Sovsäck
Men åter till det här med sovsäck, som var mitt huvudsakliga dilemma! Minns ni att jag skrev att jag hittat en sovsäck i USA som verkade skitbra, men att jag hittade den för sent för att brorsan skulle hinna köpa?
Kunde inte riktigt släppa den, och eftersom några vänner till min bror skulle till USA i oktober så bestämde jag mig typ för att köpa den ändå, tänkte det var värt att vänta på. Och då använda min gamla syntetiska Haglöfs Camplite nu i slutet av augusti istället (Över 10 år gammal, ingen aning om Tcomf), det är ju trots allt sommar och södra Sverige och jag får väl bylsa på mig kläder...
MEN, så fick jag svar från Cumulus att de kunde göra en specialsydd sovsäck "priority", och plötsligt blev valet svårt igen!!!
Väljer nu mellan dessa. Gör nån slags uppställning för att se lättare, kanske är det mest för min egen del men ni får gärna komma med synpunkter!
MOUNTAIN HARDWEAR WOMEN'S PHANTASIA 15 (long)
Pris: 3100 kr.
Vikt: 964 g.
Fyllnadsvikt: 652 g.
Tcomf: -9C
Isolering: 800 cuin (US tror jag) Q-shield hydrophobic down. Mer dun på ovansidan samt ställen där kvinnor brukar frysa.
Max användarlängd: 177,8 cm.
Bredd: 73,5/73,5/48,5 cm.
Material: 10D nylon utanpå/20D nylon innanför.
- Är specialsydd för kvinnor.
- Hellång dragkedja som kan öppnas från båda håll.
- Specialformad ergonomisk värmekrage i nacken.
- Dunfylld kant på huvan.
Nackdelar:
- Får den inte förrän oktober, måste använda annan nu i augusti.
- Omdömen säger att huvan med dunkant är jätteskön och bland de bästa som finns. Men den ser liten ut? Kanske bara känns som att man kvävs om man sover på sidan?
- Vissa omdömen tycker att dragkedjan lätt fastnar...
CUMULUS PANYAM 600 (specialsydd)
Pris: 2900 kr i Standard (Vet inte priset på den specialsydda ännu).
Vikt: 1000 g. (Blir nog lite lättare då den ska kortas av)
Fyllnadsvikt: 600 g.
Tcomf: -6C (Kan bli nån grad lägre då den avkortade ändå behåller samma mängd dun.)
Isolering: 850 cuin (EU) hydrophobic down. Lite mer dun på ovansidan.
Max användarlängd: Ca 180 cm.
Bredd: 80/?/55 cm. (Kanske kan även dessa mått anpassas, se nedan)
Material: Pertex Quantum
- Hellång dragkedja som kan öppnas från båda håll.
- Värmekrage i nacken.
Nackdelar:
- Inte specialsydd för kvinnor och verkar trång nertill. Största minuset enligt mig som är kvinna och sover på sidan. Har frågat om de hinner ändra även detta genom att sy den bredare över höfterna och smalare över axlarna (liknande MH Phantasia). Men har inte fått svar än så jag vet inte!
- De lovade att leverera innan 17 augusti. Men tänk om Posten schabblar till det? Då får jag den inte i tid ändå...
- Ingen dunkant på huvan så man lär nog känna snöret när man drar åt...