SSSK Lösenord 2

Angående olycksstatistik så tittade jag på räddningsverkets statistik. Det är svårt att få en bra bild av detta och ni kan kanske kontakta Livräddningssällskapet för mer precis sådan. I alla fall så här ser statistiken ut för drunkningsolyckor (det jag har tittat i är räddningstjänsternas årsrapporter för 2001-1997 under drunkning):

2001 omkom 24 i samband med is, av dessa var 10 isfiskeolyckor. Medelåldern för alla isolyckorna var 70 år.
2000 omkom 16 i samband med varav 8 var skoterolyckor
1999 omkom 23 varav 4 skoter
1998 omkom 21 i skoter/isolyckor
1997 omkom 29 i skoter/isolyckor

Om ni vill läsa mer så titta på http://www.srv.se under statistik.
Som ni ser är det svårt att utläsa något av dessa. Det enda värt att komma ihåg är väl att äldre verkar vara den största gruppen. Sedan kan man kanske knyta an dödstalen till om det varit en bra eller dålig isvinter?

/Martin - inte längfärdsskridskoåkare.
[Ändrat av plast 2003-03-04 kl 10:44]

Intressant statistik

Martin,

intressanta siffror. Om det stämmer som du säger så bör isinformationen kanske undanhållas riskgrupperna, dvs gruppen äldre män om man skall tro Räddningsverket?
I och för sig, det vet ju alla att det jämt är killar som ställer till det, så alla killar: Tyvärr, ni får begära omedelbart utträde ur SSSK! Detta för er egen säkerhets skull.

Mvh Håkan
[Ändrat av hakan_l_borg 2003-03-04 kl 11:28]

Håkan,

Jag var tvungen att titta på livräddningssällskapets sida också och dom hade en väldigt bra statistik där. http://www.sls.a.se/
Varje år sammanställs det hela och sedan finns mer ingående rapporter för varje månad där det står lite grann om varje olycka, om det är skridskor, skotrar, isfiske, sparkar eller liknande bakom. En snabbtitt för 1999, 2000, 2001 och 2002 visade få drunkningsolyckor som hade med skridskor att göra, och de fall som var (en par tre stycekn) var äldre män, +60, och ensamna ute på isen. Alla andra fall var fylla, skotrar, sparkar och skidor som var problemet. Men läs gärna, det är skrämmande läsning...

/Martin

Håkan, vad är eg. problemet?

Ja, jag har läst alla inläggen. Flera gånger. Men jag fattar ändå inte riktigt vad grundproblemet är. Så, botsett från alla trista kommentarer och ironi; vad är det du stör dig på?

Är det inte upp till vilken klubb som hellst att bestämma vilka medlemmar de vill ha med? Oavsett man har en motivering, som SSSK, eller inte?

Vill man som klubb bara ge information till sina medlemmar, är inte det ok?

Diskriminering är det inte frågan om, alla får bli medlemmar, annars hade jag också reagerat. Du behöver dessutom inte stå i någon kö för att få biljetter till välkommenkvällar i KSSS. Visst, biljetterna tar slut på ett par dagar, men någon trängsel är det inte.

Så, gärna i punktform, vad är fel?

Mvh
/föhl

Re: Håkan, vad är eg. problemet?

föhl; sa:
Är det inte upp till vilken klubb som hellst att bestämma vilka medlemmar de vill ha med? Oavsett man har en motivering, som SSSK, eller inte?

Det skall normalt stå i en förenings stadgar vem som får bli medlem.

Olycksstatistik

plast; sa:
Håkan,

Jag var tvungen att titta på livräddningssällskapets sida också och dom hade en väldigt bra statistik där. http://www.sls.a.se/
Varje år sammanställs det hela och sedan finns mer ingående rapporter för varje månad där det står lite grann om varje olycka, om det är skridskor, skotrar, isfiske, sparkar eller liknande bakom. En snabbtitt för 1999, 2000, 2001 och 2002 visade få drunkningsolyckor som hade med skridskor att göra, och de fall som var (en par tre stycekn) var äldre män, +60, och ensamna ute på isen. Alla andra fall var fylla, skotrar, sparkar och skidor som var problemet. Men läs gärna, det är skrämmande läsning...

/Martin

Martin

har nu kollat lite. Jag gjorde en sammanställning av rapporteringen för dec-mars 2001/2002, och dec-feb 2002/2003.

Totalt rapporterar SLS 37 dödsfall på grund av drunkning i denna period. Av dessa är summa 1 (EN) olycka relaterad till skridskoåkning. Det var en äldre dam i Västerås som körde ner i en ränna på grund av att hon var vilse.

Resten av olyckorna är relaterade till skoteråkning, fiske, simhallar, båtliv etc. En stackare drunknade i sin villabrunn när han skulle göra underhållsarbete.

Av de 37 olyckorna står män för 34, men som sagt, det är bara en olycka rapporterad som nämner skridskoåkning.

Med tanke på hur sporten utvecklats senaste åren med mycket fler åkare så är väl det fantastiskt kul läsning. Slutsatsen jag drar är att de allra allra flesta, för att inte säga alla, som åker skridsko gör det med öppna sinnen och respekt för isen!

Därmed så har i alla fall inte jag några samvetskval av att jag tagit reda på koden till SSSKs hemsida på grund av att jag utsätter någon annan för fara. Sen kan det naturligtvis diskuteras ekonomi, men om Thure ger mig ett postgironummer så kan jag betala in vad de övriga medlemmarna betalar utan knot ;)

Mvh Håkan Borg

Jag tillhör inte er interna krets för långfärdsåkning.. Jag e bara glad att SMHI inte undanhåller vädret för seglare som inte e med i klubben, detta för att dom kanske inte kan hantera informationen.... Man kan ju råka rätt illa ut till havs om man inte läser, tolkar och beteer sig på ett smart sätt när man seglar.

(sedan så förespråkar jag inte brottsligt beteende som att olovligt ta sig in på hemsidor som man inte är behörig till)

Re: Håkan, vad är eg. problemet?

föhl; sa:
Ja, jag har läst alla inläggen. Flera gånger. Men jag fattar ändå inte riktigt vad grundproblemet är. Så, botsett från alla trista kommentarer och ironi; vad är det du stör dig på?

Vill man som klubb bara ge information till sina medlemmar, är inte det ok?

Diskriminering är det inte frågan om, alla får bli medlemmar, annars hade jag också reagerat. Du behöver dessutom inte stå i någon kö för att få biljetter till välkommenkvällar i KSSS. Visst, biljetterna tar slut på ett par dagar, men någon trängsel är det inte.

Så, gärna i punktform, vad är fel?

Mvh
/föhl

Oscar,

jag tycker att det borde räcka med ett postgiro att betala in medlmsavgift på och att det kan finnas nybörjarutbildningar under hela året som kanske på 4 - 5 tillfällen går igenom teori och praktik.

Men det som verkligen stör mig är när nån säger: "Det är väl upp till oss att bestämma hur vi skall ha det", som du själv säger. Och då säger jag, fine gör det, men då tycker jag att det är upp till mig själv om jag vill sno reda på ert kära lösenord som alla medlemmar i SSSK är så fruktansvärt rädda om.

Inte i punktform, men jag är inte managementkonsult tyvärr

Mvh Håkan Borg

Jag utgår från att ingen från SSSK

orkar svar mer, så därmed kan tråden kanske anses avslutad?

Vill i alla fall tacka Thure mfl för att ni orkat svara, även om jag inte tror ni ändrat uppfattning.

Mvh Håkn Borg

Ett tips för att uppnå förändring

Håkan,

trots att du ber att få avsluta tråden så vill jag bara komma med ett tips:
Jag tror att det är i det närmaste omöjligt att ändra på en ideell förening som man inte vill vara medlem i. Jag är själv aktiv i en idrottsförening och det är nog så att det är väldigt svårt att ta till sig synpunkter från utomstående som inte vill vara med i föreningen, man blir lätt lite defensiv. Mitt tips till dig är därför att om du vill förändra vissa inslag i SSSK så är det lättare att göra det inifrån, nu har det ju framgått att du inte är så intresserad av att vara medlem men om ditt syfte med förändringarna är att föra långfärdsskridskoåkning som fritidsaktivitet framåt så är det nog priset du får betala.

Till sist vill jag bara citera Groucho Marx: "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members."

Bertil

En liten iakttagelse...

Intressant debatt...

Men jag kan inte låta bli att dra en parallell till elitistiskt styrda samhällen, som t ex Kina och fd Sovjetunionen m fl. Där är just begränsningen av informationsflödet till medborgarna ett centralt tema och detta motiveras med att medborgarna inte har kompetens nog att förstå vad som är bäst för dem.

Nåt att tänka på kanske...

Re: En liten iakttagelse...

Susie; sa:
Intressant debatt...

Men jag kan inte låta bli att dra en parallell till elitistiskt styrda samhällen, som t ex Kina och fd Sovjetunionen m fl. Där är just begränsningen av informationsflödet till medborgarna ett centralt tema och detta motiveras med att medborgarna inte har kompetens nog att förstå vad som är bäst för dem.

Nåt att tänka på kanske...

He he =)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg