Det där är en axelväska som du även kan använda som handväska.
Hur skulle du göra dig förstådd om du gick in på ett väskforum och frågade efter en bra handväska och bara skrev väska?
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Det där är en axelväska som du även kan använda som handväska.
Hur skulle du göra dig förstådd om du gick in på ett väskforum och frågade efter en bra handväska och bara skrev väska?
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Mmm...Förmodligen skulle man fråga efter en handväska och sedan när alla förstått det, benämnda den väskan, för slippa skriva handväskan i alla meningar.
När är det okej att använda ordet väska, om man i varje given mening måste definiera vilken slags väska man avser?
Kan bara hålla med de som poängterar att ryggsäck är en slags väska. Det är upp till den som vill göra sig förstådd att anpassa terminologin. När man väl gjort klart att det är ryggsäck man syftar på ser jag inga problem att benämna den som "väskan".
Det vore mer intressant att diskutera fenomenet språkpoliser än huruvida man kan kalla en slags väska för väska. När jag ser diskussionen kan jag inte annat än dra kopplingar till dagens snack över häcken med grannen, som uppmanade sina barn att åka med "sparkcykeln" på andra sidan, varpå barnen irriterat försökte förklara att det inte är någon sparkcykel utan en kickbike.
Jag har en teori. Då benämningen väska i det här sammanhanget antagligen är en rätt ny företeelse för de flesta (oaktad att det skulle vara rätt i bemärkelsen att det är ett övergripande begrepp precis som behållare borde vara) så borde man kunna spåra bakgrunden.
Det vore mer intressant att diskutera fenomenet språkpoliser än huruvida man kan kalla en slags väska för väska. När jag ser diskussionen kan jag inte annat än dra kopplingar till dagens snack över häcken med grannen, som uppmanade sina barn att åka med "sparkcykeln" på andra sidan, varpå barnen irriterat försökte förklara att det inte är någon sparkcykel utan en kickbike.
Man hör ofta folk tjata om språkpoliser, samtidigt som man ganska sällan pratar om språkbrottslingarna (eller tongue offenders som de kallar sig själva). Om det finns poliser så måste det ju i rimlighetens namn finnas brottslingar. Är det inte dem man ska diskutera i så fall?
En ryggsäck är ju vad Patrik än vill en sorts väska. Att påstå att en ryggsäck inte tillhör kategorin väskor är förstås befängt.
Handväskan på bilden som skall illustrera "väska" har inga direkta likheter med en resväska med hjul.
Likväl är båda väskor.
Givetvis inte då en ryggsäck är en sorts väska, men språk och kommunikation handlar om precision. Var anser du att gränsen går när kommunikationen blir obegriplig? En väska är ju per definition en pryl eller en sak, men jag tror att även du skulle ha synpunkter på frågan "jag behöver en sak till min kommande fjällvandring - vilken ska jag välja?"...
Bra början men...................................................................................................
................................................................... Botaniker gillar kolportörer.
go fortsättning
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Språk för frilufsare | Allmänt om friluftsliv | 5 |