Mezzner; sa:--
Konstaterade dock att istjockleken varierade mellan 3-4 cm till 1 dm. Detta på ett rätt litet område.
Pikade och borrade mig utåt successivt. Hade då faktiskt knutit fast mig i ett träd i strandkanten. Satt så småningom och fikade med min 24 m lina till stranden när det kom lite grupper och susade förbi (nån kanske känner igen sig). Eftersom jag borrat många hål och hade lite "koll på läget" knöt jag då loss mig, för att inte vara ivägen.
Åtminstone tre 12-15-mannagrupper susade förbi. I samtliga fall med riktigt korta inbördes avstånd. När jag tog en lite annan väg tillbaka mot stranden på hemvägen så kom jag till ett område med mycket tunn (men stark) is. Jag kunde med varje hand pika igenom på första hugget. Definitivt mindre än 5 cm...
Över denna yta var det gott om skridskospår. Man hade inte i någon av grupperna gjort någon slags försiktig övergång med utökade luckor.
...
[Ändrat av Mezzner 2006-01-31 kl 22:17]
Äntligen någon som tar tag i huvudfrågan. Vad har man egentligen på för svag is att göra, (om mna itne är fastbunden i land eller har andra extreme försiktighetesåtgärder)
Därför undrar jag: vilken istjocklek åker ni inte vidare på (kärnis) för att det är för osäkert?
10 cm?
8
5
eller 3-4?
Det är en sak om man själv vill känna farans vindar, men om man som någonslags ledare kör ut på för tunt har man missförstått säkerhetsaspekten.
Själv stannar jag på 8, om någon undrar. Detta oavsett om det är 100 cm lite längre fram.
Och jag brukar dessutom pika även på plogade banor, bara för att vänja mej vid att man måste pika jämt och aldrig få ta isen för given.
Finns det seriöst någon som kan tänka sig att åka med grupp på tunnare is?