


Vill du påstå att dessa två företag är ointresserade av att sälja en image???

Avslutningsvis, när det gäller diskussionen om stora knivar så finns det inget mer att tillägga. Känner att den går bara runt - runt helt tiden utan nya argument. Den ursprungliga frågan har dessutom kommit i skymundan.

~Paul~
 
överlevnadssituation, det beror ju helt på vem som hamnar i vilken situation. Det kan för Hanna 65år från Göteborg vara en akut övelevnadssituation att köra i diket eller få punka mellan Kode och Stenungsund samtidigt som det krävs betydligt mer för en låt oss säga nymuckad fallskärmsjägare eller liknande, därför kan man aldrig innan bestämma vad som är en överlevnadssituation. Det man kan göra är dock att fylla huvudet med kunskap om hur man undviker situationer av den sorten samt utrustar sig på ett sätt som hjälper en att klara sig.. Någon sa en gång att ödebygdspunkten i Sverige är 8mil så man behöver i princip bara en chockladkaka så klarar man sig, det är ju sant om förutsättningarna är de rätta.. Men utan kunskap så kommer man inte långt hur fräcka grejer man än har.
 
Helt rätt Patric.

Förresten den där hemska vägen mellan Kode och Stenungsund har krävt en av mina kamraters liv :(

~Paul~
 

Även om det inte syns tydligt i min profil tillbringar jag varje sommar en tid vid min favoritälv samt möjligen i även i fjällen väster om Kiruna.

Hyfsat högt på listan över "otinllgänglighetspoler" i Sverige, m a o.

(Det är nog lättare att hitta otillgängliga platser i skogslandskapet, än i fjällen, med tanke på att fjällen är så frekventerade under flera perioder under året.)

Dock måste jag säga att det hittills, allsedan späda barndomsår, förflutit utan större dramatik. Jag har blivit blöt och kall några gånger i samband med ihållande dåligt väder, men då gjort upp eld med vanliga tändstickor och täljt "korvpinne" etc med nån av "moraknivarna". Har som regel en i ryggsäcksnöret (lappkniv!) samt en i bältet.

Scenariot där man hamnar i nån Rambo/Sista Färden-situation känns lika avlägsen som taxibilarna i myrlandskapet...

Min poäng är att man naturligtvis kan konstruera en bild av ett läge där det är viktigt att ha kniv, smalnar man av den specifikatonen ytterligare kanske man kan ha glädje av en "överlevnadskniv".

Men upprätta gärna statistik över de dödsfall som förekom 2004 så lär du upptäcka att få (inga?) av dessa kunnat undvikas om kniv funnits tillgänglig. Däremot hade ett flertal (många!) kunnat undvikas om kniv inte funnits tillgänglig, men det är inte min poäng.

När jag är i skogen har jag alltid kniv, men upplever inte att den är livsnödvändig. Inte heller känns det viktigt att den är av särskild sort. Möjligen finns det ett par särskilda sorter (gatustridsvapen) som skulle vara särskilt värdelösa. Men återigen, detta är en annan fråga.

Stor enighet finns nog redan i denna tråd:

En stor kniv har man glädje av när man ska använda den till nåt lite extraordinärt som att hugga eller möjligen bända eller nåt.

(För att göra eld har jag knappt använt kniv överhuvudtaget på snart 40 år.)
 
Hoppsan, citatet från Raskesvenn försvann, men det refererar förstås till Raskesvens inlägg ovan...

Beträffande paddling så är jag relativt noga med att ha mobiltelefon i vattentätt fordra i kajaken. Det finns täckning i de allra flesta paddelbara vatten. Kniv har jag med vid planerad övernattning/matlagning.


[Ändrat av Mezzner 2005-06-13 kl 11:17]
 
Som vanligt tycker jag att Mezzner är förträffligt klok.

(Jag var tvungen att lägga mig i lite lite... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar