Hej!
Just Nu håller jag på och planerar, försöker hitta fakta och framförallt "pengar" inför mitt planerade stora äventy att åka genom fem världselar med bil utan någon färja (Nord Norge- Danmark-Afrika- Ryssland-Berringssund-Alaska-USA-Sydamerika) väldigt kort sagt, och tillbaka. Än så länge är det mest en rolig idé av det hela.
Resan planeras till att starta någon gång mellan hösten 2006 och 2010, och beräknas ta mellan 3 och 7 månader.
Men detta kommer att bli ett projekt som kommer att landa på väldigt grovt räknat: en miljon.
Då är frågan hur man ska kunna få fram de pengarna, man kan ju inte lova någon att idén kommer att lyckas, jag kan ju bara visa på en idé som man tror på och som man kan försöka få andra att tro på.
Dessutom så kommer man ju att behöva söka speciella tillstånd för att få passera vissa ställen, och det lär ju vara svårt att få tillstånd innan man kan visa att man har pengar så att man kan genomföra resan, men det är ju lika svårt att få pengar till en resa när man inte har tillstånd för att kunna genomföra hela resan, så vad ska man börja med att försöka ordna: Pengar eller tillstånd för att kunna genomföra hela resan?
Brukar det kosta att få tillstånd för att få passera ställen som exempelvis Berringssund (som äl är millitärt)? Hur mycket kan dessa kostnader sluta på för sådana tillstånd?
Var ska man få pengarna ifrån?
Sponsring att ett eller några få företag går in och stöttar hela resan med hjälp av pengar, och de får någon sorts reklam med resan? Eller frivillga bidrag ifrån privatpersoner? Eller ta lån och försöka sälja bilen som man åkt med dyrt?, men vad händer då om man misslyckas och man inte har någon utrustning att sälja och inga pengar att betala av lånen med?
Och om företag sponsrar eller enskilda personer och man bestämmer sig för att avbrytta expeditionen för att man själv tyckar att man inte vill "lida mer ifall att det blir mycket värre än man tänkt sig" då för man ju minst sgt dåligt samvete och de kanske anser att man bara tagit pengar av dem.
Ett annat alternativ är att folk får köpa andelar kanske för 500 kr styck och sedan när expeditionen är avslutad så säljer man bilen till högstbjudande och och sedan ger prosentuell utdelning av det man fått för bilen till de som köpt andelar, då kan de ju tjäna på de ifall att man får mycket för bilen, men de kan också förlora samtliga pengar ifall att projektet misslyckas, ungefär som aktier.
Sedan så finns ju även allternativet att något företag köper alla saker och man bara lånar de av dem också får de tillbaka bil och utrustning efter resan, med förhoppningen att de stigit i värde, efter en lyckad resa, så kan företaget sälja prylarna dyrt eller använda de i sin marknadsföring om det är deras egna saker.
Sedan finns ju allternativet att företag sponsrar med grejer som reklam för dem att deras grejer klarar av resan så att produkterna förhoppningsvis blir kända och förknippade med något positivt.
Sedan så kan man kanske göra en bok eller film om resan. Men hur ska den då finansieras? Ska ett filmbolag betala resan och sedan förhoppningsvis kunna sälja sin film?
Eller finns det andra pengar att få i form av stipendier och bidrag?
En annan sak som jag funderat på är om man ska göra resan i form av att man ska ha den i ett litet företag, förening eller helt som privatperson?
Dessutom så vill jag ju helst bestämma så mycket om resan själv som möjligt, så man vill ju helst ha så mycket som möjligt att bestämma om själv, utan att någon annan ska lägga sig i hur man ska göra.
Kostnaderna beräknas till cirka: 100 000 kr i utrustning (som exempelvis bil).
Och cirka: 900 000 kr i bränsle och mat etc.
Dessutom så skulle det ju vara bra att om man fick tag i pengar så att man kan skaffa sig utrustningen i tid innan Expeditionen så att man kan ut och testa utrustning och se vad som funkar och vad som måste förändras. Och framförallt träna på liknande situationer och problem som kan uppstå som att starta en bil i cirka -40* eller att fasna i ökensanden, eller att leva med den utrustningen under en längre tid som man har att tillgå.
Medans kostnaderna för bränsle och mat skulle ju räcka att man fick allt eftersom att de förbrukades efterhand under resan, så blir det ju inte dyrare än det man förbrukar under den sträcka som expeditionen kommer, ifall att man tvingas avbryta.
Jag är väldigt tacksam för alla svar, reflektioner, idéer och hjälp anngående detta!
Mvh
Fredrik Tysk, som tror på idén, men man måste ju vara medveten om att man kan misslyckas, och utgår ifrån att en bil som klarat sig runt denna resa har tagit sig i värde över miljonen, för den riktiga entuseasten som är miljonär.
Just Nu håller jag på och planerar, försöker hitta fakta och framförallt "pengar" inför mitt planerade stora äventy att åka genom fem världselar med bil utan någon färja (Nord Norge- Danmark-Afrika- Ryssland-Berringssund-Alaska-USA-Sydamerika) väldigt kort sagt, och tillbaka. Än så länge är det mest en rolig idé av det hela.
Resan planeras till att starta någon gång mellan hösten 2006 och 2010, och beräknas ta mellan 3 och 7 månader.
Men detta kommer att bli ett projekt som kommer att landa på väldigt grovt räknat: en miljon.
Då är frågan hur man ska kunna få fram de pengarna, man kan ju inte lova någon att idén kommer att lyckas, jag kan ju bara visa på en idé som man tror på och som man kan försöka få andra att tro på.
Dessutom så kommer man ju att behöva söka speciella tillstånd för att få passera vissa ställen, och det lär ju vara svårt att få tillstånd innan man kan visa att man har pengar så att man kan genomföra resan, men det är ju lika svårt att få pengar till en resa när man inte har tillstånd för att kunna genomföra hela resan, så vad ska man börja med att försöka ordna: Pengar eller tillstånd för att kunna genomföra hela resan?
Brukar det kosta att få tillstånd för att få passera ställen som exempelvis Berringssund (som äl är millitärt)? Hur mycket kan dessa kostnader sluta på för sådana tillstånd?
Var ska man få pengarna ifrån?
Sponsring att ett eller några få företag går in och stöttar hela resan med hjälp av pengar, och de får någon sorts reklam med resan? Eller frivillga bidrag ifrån privatpersoner? Eller ta lån och försöka sälja bilen som man åkt med dyrt?, men vad händer då om man misslyckas och man inte har någon utrustning att sälja och inga pengar att betala av lånen med?
Och om företag sponsrar eller enskilda personer och man bestämmer sig för att avbrytta expeditionen för att man själv tyckar att man inte vill "lida mer ifall att det blir mycket värre än man tänkt sig" då för man ju minst sgt dåligt samvete och de kanske anser att man bara tagit pengar av dem.
Ett annat alternativ är att folk får köpa andelar kanske för 500 kr styck och sedan när expeditionen är avslutad så säljer man bilen till högstbjudande och och sedan ger prosentuell utdelning av det man fått för bilen till de som köpt andelar, då kan de ju tjäna på de ifall att man får mycket för bilen, men de kan också förlora samtliga pengar ifall att projektet misslyckas, ungefär som aktier.
Sedan så finns ju även allternativet att något företag köper alla saker och man bara lånar de av dem också får de tillbaka bil och utrustning efter resan, med förhoppningen att de stigit i värde, efter en lyckad resa, så kan företaget sälja prylarna dyrt eller använda de i sin marknadsföring om det är deras egna saker.
Sedan finns ju allternativet att företag sponsrar med grejer som reklam för dem att deras grejer klarar av resan så att produkterna förhoppningsvis blir kända och förknippade med något positivt.
Sedan så kan man kanske göra en bok eller film om resan. Men hur ska den då finansieras? Ska ett filmbolag betala resan och sedan förhoppningsvis kunna sälja sin film?
Eller finns det andra pengar att få i form av stipendier och bidrag?
En annan sak som jag funderat på är om man ska göra resan i form av att man ska ha den i ett litet företag, förening eller helt som privatperson?
Dessutom så vill jag ju helst bestämma så mycket om resan själv som möjligt, så man vill ju helst ha så mycket som möjligt att bestämma om själv, utan att någon annan ska lägga sig i hur man ska göra.
Kostnaderna beräknas till cirka: 100 000 kr i utrustning (som exempelvis bil).
Och cirka: 900 000 kr i bränsle och mat etc.
Dessutom så skulle det ju vara bra att om man fick tag i pengar så att man kan skaffa sig utrustningen i tid innan Expeditionen så att man kan ut och testa utrustning och se vad som funkar och vad som måste förändras. Och framförallt träna på liknande situationer och problem som kan uppstå som att starta en bil i cirka -40* eller att fasna i ökensanden, eller att leva med den utrustningen under en längre tid som man har att tillgå.
Medans kostnaderna för bränsle och mat skulle ju räcka att man fick allt eftersom att de förbrukades efterhand under resan, så blir det ju inte dyrare än det man förbrukar under den sträcka som expeditionen kommer, ifall att man tvingas avbryta.
Jag är väldigt tacksam för alla svar, reflektioner, idéer och hjälp anngående detta!
Mvh
Fredrik Tysk, som tror på idén, men man måste ju vara medveten om att man kan misslyckas, och utgår ifrån att en bil som klarat sig runt denna resa har tagit sig i värde över miljonen, för den riktiga entuseasten som är miljonär.