Komforttemperatur
Jag förstörde en gång en semester genom att ha en för kall sovsäck, och låg alltså i tältet och skallrade tänder, sedan blev det till att ta in på STF resten av den (avkortade) turen. Efter turen besöktes en Alewald butik med mycket kunnig personal som hjälpte till att plocka fram en Marmot dunsäck. Tyvärr fick jag ta en herrsäck (är tjej) för jag var för lång för att "gå ned" i damsäckarna :-( :-( som ju är mer päronformade över rumpan än en smal herrsäck, tyvärr. Det är viktigt att man har plats för fötterna och att säcken inte sitter för tight över rumpan. Vad jag också lärde mig under besöket hos Alewald, är att tjejer har en högre (dvs. varmare) lägsta komforttemperatur än herrar, och att måtten på komforttemperaturen är satt efter herrar som, som vanligt, utgör en slags "standard", samt att de där lägsta komforttemperaturerna snarare har att göra med att man inte ska frysa ihjäl (med betoning på "ihjäl") i säcken vid den aktuella temperaturen, snarare än att det rör sig om "komfort" (att ha det bekvämt). Detta med lägsta komforttemperatur, som alltså är högre för tjejer, har tydligen enligt uppgift bland annat att göra med att, ursäkta mig, tjejer har tjockare rumpa och därför blir mer avkylda just där. Jag kan inte säga emot detta, tvärtom verkar det av egen erfarenhet ganska rimligt att det är så. Ett bra och komfortabelt ull-underställ kan också vara bra att ha med i packningen under turen, om du nu ändå är ute och shoppar, för att ligga kall och frusen i en dålig sovsäck och hacka tänder medan det regnar ute, det är bland det värsta som finns.