Språk och terminologi

Jag har aldrig påstått att en ryggsäck inte skulle vara en sorts väska. Om du läser inlägg #49 i den här tråden så ser du tydligt att så inte är fallet. Vad jag säger där är bland annat att bristen på språklig precision är ett problem..

Vassego - ett första försök att reda ut begreppen för de som idag saknar verbal precision/..

I verbal förmåga innebär väl att kunna gå mellan olika nivåer i språket och inse att man inte alltid i alla tillfällen behöver vara precis och beskrivande. Så fungerar ju språket. Skulle man alltid eftersträva exakt beskrivande precison skulle man alltid hänvisa till färg, märke, typ osv. Men det gör man inte

"Vänta i dagrummet, jag glömde mina handskar i min blå ramryggsäck"
"Oj oj oj vad tung min blå ramryggsäck är."

Du skrev att du idiotförklarar någon som ibland har fräckheten att kalla sin ryggsäck för väska. Det är ju ganska märkligt. Jag själv använder förstås ordet ryggsäck oftast om jag pratar om väsktypen ryggsäck, men nog kan jag säga någon gång "ska bara hämta XX i väskan". Att ryggsäck är en form av väska har du ju inte förnekat. Du kan ju inte mena att man alltid i alla sammanhang ska behöva vara precis beskrivande i sin kommunikation?
Enligt din lilla tesaurus skulle det vara orimligt att hänvisa till sin handväska som "väskan"?
 
OK, jag tror vi kan sammanfattta det hela.

1. Rätt ord är bra, ju fler som använder det desto bättre
2. Alla kommer inte använda rätt ord hela tiden, om så sker påtalar vi det vänligt, som den vänliga bunt friluftsnördar vi är, men fattar ju vad de menar, då vi är intelligenta nördar

Med vänliga hälsningar
Christian

PS, kan vi ta en diskussion om tage, handtag, tamoj nu;)
 
Vederbörande menade nog portör. Kolportör är något annat. Kollaboratör likaså. Fast det har ju ingen skrivit.
För övrigt känns det lite väl svävande nu i semantikens värld. Fast det är ju söndag och det var lördag igår...

Det är ju helt klart att seobserver avsåg portör.
Min poäng skulle vara att peka på hur lätt det är att skriva fel.
Men jag inser nu att jag inte hängde med i det humoristiska i "felskrivningen".
 
Seobserver kanske menade att botaniker gillar Cole Porter? Är det de skånska diftongerna som förvirrar?

(Brasklapp: Lättsinnig humor om nu det inte framgår i textform)
 
Härligt att se att ni reagerar på en inte omöjlig attraktion uti Lund som jag lämnade för rätt många år sen för Sydkusten.

Tidningsnasare finns väl om de inte numera är bortjagade av EU-tiggare.

Visst heter det portör kort och gott, vår dotter ärvde farfars som han i sin tur hade ärvt. Hon har behov av en, då hon är i branschen så att säga.

Bag fick vi ju från Carpetbag som var just en handresväska gjord av en gammal matta, poppis under den amerikanska utvandringen.

Den här tråden är stundtals riktigt roande och lärande, som utsidan alltid varit. Trevnaden får vi alla försöka bjuda på.
go tur
 
Jag har skrivit det här förut. Dyslektiker, invandrare och andra med språkproblem flyr forum bara för att vissa har förståndshandikapp och måste börja anmärka. Man kan ett språk om man kan göra sig förstådd. Visst kan man störa sig men då är det bättre att bara vänligt fråga vad som avses. Om någon kallar en kvadrat för fyrkant kan jag ofta förstå att det är kvadrat som avses. Många gånger har jag också sett att folk anmärker på att man skriver data istället för dator. Det kan man störa sig på. Då ska man också störa sig på att man skriver rea istället för realisation då data är kortform för datamaskin som datorer hette innan de som stör sig var födda.

Att skriva fyrkant när man menar kvadrat är ospecifikt men fungerar, men skriver man kvadrat när man menar fyrkant är det helt enkelt fel i de allra flesta fall. Kvadrater är fyrkanter med fyra lika långa sidor och 90 graders vinkel mellan sidorna, medan fyrkanter innefattar bland annat kvadrater, parallellogram, oregelbundna fyrkanter, med olika längd och vinklar mellan samtliga kanter.

Att skriva data när man menar dator eller datamaskin är ännu mera fel. Data är vad en dator (eller datamaskin) arbetar med, alltså en kod av ettor och nollor.
För att anglofiera lite i förklarande syfte så är en dator hardware och data ligger mer nära software.
 
??????? Varför gillar botaniker kolportörer?????????????? :)
Om kolportören säljer böcker om blommor och bin kanske? :)
En kolportör kan nog ha både ryggsäck eller allehanda slag av väskor.

Musiker gillar nog Cole Porter? ;-)

Hela detta inlägget blev väldigt OT, men lite ordlekar kan ju också skapa språklig förvirring för att komma tillbaka till ämnet i en vid sväng..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jávrasj Språk för frilufsare Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar