Språk och terminologi

Ryggsäck är ingen väska. Möjligen är både ryggsäckar och väskor en sorts portabla behållare.

Analogt med byxor och jacka de är visserligen kläder men man bör inte kalla en jacka för byxor.

Thure
 
En ryggsäck är inte en handväska och en handväska är inte en ryggsäck. Men både handväskan och ryggsäcken är en väska, olika sorter precis som att en bil och motorcykel är olika sorters fordon.

Om en vill så kan man diskutera semantik, ryggsäcken har inte handtag den har bärremmar.


Nationalencyklopedin

väska

väs`ka subst. ~n väskor
ORDLED: väsk-an
• bärbar behållare med handtag och förslutningsmöjlighet för transport av föremål (vanl. personliga tillhörigheter)
 
Bra Seobserver! Roligt att någon bryr sig om vad vi kallar saker och ting. Men i min värld river man inte ett läger om man vill kunna upprätta det kvällen efter - man bryter det...

Bra Polar300 och thureb!

Om någon bar på en väska på fjället skulle idiotförklara personen...
 
Den bjuder jag gärna på, Ayrin.

Jag måste också få hålla med Ayrin.

Att något byter aggregationsform, t ex smälter = går från fast form till flytande är inte samma sak som förbränning. Förbränning är helt korrekt en oxidering - kemiskt reagerar det förbrända ämnet med syre vid förbränning. Eldar du t ex kol får du koloxid - t ex kolmonoid om förbränningen är ofullständig (syrefattig = en syreatom per kolatom) eller koldioxid (två syreatomer per kolatom)

Här förklaras förbräning ganska bra:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förbränning

Smälter du en järnklump i fast form är det fortfarande järn då den smält. Oxiderar du järn får du någon variant av järnoxid - det brukar vi kalla rost och ogilla om det sitter på något vi vill behålla.

Här kan du läsa om rost - som kräver vatten vid reaktionen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rost

/Patrik, dagens amatörkemist
 
Hmm, vill inte stöka till det men ändå...

Jultomten kom med sin väska på ryggen och ...

Var och storhandlade och det blev flera plastväskor att bära hem

Och vad gör någon som axlar sin mara...

Och så har vi dialektala utryck som är kul att lära sig som: när man menar sig själv eller "man" blir det -en. Nu ska en inte bare ta o tänk på de hära me Dem. -Dem det är svåra grejor de.

Tja, huvudsaken är vi förstår varandra. Ord har ju en tendens att förändras från sin ursprungliga betydelse av olika anledningar.
 
Hmm, vill inte stöka till det men ändå...

Jultomten kom med sin väska på ryggen och ...

Var och storhandlade och det blev flera plastväskor att bära hem

Och vad gör någon som axlar sin mara...

Och så har vi dialektala utryck som är kul att lära sig som: när man menar sig själv eller "man" blir det -en. Nu ska en inte bare ta o tänk på de hära me Dem. -Dem det är svåra grejor de.

Tja, huvudsaken är vi förstår varandra. Ord har ju en tendens att förändras från sin ursprungliga betydelse av olika anledningar.

Du extrapolerar, men ok ... jag skrev också semantik. Du verkar ha missat att tolka det ordet. ;)

Vad är den ursprungliga betydelsen av väska?

EDIT: Javisst, om plastkassen är förslutningsbar så är det en väska. Eller finns det mått och material som också begränsar vad en väska är? Men då kanske det snarare blir en handväska och inte plastväska...
 
Senast ändrad:
Tja, huvudsaken är vi förstår varandra. Ord har ju en tendens att förändras från sin ursprungliga betydelse av olika anledningar.

Bingo!

Inget är konstant förutom förändring.

För att anknyta till det aktuella exemplet:
Om någon i en tråd om fjällvandring använder ordet "väska" så torde det vara ganska uppenbart för de allra flesta (kanske i synnerhet de med tusentals Utsidan-inlägg på meritlistan) att det är en ryggsäck som avses.
Men det är klart, man kan ju alltid välja att vara vrång och avsiktligt missförstå...
 
Ryggsäck är ingen väska. Möjligen är både ryggsäckar och väskor en sorts portabla behållare.

Analogt med byxor och jacka de är visserligen kläder men man bör inte kalla en jacka för byxor.

Thure

Det finns olika typer av väskor. Ryggsäckar är en populär form av väska här på utsidan.se, men en handväska eller midjeväska blir lika lite en ryggsäck som att ryggsäcken blir omvänt en handväska eller midjeväska.

Och, visst, byxa är inte en jacka. Men om du sätter på dig kläder så är det ofta så att du sätter på dig ett par byxor, en eller två tröjor och kanske en jacka om du tar på dig ytterkläder också (tillsammans med skor.). Eventuellt så ingick det strumpor och kalsonger när du satte på dig kläderna.

Mössan använder de smarta, vintertid åtminstone.

Extrapolerar man, så kanske det blir tre par byxor, 10 tröjor och en skjorta men inga skor. Det är ju svårt att veta om man inte får veta vilka kläder man ska ta på sig. Det kan det vara tydligt och bra att säga vilken typ av väska man skriver om, ryggsäck eller handväska.
 
Jag har skrivit det här förut. Dyslektiker, invandrare och andra med språkproblem flyr forum bara för att vissa har förståndshandikapp och måste börja anmärka. Man kan ett språk om man kan göra sig förstådd. Visst kan man störa sig men då är det bättre att bara vänligt fråga vad som avses. Om någon kallar en kvadrat för fyrkant kan jag ofta förstå att det är kvadrat som avses. Många gånger har jag också sett att folk anmärker på att man skriver data istället för dator. Det kan man störa sig på. Då ska man också störa sig på att man skriver rea istället för realisation då data är kortform för datamaskin som datorer hette innan de som stör sig var födda.
 
En ryggsäck är en sorts väska.
Det finns olika typer av väskor. En ryggsäck är en ryggsäck, men också en väska. Alla väskor är inte ryggsäckar.
En axelremsväska är inte en ryggsäck.

En ryggsäck är en väska på samma sätt som en bil är ett fordon.
En bil är en bil men också ett fordon. En moped är också ett fordon men en moped är inte en bil.

En ryggsäck är inte en handväska och en handväska är inte en ryggsäck. Men både handväskan och ryggsäcken är en väska, olika sorter precis som att en bil och motorcykel är olika sorters fordon.

Om en vill så kan man diskutera semantik, ryggsäcken har inte handtag den har bärremmar.


Nationalencyklopedin

väska

väs`ka subst. ~n väskor
ORDLED: väsk-an
• bärbar behållare med handtag och förslutningsmöjlighet för transport av föremål (vanl. personliga tillhörigheter)

Det här håller jag med om. För mig är det fullständigt självklart att ryggsäcken ryms i paraplybegreppet väska.
 
Så är det fler än två av mina ryggsäckar har bärhandtag.

Ryggsäckar har fickor på sidan, höftbältet, baksidan, locket, inuti samt på bröstremmar. Modernare har genomföringar för vattensugslangen, inbyggda regnskydd.

En reseryggsäck jag har har t o m ficka för höft och bärremmarna, så att den som en skvader kan vara enbart väska eller med bärremmar och höftbälte framme ryggsäck med bärhandtag.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jávrasj Språk för frilufsare Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar