Sovsäck som passar mig?

Vad bra att Cumulus börjat med EN standard, blir enklare att jämföra med andra tillverkare.

Det finns ingen sovsäck som bara MÅSTE köpas när man är i USA =)
Möjligtvis skulle han kunna hitta Western Mointaineering och Marmot till lite bättre priser, kanske spara 1000kr på dem.

Hej!

Har nu fått väldigt trevliga och bra svar från både Cumulus och Roberts. Till att börja med berättade de på Cumulus att de numera använder sig av EN-standard! Så nu klarnade det i mitt huvud, för jag tyckte väl det verkade så! De skrev:

"First of all I would like to say that all of our sleeping bags were tested with the EN-standard. It is not said officialy yet but you do not have to translate our temperatures in any way."

De rekommenderade Lite Line 400 eller Panyam 450 till mig. Men jag har ju tänkt att jag behöver varmare? Hm. Roberts rekommenderade inget ännu, de ställde olika bra frågor istället för att få veta mer om mig. Ska svara så får vi se.

Kan inflika att Cumulus säckarna håller temp angivelse bra enligt min erfarenhet har själv två custom panyam säckar, och det är alltså mitt tips. För liten extra summa (tror det var 10 Euro) fick jag anpassade panyam säckar för mitt behov. Har lagt till 50 g dun så det vart panyam 500 då 600 kändes för varm samt kortat ner sambons säck en decimeter. Bara fråga på mail så tillgodoser dom specialbeställningar.

Inga direkta förslag men vill bara påpeka att hur varm en säck upplevs för man respektive kvinna kan varierar kraftigt.

Jag har tidigare räknat mig själv som lättfrusen då jag brukade vara den som fryser först när vi var mindre (bara killar som jag brukade tältade med då). Efter att ha spenderat många nätter med kvinnligt sällskap har jag dock insett att det är enorm skillnad. Jag ligger ofta och svettas men halvt avkasad sovsäck samtidigt som min tjej ligger inbäddad med ull-underställ och tycker det är precis lagom (vi har identiska sovsäckar som kan kopplas ihop).

Detta är alltså hur bekvämt det upplevs, rent överlevnadsmässigt tror jag kvinnor klarar lägre temperatur pga mer underhudsfett men det läget slipper man gärna för det är ganska obekvämt.

Om jag vore kvinna skulle med andra ord inte lita på några personliga upplevelser om hur bekväm en säck känns i X grader från annat än kvinnor. Precis som jag inte litar på min tjej när hon ställer in AC'n på hotell :)

/G

Det finns ingen sovsäck som bara MÅSTE köpas när man är i USA =)
Möjligtvis skulle han kunna hitta Western Mointaineering och Marmot till lite bättre priser, kanske spara 1000kr på dem.

Jo visst kan man göra fynd på ex sovsäckar när man är i USA. Tre av våra säckar är köpta på resa i USA (Marmot Pinnacle long 1500kr, Marmot Hydrogen long 1700kr, REI Subkilo 15F Woman long 900kr), alltså rejäla prisskillnader mot i Sverige. Nu kunde jag passa på vid rea pris och dollarkurs strax över 6kr.

Just nu kan jag hitta ex en Marmot Helium Regular för $339 (fri skeppning inom USA och vid adress utanför Texas slipper ni även US sales tax) på moontrail.com.
http://www.moontrail.com/marmot-helium.php

Är han dessutom i New York kan ett besök på REI vara intressant, de har bl a butiker både på Manhattan (303 Lafayette St) och i NJ.
http://www.rei.com/

Hej!

Jag googlade som tusan på sovsäckar som brorsan kunde tänkas hitta i USA, och så hittade jag en som verkade perfekt lagom tills han skulle åka hem. Så det blev inget! :(

Men har som sagt mailkonversation igång med Roberts och Cumulus, så det blir nog nåt där. :)

Men i väntan på det, jag måste nog köpa ett nytt liggunderlag också! Har bara ett sånt där i skumgummi eller vad det är... Har förstått att man behöver ett mer isolerande. Och det är bra för mig om jag sover lite mjukare än det också, för jag har lite problem med min höft så om jag sover för hårt så ligger jag och spänner mig och har ont när jag vaknar... Tips på nåt lätt och bra?

Jag och killen åker ut till XXL idag och tänkte kanske köpa nåt där. Ska köpa vandringskängor också. Nåt annat vi bör köpa? Jag har redan tält, sidenlakan, lätt fiberhandduk, backpackingväska, lätt dunjacka, skaljacka, underställ, regnbyxor, fiskegrejer, triangakök, kåsor, bestick...

Uppblåsbara liggunderlag med eller utan isolering är bekvämast.

Liggunderlagen i cellplast, som det du har, ger mycket värme i förhållande till volym men är inte så bekväma.

SynMat 7 M kanske skulle kunna vara nått?
Finns både på XXL och Addnature. R värde 4,9, vikt 850g.

Just nu har Friluftsland rea på NeoAir Xtherm ett lätt och varmt underlag. R värde 5,7, vikt 430g. Hos addnature kostar samma underlag 2295 kr.

Vid kyligare temperatur kan du kombinera ditt cellplast underlag med ett uppblåsbart.

Vilket liggunderlag?

Hittade inget liggunderlag på XXL så jag tänkte beställa nåt istället. (Vandringskängor däremot köpte jag) Tänkte följa rådet att införskaffa ett uppblåsbart och kombinera med cellplasten när det är kallare. Väljer just nu mellan dessa:

Exped AirMat Lite 5 M
Exped Synmat Lite UL 5 M
Exped Synmat UL 7 M
Therm-A-Rest NeoAir Trekker Regular
Therm-A-Rest NeoAir XLite Large
Nemo Astro Air Lite 20R

Undrar över era erfarenheter kring vilket som är mest tåligt? (Eller om det är nåt annat ni tänker på) Av nån anledning är jag mest inne på Therm-A-Rest NeoAir Trekker Regular.

:)

Om vikten inte spelar någon roll så ta det liggunderlag som är tjockast =)
På de riktiga fetingarna är det inga problem att sova på sidan.

Toppen! Tack!

Jag beställde den här nu:

Nemo Astro Insulated Lite 20R

Fanns inte med på listan, men hittade den sen. Samma som den Nemo som jag skrev med, fast med PrimaLoft. Tjockast av dem alla på 8 cm, ska klara ner till -9, väger 540 g. Verkar skitbra tycker jag. Tänker också att det är skönare när kanalerna går på bredden som på denna, än på längden som Exped har... :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg