Sovsäck som passar mig?

Ångrade mig, stryk båda Therm-A-Rest, läste nu att de lät en massa. Det vill jag inte!

Att Neo Air skulle låta har jag ingen som helst erfarenhet av trots ett antal nätter på ett sådant. Antagligen beror det på hur hårt man blåser upp det och vad man har för material i sovsäcken... Eller så sover jag bara väldigt bra på det, men jag har inte reagerat på att det skulle väsnas när jag är vaken heller.

Om vikten inte spelar någon roll så ta det liggunderlag som är tjockast =)
På de riktiga fetingarna är det inga problem att sova på sidan.

Om vikten inte spelar någon roll skulle jag istället välja det med bäst R-värde... Men om vikten är av vikt (pun intended) så skulle jag försöka hålla mig till det lättaste då jag inte kan hitta något om i vilka förhållanden du tänkt använda det. Eller har jag bara missat det? Det enda jag kan se är att du tänker kombinera det uppblåsbara med ett i cellplast om det blir kallt varför jag förutsätter att du tänkt det uppblåsbara för sommarturer...

NEMO känns en aning stort ihoppackat, men annars gillar jag verkligen idén med den inbyggda fotpumpen - det kan faktiskt vara värt den (lilla) extra vikten! Och nej - 20R betyder inte ett R-värde på 20...
 
Att Neo Air skulle låta har jag ingen som helst erfarenhet av trots ett antal nätter på ett sådant. Antagligen beror det på hur hårt man blåser upp det och vad man har för material i sovsäcken... Eller så sover jag bara väldigt bra på det, men jag har inte reagerat på att det skulle väsnas när jag är vaken heller.

Jag bara läste om det i nån review, men har aldrig känt på nåt själv. Kanske inte är så farligt som den personen uttryckte det! Nu har jag dock redan beställt ett från Nemo. :)

Om vikten inte spelar någon roll skulle jag istället välja det med bäst R-värde... Men om vikten är av vikt (pun intended) så skulle jag försöka hålla mig till det lättaste då jag inte kan hitta något om i vilka förhållanden du tänkt använda det. Eller har jag bara missat det? Det enda jag kan se är att du tänker kombinera det uppblåsbara med ett i cellplast om det blir kallt varför jag förutsätter att du tänkt det uppblåsbara för sommarturer...

Jag skrev om det i början av tråden, att jag vill använda det vår-sommar-höst. Både fjäll och södra Sverige (fast fjäll blir antagligen mest på sommaren). Så kan bli nån minusgrad! Vet inte vilket R-värde den jag beställt har (den här), men den ska som sagt klara ner till -9 så det borde ju vara OK. :) Och vikten på 540 g känns också bra, även om det så klart finns lättare. Skrev innan om att jag har problem med höften, och att det är därför jag vill ha nåt bekvämt. Var nog därför tjockleken vägdes in som viktigast, och med 8 cm var den tjockast av de jag valde mellan!

NEMO känns en aning stort ihoppackat, men annars gillar jag verkligen idén med den inbyggda fotpumpen - det kan faktiskt vara värt den (lilla) extra vikten! Och nej - 20R betyder inte ett R-värde på 20...

Vad jag kan se är måtten 20x10 hoppackad, känns inte så stort, men jag vet inte hur stora andra blir. För mig räcker det i alla fall! :) Jag har förstått det som att det är Nemo Cosmo-serien som har fotpump, Nemo Astro har inte det. Så du kanske tänker på Nemo Cosmo?
 
[...]men den ska som sagt klara ner till -9 så det borde ju vara OK. :) Och vikten på 540 g känns också bra, även om det så klart finns lättare.

540 gram är rätt mycket för ett liggunderlag och -9° känns lite överdrivet för sommarbruk...

Skrev innan om att jag har problem med höften, och att det är därför jag vill ha nåt bekvämt. Var nog därför tjockleken vägdes in som viktigast, och med 8 cm var den tjockast av de jag valde mellan!

Jag förstår det, men det viktiga är inte att ha ett så tjockt liggunderlag som möjligt, utan ett tillräckligt tjockt för dina behov... Om du vill ha ett skittjockt kan jag säkert fixa ett på en halvmeter, men du kommer inte att vilja bära runt på det...

Jag har förstått det som att det är Nemo Cosmo-serien som har fotpump, Nemo Astro har inte det. Så du kanske tänker på Nemo Cosmo?

I så fall tar jag tillbaka min kommentar om fördelar med fotpump framför vikt...
 
Ja, jag vet inte. Kanske borde jag kört på Nemo Astro Air Lite 20R (alltså utan "insulated"), som väger 405 g? Men nu har jag redan beställt, så det får nog bli bra. ;) Var ju en utländsk webshop, så blir nog meckigt att returnera... Har försökt välja ett liggunderlag med bra balans mellan vikt-värme-pris-komfort, 8 cm kändes inte så extremt och då många verkar rekommendera SynMat och liknande tänkte jag att nån slags syntetisk isolering var att föredra. Men kanske skulle skippat det! :)
 
Sovsäck

Men åter till det här med sovsäck, som var mitt huvudsakliga dilemma! Minns ni att jag skrev att jag hittat en sovsäck i USA som verkade skitbra, men att jag hittade den för sent för att brorsan skulle hinna köpa? :( Kunde inte riktigt släppa den, och eftersom några vänner till min bror skulle till USA i oktober så bestämde jag mig typ för att köpa den ändå, tänkte det var värt att vänta på. Och då använda min gamla syntetiska Haglöfs Camplite nu i slutet av augusti istället (Över 10 år gammal, ingen aning om Tcomf), det är ju trots allt sommar och södra Sverige och jag får väl bylsa på mig kläder...

MEN, så fick jag svar från Cumulus att de kunde göra en specialsydd sovsäck "priority", och plötsligt blev valet svårt igen!!!

Väljer nu mellan dessa. Gör nån slags uppställning för att se lättare, kanske är det mest för min egen del men ni får gärna komma med synpunkter!

MOUNTAIN HARDWEAR WOMEN'S PHANTASIA 15 (long)
Pris: 3100 kr.
Vikt: 964 g.
Fyllnadsvikt: 652 g.
Tcomf: -9C
Isolering: 800 cuin (US tror jag) Q-shield hydrophobic down. Mer dun på ovansidan samt ställen där kvinnor brukar frysa.
Max användarlängd: 177,8 cm.
Bredd: 73,5/73,5/48,5 cm.
Material: 10D nylon utanpå/20D nylon innanför.
- Är specialsydd för kvinnor.
- Hellång dragkedja som kan öppnas från båda håll.
- Specialformad ergonomisk värmekrage i nacken.
- Dunfylld kant på huvan.

Nackdelar:
- Får den inte förrän oktober, måste använda annan nu i augusti.
- Omdömen säger att huvan med dunkant är jätteskön och bland de bästa som finns. Men den ser liten ut? Kanske bara känns som att man kvävs om man sover på sidan?
- Vissa omdömen tycker att dragkedjan lätt fastnar...

CUMULUS PANYAM 600 (specialsydd)
Pris: 2900 kr i Standard (Vet inte priset på den specialsydda ännu).
Vikt: 1000 g. (Blir nog lite lättare då den ska kortas av)
Fyllnadsvikt: 600 g.
Tcomf: -6C (Kan bli nån grad lägre då den avkortade ändå behåller samma mängd dun.)
Isolering: 850 cuin (EU) hydrophobic down. Lite mer dun på ovansidan.
Max användarlängd: Ca 180 cm.
Bredd: 80/?/55 cm. (Kanske kan även dessa mått anpassas, se nedan)
Material: Pertex Quantum
- Hellång dragkedja som kan öppnas från båda håll.
- Värmekrage i nacken.

Nackdelar:
- Inte specialsydd för kvinnor och verkar trång nertill. Största minuset enligt mig som är kvinna och sover på sidan. Har frågat om de hinner ändra även detta genom att sy den bredare över höfterna och smalare över axlarna (liknande MH Phantasia). Men har inte fått svar än så jag vet inte!
- De lovade att leverera innan 17 augusti. Men tänk om Posten schabblar till det? Då får jag den inte i tid ändå...
- Ingen dunkant på huvan så man lär nog känna snöret när man drar åt...
 
Roberts specialsydda sovsäckar kan du få med vilka mått du vill och du kan få en dunmuff runt ansiktet, osv.
Bara du kan beskriva vad du vill ha och vilka mått du tänkt dig.

Här är en riktigt specialbeställning som någon från utsidan gjorde för något år sedan
 
Roberts specialsydda sovsäckar kan du få med vilka mått du vill och du kan få en dunmuff runt ansiktet, osv.
Bara du kan beskriva vad du vill ha och vilka mått du tänkt dig.

Här är en riktigt specialbeställning som någon från utsidan gjorde för något år sedan

Haha, den var riktigt snygg! Wow! :p

Jo, men Roberts har ju inte Hydrophobic down... Har fått för mig att jag vill ha det! Tänker att det är lika bra när man ändå gör investeringen, för jag vill inte upptäcka sen att jag ångrar det och då vilja köpa en ny...
 
Sovsäck beställd!

Hej alla!

Ville bara berätta att jag bestämde mig för sovsäcken från Mountain Hardwear till slut (Women's Phantasia 15). Mailkonversationen med både Roberts och Cumulus har varit super och framförallt Roberts har verkligen varit noggranna i sina råd om vilken sovsäck som skulle passa. Cumulus har också varit fantastiska, som erbjöd sig en "custom made" på bara en vecka etc. Men i slutändan var jag nog ändå lite sent ute för att hinna få en specialsydd säck i tid, vilka av dessa polska tillverkare jag än valde, att maila fram och tillbaka på det sättet drar gärna ut på tiden... Så jag fick inse att det inte skulle hinna bli nån sovsäck till den här trippen oavsett! Och då kändes det faktiskt som att bästa alternativet ändå var att beställa Mountain Hardwear-säcken till brorsans kompis i USA, och sen få den i oktober, eftersom den säcken redan från början kändes väldigt passande. Komfort på -9, väger strax under kilot, har hydrophobic down och är sydd för kvinnor. Och hittade den på nedsatt pris för 360 dollar (3210 kr drogs) istället för ordinarie 530 dollar. Allt som ni tipsat om och inom min budget. Full pott! Hurra! :)

Ska försöka komma ihåg att återkomma när jag testat den också, men det blir säkert inte förrän nästa vår. :p

Har för övrigt fått hem liggunderlaget nu (Nemo Astro Air Insulated 20R). Det känns superskönt och packas ihop väldigt litet. Jättenöjd! :)

Och stort tack till er alla för era tips och råd! Verkligen. Så tacksam! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 4
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar