Språk och terminologi

En omskrivning för ryggsäck som jag noterat flera med mig brukar är packning, i praktiskt bruk. Medan packningssatser hänger ihop med helt andra pryttlar, för att förhindra d v läkage, från kökskranar, som kan sitta både här och där, till fordon och farkoster.
Det tar sig rejält här och jag gillar det. Ordleken "kolportör" var en chansning men den gick hem.

Som ung eldade jag med koks stundtals.

go tur
 
Att skriva fyrkant när man menar kvadrat är ospecifikt men fungerar, men skriver man kvadrat när man menar fyrkant är det helt enkelt fel i de allra flesta fall. Kvadrater är fyrkanter med fyra lika långa sidor och 90 graders vinkel mellan sidorna, medan fyrkanter innefattar bland annat kvadrater, parallellogram, oregelbundna fyrkanter, med olika längd och vinklar mellan samtliga kanter.

Att skriva data när man menar dator eller datamaskin är ännu mera fel. Data är vad en dator (eller datamaskin) arbetar med, alltså en kod av ettor och nollor.
För att anglofiera lite i förklarande syfte så är en dator hardware och data ligger mer nära software.

Vad bra att du kan geometri på mellanstadienivå. Det andra du skriver är dock i min mening fel men det har jag redan informerat dig om. Bara för att språk förändras behöver det inte nödvändigtvis vara fel att använda gamla uttryck. Sen var det ju verkligen min mening att vi skulle fördjupa oss i precisionen på mina liknelser istället för att man skulle fatta poängen.
 
Vad bra att du kan geometri på mellanstadienivå. Det andra du skriver är dock i min mening fel men det har jag redan informerat dig om. Bara för att språk förändras behöver det inte nödvändigtvis vara fel att använda gamla uttryck. Sen var det ju verkligen min mening att vi skulle fördjupa oss i precisionen på mina liknelser istället för att man skulle fatta poängen.

Vi är nog ense om att kvadrat är ett specialfall av fyrkant och således är en kvadrat en fyrkant men en fyrkant inte nödvändigtvis en kvadrat. Implikationspilen går bara åt ena hållet om man vill använda sig av matematisk logik.

Däremot delar jag inte definitionen av data och dator. I min värld är dator är maskinen som processar/bearbetar indata. Däremot är inte logiken reliaserad i mjukvaran detsamma som data. Data är ingångsvärden till logiken (som realiseras i mjuk-/program-varan) som exekveras på datorn eller resultat, utdata, efter bearbetningen i mjukvaran.

Hardware och software kallar jag för hård- resp mjukvara på svenska. Med molnteknik och virtualisering döljs en hård koppling mellan mjuk- och hård-vara av ett mellanlager som kan möjliggöra dynamisk allokering av hårdvaruresurser.

Facktermer kan användas för att exkludera men det är inte mitt syfte. Däremot finner jag visst nöje i att använda svenska ord för saker som oftast benämns på utrikiska, i svenskt sammanhang.

Tyck gärna till om du inte håller med.

/Patrik, som njuter av att skriva på svenska efter att ha talat utrikiska hela dagen
 
Vi är nog ense om att kvadrat är ett specialfall av fyrkant och således är en kvadrat en fyrkant men en fyrkant inte nödvändigtvis en kvadrat. Implikationspilen går bara åt ena hållet om man vill använda sig av matematisk logik.

Däremot delar jag inte definitionen av data och dator. I min värld är dator är maskinen som processar/bearbetar indata. Däremot är inte logiken reliaserad i mjukvaran detsamma som data. Data är ingångsvärden till logiken (som realiseras i mjuk-/program-varan) som exekveras på datorn eller resultat, utdata, efter bearbetningen i mjukvaran.

Hardware och software kallar jag för hård- resp mjukvara på svenska. Med molnteknik och virtualisering döljs en hård koppling mellan mjuk- och hård-vara av ett mellanlager som kan möjliggöra dynamisk allokering av hårdvaruresurser.

Facktermer kan användas för att exkludera men det är inte mitt syfte. Däremot finner jag visst nöje i att använda svenska ord för saker som oftast benämns på utrikiska, i svenskt sammanhang.

Tyck gärna till om du inte håller med.

/Patrik, som njuter av att skriva på svenska efter att ha talat utrikiska hela dagen

Det var därför jag skrev "ligger närmare software" (eller mjukvara för att undvika onödig angloficering). Jag är ingen expert på datorer och terminologin där, så jag är osäker på om data innefattar mjukvaran, eller om den hellre ska benämnas kod eller program eller något annat. Data innefattar i varje fall det som datorn beordras att processa, som texter, siffror, CD eller DVD, de instruktioner som kommer från användande av joystick eller andra inrättningar som t.ex ratt för att styra spel och liknande. En DVD (data) med program (mjukvara) som laddas in på datorn (hårvara), upphör det då att vara data när programmet processas med andra data utifrån? Det får någon som kan allting runt datorer bättre än mig svara på. :)
Data och datamaskin/dator är två vitt skilda saker för att koka ner mitt förra inlägg.
 
I verbal förmåga innebär väl att kunna gå mellan olika nivåer i språket och inse att man inte alltid i alla tillfällen behöver vara precis och beskrivande. Så fungerar ju språket. Skulle man alltid eftersträva exakt beskrivande precison skulle man alltid hänvisa till färg, märke, typ osv. Men det gör man inte

"Vänta i dagrummet, jag glömde mina handskar i min blå ramryggsäck"
"Oj oj oj vad tung min blå ramryggsäck är."

I många fall skulle en väldigt precis formulering som i dina exempel vara överflödigt och till och med irriterande.
I andra ändan på skalan ligger dåligt preciserade formuleringar, som "Jag ska till fjällen, vilken väska är bäst?"
Handlar det om då om en ryggsäck för fjällvandring, eller om en resväska eller bag för någon som ska ta bilen till fjällen och åka slalom? Till och med ett skidfodral innefattas ju av den oprecisa "väska" i den frågan.
Eller om precisionen i frågan minskar ytterligare, till "Jag ska ut, vilken väska är bäst?" så innefattar det också t.ex vilken handväska som är bäst på en bar, nattklubb eller liknande.
Även med lite mer precisa frågeställningen "Jag ska fjällvandra i sommar, vilken väska är bäst?" där aktiviteten anges, så blir det enkla svaret "En ryggsäck är bäst."
 
Vi är nog ense om att kvadrat är ett specialfall av fyrkant och således är en kvadrat en fyrkant men en fyrkant inte nödvändigtvis en kvadrat. Implikationspilen går bara åt ena hållet om man vill använda sig av matematisk logik.

Jag vågar nog påstå att om jag tar en bild på en kvadrat och visar mina bekanta så kommer 90% av säga att det är en fyrkant eller en ruta.

Visar jag en bild på en kvadrat och en rektangel så kommer 70% att säga att den ena är fyrkantig och den andra avlång.
 
Jag vågar nog påstå att om jag tar en bild på en kvadrat och visar mina bekanta så kommer 90% av säga att det är en fyrkant eller en ruta.

Visar jag en bild på en kvadrat och en rektangel så kommer 70% att säga att den ena är fyrkantig och den andra avlång.

Men det där är ju inte ett giltigt argument för hur diskussionen bör föras i skrift. Ba fratt man, ba, snackar på ett vis betyder det ju inte att det är vettigt att uttrycka sig så när man inte har ögonkontakt. Alla former av kommunikation gar sina begränsningar. Mail, chatt, forum, kom-radio, telefon, videokonferens... alla kräver sina speciella anpassningar av språk och beteende för att fungera. Att applicera ett "enskilt-samtal-beteende" på allihop blir som man säger; pannkaka!
 
Men det där är ju inte ett giltigt argument för hur diskussionen bör föras i skrift.
Även om jag visar dem bilderna i ett mail eller foruminlägg så kommer de flesta att kalla det för fyrkant och inte kvadrat.

De flesta har glömt bort grundskolans geometri och tycker att en kvadrat heter "fyrkant". Ordet "kvadrat" används bara för att prata om hur stor lägenheten är och ordet rektangel blandar många ihop mer triangel.
 
PS, kan vi ta en diskussion om tage, handtag, tamoj nu;)

ALDRIG, NIX, NADA!

Det ska INTE vara någon diskussion om begreppet "tamoj" Det finns ingen som helst anledning till att diskutera tamoj eller på något vis komma med alternativa namn till tamojen. Det behövs inte! Det heter "tamoj" och inget annat. Begrips!!

...förresten så är ryggsäcken ingen väska. Den är en säck. Väskan där emot är en sorts säck. En mindre sådan som bärs på ett annat vis än ryggsäcken.;)
 
Jag vågar nog påstå att om jag tar en bild på en kvadrat och visar mina bekanta så kommer 90% av säga att det är en fyrkant eller en ruta.

Visar jag en bild på en kvadrat och en rektangel så kommer 70% att säga att den ena är fyrkantig och den andra avlång.
Tja, de har ju inte fel, och i regel är det de säger fullt tillräckligt specifikt. Jag är själv fullt medveten om vad en kvadrat är, men skulle också kunna svara "fyrkant" om personen som av något outgrundligt skäl går omkring och håller upp lappar inte specificerar var hen är ute efter.
 
Här har vi någon som uppenbarligen inte följt vår diskussion i tråden:
En fin tidig Skarja ramryggsäck - som kallas för (jag ryser): "Haglöfs camping väska"
Och det "Får mycket plats i den"...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jávrasj Språk för frilufsare Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar