Sovsäck som passar mig?

Jag stod och valde mellan Roberts och Cumulus och blev inte hundra på det där med comforttemp. Jag jämförde en säck från Roberts med motsvarigheten från Cumulus där Roberts säck var varmare trots mindre fyllning, enklare konstruktion och avsaknad av krage. Tyckte det verkade konstigt och valde därför Cumulus.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Komforttemperatur

Jag förstörde en gång en semester genom att ha en för kall sovsäck, och låg alltså i tältet och skallrade tänder, sedan blev det till att ta in på STF resten av den (avkortade) turen. Efter turen besöktes en Alewald butik med mycket kunnig personal som hjälpte till att plocka fram en Marmot dunsäck. Tyvärr fick jag ta en herrsäck (är tjej) för jag var för lång för att "gå ned" i damsäckarna :-( :-( som ju är mer päronformade över rumpan än en smal herrsäck, tyvärr. Det är viktigt att man har plats för fötterna och att säcken inte sitter för tight över rumpan. Vad jag också lärde mig under besöket hos Alewald, är att tjejer har en högre (dvs. varmare) lägsta komforttemperatur än herrar, och att måtten på komforttemperaturen är satt efter herrar som, som vanligt, utgör en slags "standard", samt att de där lägsta komforttemperaturerna snarare har att göra med att man inte ska frysa ihjäl (med betoning på "ihjäl") i säcken vid den aktuella temperaturen, snarare än att det rör sig om "komfort" (att ha det bekvämt). Detta med lägsta komforttemperatur, som alltså är högre för tjejer, har tydligen enligt uppgift bland annat att göra med att, ursäkta mig, tjejer har tjockare rumpa och därför blir mer avkylda just där. Jag kan inte säga emot detta, tvärtom verkar det av egen erfarenhet ganska rimligt att det är så. Ett bra och komfortabelt ull-underställ kan också vara bra att ha med i packningen under turen, om du nu ändå är ute och shoppar, för att ligga kall och frusen i en dålig sovsäck och hacka tänder medan det regnar ute, det är bland det värsta som finns.

Hej!
Jag är glad att du insett att du ska köpa dun! Här kommer min erfarenhet:
Jag köpte en syntetsäck för att jag var snål helt enkelt. Dumt gjort.
den hade comfort -2 men jag frös som en idiot vid nollan och det kändes aldrig som att säcken blev riktigt varm någonsin. Den var dessutom tung och stor.
Nu har jag gjort mig av med den och köpt en Sarek Three Seasons Reg från Fjällräven. Den har nog också comfort -2 för tjejer men den är mycket varmare än den andra.
Hittills är jag väldigt nöjd, har dock inte testat den i nollgradig temp än, men jag litar väldigt mycket på den här säcken. Jag märker att det är något helt annat jag har köpt nu och jag tror att jag kommer att vara fortsatt nöjd med den. Länge :)
Jag har testat min sambos western mountaineering ett par nätter i fjällen och hade jag haft mer pengar till sovsäck så hade jag köpt en sådan....
lycka till, och lita på din magkänsla. Tror också absolut att du bör åka till en butik och krypa ner i några olika säckar.

Har en marmot sawtooth(-8 för herr och -2 dam). Jag är ganska frusen av mig, iaf nattetid. Har sovit i den när det varit frost och kallt, exakt temperatur vet jag inte men har aldrig behövt klä på mig.
När det blir för varmt svettas jag lika mycket i den som jag gör i min syntetsäck för +5....(blir oftast öppen säck då det är varmt förstås), så jag skulle inte vara så rädd för att behöva svettas, slipper hellre frysa :)

Jag hittade den för 1700 och är riktigt nöjd. Den blir ju något tyngre och lite större än de allra värsta säckarna. Men då får man ju betala det dubbla för många säckar.
Gissar att motsvarande damvariant håller samma kvalitet mm.
Men söker man hittar man säkert andra märken, modeller mm som är likvärdiga i funktion, pris osv.
Skulle iaf rekommendera en säck för ett par minusgrader oavsätt vilket märke och modell du väljer !

Kunde inte redigera förra inlägget...
För att röra till de ytterligare tipsar jag omett ordentligt liggunderlag också haha. Om du inte känner att du måste ha absolut det värsta i sovsäcksväg och får "pengar över", slå till på ett ordentligt liggunderlag(typ expeed syn/down, neoair osv).. Tog mig ett par år och ångrar att jag inte slog till direkt haha..(kör expeed synmat 7). Inte de lättaste men sover som en Gud jämfört med tunna cellplast/självuppblåsande, slipper vakna med ont i kroppen varje morgon haha.

Hej alla!

Tack för alla era tankar och tips!

Joask202, ja det låter ju faktiskt som att en dammodell är ett vettigt val. Dock har jag kollat runt lite på det och ofta är de tyvärr för tunga (verkar som det ofta har att göra med Fillpower som du säger) och/eller för korta för mig. Så jag har också problemet att vara för lång, evake! :/

Det är fortfarande Roberts eller Cumulus jag väljer mellan, eftersom jag inte hittat nåt annat som passar krav och plånbok. Har skickat ett mail till dem båda för att fråga lite, får se vad de svarar! (Frågade då även Cumulus om hur deras temperaturer funkar...) Efter din rekommendation, Joask202, har jag kollat på Roberts Voyager lite mer. Men ser också att Traveller verkar vara väldigt lik den enligt beskrivningen. Traveller har också värmekrage och är differentialskuren! Skillnaden verkar mest vara att Traveller är lite bredare nertill än Voyager och har L-dragkedja. Men det har faktiskt gjort mig lite intresserad av en Traveller i storlek M+/N 600! Alltså en smalare Traveller, med komfort för damer på -4 eller -7 (beroende på dunkvalité) och måtten 71/63/51, ligglängd 182. Alltså lite smalare upptill än Roberts standardmodeller, men ungefär samma över höfter och fötter. Vad tror ni? Det borde ju passa mig som är mest frusen och smal upptill. :) Frågade om detta i mailet också, så får se vad de svarar. När det gäller Cumulus vet jag inte vilken modell, beror ju på vad de säger om temperaturer...

Men som många av er säger, man vill ju inte göra misstaget att köpa för kall sovsäck och ligga i tältet och hacka tänder. Så dun känns självklart! Och att göra ett noggrant val, som jag ju försöker göra. Tack igen alla! :)

För mig, som i-vändare har det revolutionerat sovkomforten med en quilt. Cumulus har följande
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/quilt-450?gid=53&vid=7
Lite på gränsen i temp, men en stor fördel med quilt är möjligheten att ligga med extra kläder utan att komprimera isoleringen.
Detta gör att det går fint att klara lite kallare nätter utan problem.

Men vad menas med bombarmössa, bröst och rygglapp? Har aldrig hört om det innan eller läst om det i några specifikationer. Någon som vet en modell som har detta? Annars nöjer jag mig med halskrage...

Bombarmössa är som namnet antyder en form av mössa, ungefär som en balaklava, men går längre ned över bröst och rygg. Den säljs inte tillsammans med sovsäckar. :)

Jag har hört att Cumulus använder brittiska skalan och man bör lägga på 7 grader för att jämföra den mot EN skalan.

Kolla in Pajak Sports, också Polskt familjeföretag. Jag har 2 säckar därifrån (en till flickvännen) som är mycket trevliga.

Traveller har också värmekrage och är differentialskuren! Skillnaden verkar mest vara att Traveller är lite bredare nertill än Voyager och har L-dragkedja. Men det har faktiskt gjort mig lite intresserad av en Traveller i storlek M+/N 600! Alltså en smalare Traveller, med komfort för damer på -4 eller -7 (beroende på dunkvalité) och måtten 71/63/51, ligglängd 182. Alltså lite smalare upptill än Roberts standardmodeller, men ungefär samma över höfter och fötter. Vad tror ni? Det borde ju passa mig som är mest frusen och smal upptill. :)

En fördel med L-dragkedja är att du kan öppna upp sovsäcken och använda den som ett täcke vid varmare temperaturer, du kan satsa på den högre dunkvalitén och ändock ha säcken på sommaren.

Jag har hört att Cumulus använder brittiska skalan och man bör lägga på 7 grader för att jämföra den mot EN skalan.

Cumulus har tidigare använt sig av en brittisk standard, då angav de en enda temperatur (komfort) på sin hemsida om jag minns rätt, men nu så anger de tre temperaturer (komfort, limit, extrem) så eventuellt har de bytt till EN standard.

Hej!

Har nu fått väldigt trevliga och bra svar från både Cumulus och Roberts. Till att börja med berättade de på Cumulus att de numera använder sig av EN-standard! Så nu klarnade det i mitt huvud, för jag tyckte väl det verkade så! De skrev:

"First of all I would like to say that all of our sleeping bags were tested with the EN-standard. It is not said officialy yet but you do not have to translate our temperatures in any way."

De rekommenderade Lite Line 400 eller Panyam 450 till mig. Men jag har ju tänkt att jag behöver varmare? Hm. Roberts rekommenderade inget ännu, de ställde olika bra frågor istället för att få veta mer om mig. Ska svara så får vi se.

LightDan, ok quilt, fick ju googla lite på det nu. Låter ju samtidigt både väldigt vettigt och lite krångligt... Men ska tänka på det! Tack! :) Och tack för att du redde ut frågetecknen kring det där med bombarmössa. Nu fattar jag. :)

Liten parantes: Har kommit på att min bror just nu befinner sig i New York just nu. Borde jag satsa på att han köper nåt till mig där istället? Fast jag vet iofs inte alls VAD han skulle köpa... Det är väl mer om ni skulle säga typ; "What? Är han i USA? Då MÅSTE han köpa den här sovsäcken! Helt oslagbar och går inte få tag på i Sverige!" Men nja, det är kanske inte så troligt ändå... Slut på parantes.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg