Mezzner; sa:
Själv tror jag att ett kreditkort är mycket mer användbart än en kniv, om man ser till antalet olika besvärliga situationer man kan tänkas hamna i under resten av sitt liv.
En stor eller liten mobiltelefon är antagligen också mycket viktigare som överlevnadsredskap.
Faktiskt har jag svårt att se det rimliga i att betrakta kniven som ett viktigt redskap för överlevnad över huvudtaget. Att idag hamna i en situation där kniven blir avgörande för överlevnad, innan man desperat behöver ett rep, en mobiltelefon, en pistol, en taxi, medicin eller nåt helt annat känns inte överhängande sannolikt.
Fast jag vet inte om det är det tråden handlar om heller.
Nu blir det här en liten utvikning som inte handlar specifikt om stora knivar, utan om bl.a. bara knivar.
Eftersom det här är ett friluftsforum associerar jag här till överlevnadsituationer som kan tänkas uppkomma bortom civilisationen, alltså där t.ex vägar och/eller taxi mm. inte finns. Om du befinner dig i ett område där kreditkort går att använda och där det finns tillgång till taxi handlar det inte om den typ av ren överlevnadssituation som i alla fall jag förknippar med uppkommen under friluftslivssammanhang.
Så svårt att "se det rimliga i att betrakta kniven som ett viktigt redskap för överlevnad" kan det väl ändå inte vara??? Använd fantasin lite, även om just du inte sysslar med aktiviteter där du kan föreställa dig att en överlevnadssituation uppkommer bortom civilisationen. Det finns nog många situationer där en trevlig t.ex vandring snabbt kan förbytas till en besvärlig situation.
Av din profil att döma sysslar du inte speciellt med vandringar, men jag tar det som exempel. En farlig situation för vandrare i Sverige torde kunna uppkomma i samband med vad. Och här kan man tänka sig att en överlevnadssituation uppkommer. Antag att du befinner dig i en svårtillgänglig dalgång eller annat svårtillgängligt område där det är osannolikt att andra människor dyker upp. Du ska bara genomföra ett vad så är du framme vid dagens lägerplats. Du vadar, faller mot slutet av vadet, får kränga av dig ryggan och kommer upp på andra sidan utan rygga. Det är kallt, dimmigt, börjar mörkna, du är blöt och nerkyld, och vågar/kan inte direkt vada tillbaks för att i mörkret försöka ta dig de mil tillbaks till civilisationen som det handlar om. Behöver inte ens vara så långt om terrängen är besvärlig. Att försöka finna och få tag i ryggan i mörkret känns lönlöst, du måste vänta tills det ljusnar för att då eventuellt kunna finna ryggan och/eller ta dig till civilisationen. Foten kan vara stukad...… Framför dig har du ännu längre till civilisationen än från det håll du kom. Det finns fortfarande områden i Sverige där du kan bli utlämnad så din egen kunskap och vad du har med dig avgör utgången. Men har du svårt att tänka dig det så associera till motsvarande situation i t.ex Kanada om det är lättare.
Eller antag att du av vilken anledning som helst förlorat packningen långt från civilisationen, kanske på vintern och vädret försämras. Du kan t.o.m. gå vilse. Olyckor kan hända. Slumpen och/eller ens eget beteende kan ställa till det. Jag sysslar inte så mycket med paddling som du gör, men jag kan tänka mig att det går att ställa till det även under paddling så både kanot/kajak/kanadensare och packning med kartor mm förlorats och du simmande tagit dig upp på land i t.ex Rogenområdet eller annat ödsligt område. Som sagt, använd fantasin lite.
I scenarierna ovan; vad vill du ha i fickorna/på livremmen? Kreditkort och en mobiltelefon som troligt inte ens har täckning, om den alls funkar, eller kniv och tändmedel? Är det mesta blött blir kniven, det kan vara en Mora eller Spyderco eller whatever, till god hjälp att få eld för att kunna torka upp och få värme. Mobiltelefon och kreditkort hjälper dock föga. Möjligen kan batteriet till mobiltelefonen användas för att tända en eld, om du av någon anledning har stålull i fickorna;-) Det, batteriet, substituerar dock inte kniven.
Raskesven