Jag förstår inte problemet... Alla vet vad en ryggsäck är. Var uppstår behovet att kalla den för en väska?
Det handlar inte om ett behov, det handlar t.ex. om att nybörjare kanske inte förstått att det är "fel term". Titta runt lite på webshoppar så ser du att hos väldigt många så ligger ryggsäckar i kategorin Väskor.
Det kan ju finnas många anledningar annars till att folk använder "fel" terminologi.
De två vanligaste är antagligen:
1. Man vet faktiskt inte vad det heter på riktigt, man har sett det (kanske på bild) och "väljer" ett ord ur det egna ordförrådet.
2. Man vet bara vad det heter på engelska (eller nåt annat språk) och har ingen aning om att det finns ett svenskt ord.
I bägge de fallen har jag svårt att se att man ska känna sig påhoppad bara för att nån informerar om vad det faktiskt heter på svenska.
Sen har vi ju problemet med bristande kunskaper i svenska, t.ex. fel användning av "dem", stavningar som "egenkligen", ihopblandning av e och ä (kanske beroende på att man är mer van vid talad svenska än skriven) och liknande. Där kan jag ha mer förståelse för att nån känner sig påhoppad, eftersom man kanske skäms mer för att man inte kan sitt modersmål ordentligt.
"Men du fattar väl vad jag menar ändå?" är ett vanligt försvar, och det gjorde jag kanske den här gången, efter att ha läst meningen två tre gånger. Men nån annan gång blir det kanske värre missförstånd.
Visst, sen finns det dyslektiker och andra med liknande handikapp, men risken för missförstånd blir inte mindre bara för att man har ett handikapp.