Språk och terminologi

Kan bara hålla med de som poängterar att ryggsäck är en slags väska. Det är upp till den som vill göra sig förstådd att anpassa terminologin. När man väl gjort klart att det är ryggsäck man syftar på ser jag inga problem att benämna den som "väskan".
Det vore mer intressant att diskutera fenomenet språkpoliser än huruvida man kan kalla en slags väska för väska. När jag ser diskussionen kan jag inte annat än dra kopplingar till dagens snack över häcken med grannen, som uppmanade sina barn att åka med "sparkcykeln" på andra sidan, varpå barnen irriterat försökte förklara att det inte är någon sparkcykel utan en kickbike.
 
Det där är en axelväska som du även kan använda som handväska.

Hur skulle du göra dig förstådd om du gick in på ett väskforum och frågade efter en bra handväska och bara skrev väska?



Skickat från min D5803 via Tapatalk

Förmodligen skulle man fråga efter en handväska och sedan när alla förstått det, benämnda den väskan, för slippa skriva handväskan i alla meningar.

När är det okej att använda ordet väska, om man i varje given mening måste definiera vilken slags väska man avser?
 
Förmodligen skulle man fråga efter en handväska och sedan när alla förstått det, benämnda den väskan, för slippa skriva handväskan i alla meningar.

När är det okej att använda ordet väska, om man i varje given mening måste definiera vilken slags väska man avser?
Mmm...

Sätt det du skrev i litet annorlunda perspektiv.

(Alltså jag är ju själv inte bekant med något väskforum, men om det finns ett väskforum så kan jag ju tro att det finns väsk-språk-poliser där också :) )

Att ryggsäcken faller under definitionen "väska" går det inte att göra så mycket åt, det är ju knappast heller något slags nyspråk. Inte sagt att man helt plötsligt ska börja skriva väska om ryggsäcken. Det blir enklare att skriva vilken sorts väska det handlar om.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Kan bara hålla med de som poängterar att ryggsäck är en slags väska. Det är upp till den som vill göra sig förstådd att anpassa terminologin. När man väl gjort klart att det är ryggsäck man syftar på ser jag inga problem att benämna den som "väskan".
Det vore mer intressant att diskutera fenomenet språkpoliser än huruvida man kan kalla en slags väska för väska. När jag ser diskussionen kan jag inte annat än dra kopplingar till dagens snack över häcken med grannen, som uppmanade sina barn att åka med "sparkcykeln" på andra sidan, varpå barnen irriterat försökte förklara att det inte är någon sparkcykel utan en kickbike.

Jaha, ja, jag trodde det hette sparkcykel :D
 
Jag har en teori. Då benämningen väska i det här sammanhanget antagligen är en rätt ny företeelse för de flesta (oaktad att det skulle vara rätt i bemärkelsen att det är ett övergripande begrepp precis som behållare borde vara) så borde man kunna spåra bakgrunden.

Som jag skrev förut, mina ungdomar använder det ca 1990, de var då knappt 15. så födda 1976-77 . Visst, det är ju inte några gamlingar ännu, men ändå ett tag sen.
 
Det vore mer intressant att diskutera fenomenet språkpoliser än huruvida man kan kalla en slags väska för väska. När jag ser diskussionen kan jag inte annat än dra kopplingar till dagens snack över häcken med grannen, som uppmanade sina barn att åka med "sparkcykeln" på andra sidan, varpå barnen irriterat försökte förklara att det inte är någon sparkcykel utan en kickbike.

Man hör ofta folk tjata om språkpoliser, samtidigt som man ganska sällan pratar om språkbrottslingarna (eller tongue offenders som de kallar sig själva). Om det finns poliser så måste det ju i rimlighetens namn finnas brottslingar. Är det inte dem man ska diskutera i så fall? :)
 
Man hör ofta folk tjata om språkpoliser, samtidigt som man ganska sällan pratar om språkbrottslingarna (eller tongue offenders som de kallar sig själva). Om det finns poliser så måste det ju i rimlighetens namn finnas brottslingar. Är det inte dem man ska diskutera i så fall? :)

Tja, det kanske är så att de som ropar "språkpolis" i själva verket är det själva. Jag kan leva med att ord och begrepp förändras. Det jag inte jag inte kan förstå är varför vi inte kan analysera och fundera varför det sker. I det här fallet är jag långtifrån ensam om att fundera varför man gett för mig och andra ett nytt namn då vi inte hört det tidigare. Risken för missuppfattning finns. Men att tysta diskussionen med att skrika "språkpolis" är inte särskilt utvecklande. Undrar vad nästa ord blir som jag får lära om betydelsen kring 😄
 
En ryggsäck är ju vad Patrik än vill en sorts väska. Att påstå att en ryggsäck inte tillhör kategorin väskor är förstås befängt.
Handväskan på bilden som skall illustrera "väska" har inga direkta likheter med en resväska med hjul.
Likväl är båda väskor.

Jag har aldrig påstått att en ryggsäck inte skulle vara en sorts väska. Om du läser inlägg #49 i den här tråden så ser du tydligt att så inte är fallet. Vad jag säger där är bland annat att bristen på språklig precision är ett problem.

Givetvis inte då en ryggsäck är en sorts väska, men språk och kommunikation handlar om precision. Var anser du att gränsen går när kommunikationen blir obegriplig? En väska är ju per definition en pryl eller en sak, men jag tror att även du skulle ha synpunkter på frågan "jag behöver en sak till min kommande fjällvandring - vilken ska jag välja?"...

Lika lite som jag uppskattar att man kallar en ryggsäck för väska tror jag att du skulle uppskatta att man kallade en väska för behållare...

Vassego - ett första försök att reda ut begreppen för de som idag saknar verbal precision, men vilka är villiga att utöka sitt ordförråd... Den är inte på långa vägar komplett, men bör kunna ge den oinvigde en grundläggande idé om förhållandena. ;-)
 

Bilagor

  • Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    34.6 KB · Visningar: 294
Bra början men under bärbara behållare har du missat kasse, påse, säck och låda.
Matkassen, godispåsen och skolådan är hanterbara, sjösäck och flyttlåda ligger som gränsfall.

I kärl saknar jag tunna, dunk och burk samt sopsäck och soptunna samt container.

Speciella fickor finns ju för knivar, kameror, objektiv etc och handeldvapen slidor och hölster, medan för tvåhandsvapen blir det fodral, det senare hade vi före plastpåsarna till kartor oxså. Botaniker gillar kolportörer. Ombord på båtar har man sjökortstuber och rör.

Givetvis finns det massvis med fler modeller.

go fortsättning
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jávrasj Språk för frilufsare Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar