Smärta i knät

Löparknä

Hej! Det låter som en lindrig form av löparknä som du har råkat ut fö. Se till att sretcha ordentligt..

Gör omedelbart en "haveriutredning": vilken är den troliga orsaken till att problemet uppstod? Lär dig av dina misstag och åtgärda felen: använd träningsdagboken. Om du inte hittar orsaken är risken stor att du snart drabbas igen!
Självklart ska du inte försöka springa om du känner att området fortfarande är irriterat. Vila från löpningen åtminstone 3 dagar, innan du gör något nytt försök.
Undvik att springa så länge du tar medicin mot inflammationen och värken.
Stretcha sätesmuskulaturen och ITB-senan minst sex gånger om dagen. Var något försiktig om du känner att senan fortfarande är inflammerad.
Starta ett långsiktigt åtgärdsprogram för att öka rörligheten i berörda muskler och senor. Lägg gärna in särskilda stretchpass i din träningsplanering.
Om du känner dig osäker på symtomen eller vill ha råd om stretching, beställ tid hos en sjukgymnast som har erfarenhet av idrottsskador.
Om du inte lyckas få bukt med inflammationen inom två veckor så är det läge att gå till doktorn.

Sänka sadeln?

Ofta kan man undvika knäproblem genom att sänka eller höja sadeln. Det räcker med 1 cm.

Testa.

Thure

Re: Sänka sadeln?

Massor av tips...tack allihop för det.

Det är dock knappast någon inflammation i mitt fall. Jag börjar cykla, allt känns okej. Efter sju-åtta mil börjar knät göra sig till känna. Och sedan en stund senare gör det så ont att jag nästan skriker när jag skall ta mig av cykeln.

Det är när jag lyfter underbenet uppåt/bakåt över sadeln som det gör som mest ont. Vis från förra året lade jag av med en gång när det började göra riktigt ont.

Idag två dygn senare känns det dock i princip ingenting.
Tror ni fortfarande att det kan vara "bara" ett löparknä?

Själv får jag känningar ibland i vänsterknät. Det beror oftast på att jag slarvar med att ligga på för tunga växlar. Håller jag ett pedalvarv på 90p/m så klarar jag mig men får jag ont, i med en lättare växel. Plus att jag kan hålla på att flytta sadeln någon mm upp/ner eller fram/bak. Höjde sadeln häromdan med 3 mm vilket genast kändes behagligare. Så små justeringar av cykelinställningen kombinerat med en hög kadens kan göra underverk.

Inget om BG och Look

Karlholm; sa:
tigertamjaren; sa:
*Nu ska du få höra om Specialized-dojjor och Look-pedaler...* ;)

Jag anade detta...ibland undrar jag om inte hälften av forumskribenterna har en liten cykelbutik :)

Problemen har dock även uppstått när jag cyklat med Lookpedaler på min racer...

Hi hi! Nä jag tänkte inte vifta med Specialized och Look-vimplarna.

Men det låter ju som om du har provat lite olika pedaler. Kanske inte är det som är problemet då.

SPD brukar ju ge tillräckligt med stöd så att delar av skon står på pedalen. Eggbeaters och Time är det väl lite si och så med att dojjorna står på pedalkroppen. Där står snarare dojjerna på byglarna. Kan bli lite svårt att få skorna raka då. Men som sagt SPD och Look brukar ju inte ställa till problem på det sättet iallafall.

Jag har sett att man kan köpa kilar som man skall klämma in mellan SPD-klacken och skon så att foten får naturligare vinkel. Kommer inte ihåg om det var utåt eller innåt foten skulle luta. Men det kan man ju kanske kolla upp.

Stalle

Re: Re: Sänka sadeln?

Karlholm; sa:
Det är när jag lyfter underbenet uppåt/bakåt över sadeln som det gör som mest ont. Vis från förra året lade jag av med en gång när det började göra riktigt ont.

Idag två dygn senare känns det dock i princip ingenting.
Tror ni fortfarande att det kan vara "bara" ett löparknä?
Ja, det tror jag. Jag drabbades av löparknä för tio år sedan och det kändes absolut inte som "bara" när det väl dök upp. Efter en stunds ansträngning (löpning i mitt fall) kom en plötslig och mycket intensiv smärta, nästintill outhärdlig, på utsidan av knät. Hur lång tid det tog för smärtan att gå över minns jag inte, men kommer ihåg att allt kunde kännas hur bra som helst de dagar jag vilade.

Förutom överträning var den egentliga orsaken fotens felaktiga vinkel i sidled mot ett för hårt underlag (asfalt) och med rätt utprovade skor försvann problemet efter några veckor. Under tiden (i lumpen) fick jag rådet att köra på ändå, eftersom det enligt doktorn inte kunde uppstå några bestående men. Den olidliga smärtan var mindre viktig...

Re: Sänka sadeln?

thureb; sa:
Ofta kan man undvika knäproblem genom att sänka eller höja sadeln. Det räcker med 1 cm.

Testa.

Thure

Är visserligen inte läkare men jag tror inte man ska sänka sadeln iallafall, om man har rätt höjd från början vill säga. Jag har fått ont i knäna ibland av att jag ställt in för låg sadelhöjd. På långfärd har jag också fått ont, satt på nåt som håller värmen i knät och det onda har försvunnit. I ytterligare andra fall har jag ignorerat smärtan och den har försvunnit av sej själv efter en tids cyklande.

Varför inte bara ta lite häst-liniment och cykla vidare!
Klart det hjälper med stretching men onda knän hänger väl oftast ihop med otränade muskler.

Under en längre cykelfärd med packning förra sommarn fick jag ont i knäna efter 2 dag/24 mil, smorde in knäna och dan efter var allt bra.
Testa det kan bara bli bättre!!!!
[Ändrat av jontte00 2004-06-03 kl 23:30]

Alltså...när smärtan uppstår är att "ignonera smärtan" eller "ta liniment" är inga alternativ.

Det värker inte, det gör så jäkla ont att det är outhärdligt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pher_ Vad har jag råkat ut för? Ont i sidan på knät. Långcykling 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg