Språk och terminologi

Så kan vi då nu allihop enas om att på ärans och hjältarnas språk heter
en förvarings/transportvolym med axelremmar [obs! remmar = plural] som möjliggör för oss
att en längre sträcka bära kontraptionen på ryggen för en ryggsäck - och inget annat,
hur moderna vi än anser oss vara... Snälla...

Halaj!

I helvete heller!
Min kont uppfyller dina kriterier på punkt och pricka, men är ingen ryggsäck, det är en kont!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kont
närmare bestämt en näverkont!

//T
 

Bilagor

  • kont.jpg
    kont.jpg
    31.6 KB · Visningar: 647
Hårklyverier i massor !

Som gammal friluftsräv så blev jag ju tvungen att stämma in i allt detta ...
Blir jvlgt trött på folk då dom kallar Ryggsäck för väska...
Och vandra i fjällen för Fotvandra ../ hur fn skall man annars vandra..
Och att sova i tält för att campa ...osv...
Poängen är att det är mycket okunnigt folk därute som inte idkar friluftsliv utan ser det mera som något pikant och exotisk...och då tror jag att det blir på detta sätt...dom har ju inte koll på vad saker heter eller hur man gör...

Jaså du fotvandrar i Sarek campar du där också ? bär du en sån stor väska.....har du matlåda med dig och konserver... jodå god dag yxskaft ...!!

Försöker rätta folk lite försiktigt för att använda gemensamma riktiga vokabulär....

Håll till godo !!
 
Dock, om du inte orkar ställa en följdfråga, orkar du då verkligen gå in och peta på folks eventuella grammatiska misshagligheter?

Nej, det sker såklart aldrig i samma trådar. Det handlar om olika tillfällen, det beror ju helt på humöret och vad ämnet handlar om och hur mycket annat man har att läsa för tillfället och en massa andra faktorer. De trådar jag ignorerar syns jag ju inte ens i.

Som jag skrev om tråden om "Svea förbränning", första gången jag såg tråden skippade jag den, sen hade jag lite mer tid över och få olästa trådar och då halkade jag in på den.
 
Som gammal friluftsräv så blev jag ju tvungen att stämma in i allt detta ...
Blir jvlgt trött på folk då dom kallar Ryggsäck för väska...
Och vandra i fjällen för Fotvandra ../ hur fn skall man annars vandra..
Och att sova i tält för att campa ...osv...
Poängen är att det är mycket okunnigt folk därute som inte idkar friluftsliv utan ser det mera som något pikant och exotisk...och då tror jag att det blir på detta sätt...dom har ju inte koll på vad saker heter eller hur man gör...

Jaså du fotvandrar i Sarek campar du där också ? bär du en sån stor väska.....har du matlåda med dig och konserver... jodå god dag yxskaft ...!!

Försöker rätta folk lite försiktigt för att använda gemensamma riktiga vokabulär....

Håll till godo !!

Bra!

Tälta:

9789172706637.jpg


Campa:

camping_1_gross.jpg


Hängmatta:

resehangmattor.jpg


Hammock:

blå_hammock_i_stål__helgbutiken.se_04__03825_zoom.jpg
 
Bra PatrIk!

En pedagogisk introduktion för den oinvigde. En fråga bara. Tarpen, är det Hilleborg på bilden? Presseningen ser däremot ut att vara från Rösta.

För övrigt så är ju den tidigare bilden på en kont något som stökar till det för vår analysgrupps funderingar.

God Jul
 
Troswe måste göra dig besviken kartuschväskan bärs på ryggen för att inte vara i vägen vid dans och måltid.
Den ingår i sällskapsklädedräkten och rymmer papper och penna mm. från början var den platsen för patronerna därav namnet.
go tur
 
En ryggsäck är ju vad Patrik än vill en sorts väska. Att påstå att en ryggsäck inte tillhör kategorin väskor är förstås befängt.
Handväskan på bilden som skall illustrera "väska" har inga direkta likheter med en resväska med hjul.
Likväl är båda väskor.
 
En ryggsäck är ju vad Patrik än vill en sorts väska. Att påstå att en ryggsäck inte tillhör kategorin väskor är förstås befängt.
Handväskan på bilden som skall illustrera "väska" har inga direkta likheter med en resväska med hjul.
Likväl är båda väskor.

Okej, är det någon som har tips på ett bra tvåmans-hus? Funderar också på vilket medel mot leddjur som är det bästa? Behöver också köpa beklädnad till fötterna. Vad ska jag välja? Till sist undrar jag vad man ska ha vätskan i när man vandrar...

Klart och tydligt, eller hur stenblock? ;-)
 
Du har ingen poäng Mats eftersom jag aldrig förespråkat att i dagligt tal kalla en ryggsäck för något annat än ryggsäck.

Däremot är det ju bara löjligt att påstå att en ryggsäck inte är en väska. Typ som förneka byxor är plagg..

PS. För övrigt lite kul att trådskaparen trots efterfrågad tydlighet hos andra tillhör de mer svårbegripliga och tvetydiga i text på forumet. Mer än en gång har jag googlat uttryck han använder och enbart fått träffar tll hans egna texter på utsidan.
 
Du har ingen poäng Mats eftersom jag aldrig förespråkat att i dagligt tal kalla en ryggsäck för något annat än ryggsäck.

Jo, min poäng var att ryggsäck visserligen kanske kan vara en slags väska, men att det bara har ett intresse ur språkvetenskaplig/lexikologisk synvinkel och i princip är helt ointressant för folk som sysslar med friluftsliv. Precis som att det är ointressant för den som vill köpa myggmedel vilken stam och klass som myggorna tillhör, men väldigt intressant för en entomolog.
 
Jag har en teori. Då benämningen väska i det här sammanhanget antagligen är en rätt ny företeelse för de flesta (oaktad att det skulle vara rätt i bemärkelsen att det är ett övergripande begrepp precis som behållare borde vara) så borde man kunna spåra bakgrunden. Min teori är att det handlar om att vissa vill stöpa om namnet ryggsäck till något som tilltalar en yngre kundkrets. Rygg-säck, ordet är inte riktigt kompatibel med trekking och andra mer "hippa" benämningar. När jag lyssnade till en ung säljare på Naturkompaniet i Stockholm så var det uteslutande ordet väska han använde om ryggsäck. Läser bla på Lundhags sida att man använder sig av både väska och ryggsäck. Kanske en generationsfråga? Allt ska ju numera ha en tilltalande språklig förpackning och då är kanske en säck på ryggen kallad ryggsäck förpassad till marknadsanpassningens trista öde där andra vedertagna svenska ord ligger slängda.
Gilla läget? Tja vad ska man säga. Jag får väl fortsätta med "trekking i bergen med min väska" precis som förr med ryggsäcken i fjällen. Trekking med väska...hoho 😂
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jávrasj Språk för frilufsare Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar