Försöker jobba lite på min skridskoteknik i vinter. Har läst lite texter och åkt ihop med duktiga hastighetsskrinnare, de senare har visserligen annorlunda teknik men det är ändå mycket från hastighetsåkningen man kan utnyttja. I alla fall så ingår det i "klassisk" långfärdsskridskoteknik att man skall trycka ifrån med hela foten, gärna med betoning på hälen. Tån skall inte dippas eftersom det lätt blir så att man bromsar med skridskospetsen. Frågar man hastighetsskrinnare är det samma sak, kraften på hela bladet och rätt åt sidan gärna med lite tryck framåt. Gör man så får man mycket snyggt "släpp" i skäret, känns som det blir extra tryck. När man tittar på sina skär på isen så blir ingen "krok" i slutet av skäret utan skäret är rakt sista biten. Åkningen blir lite tystare också.
Eftersom jag var i Stockholm i helgen smög jag med på en SSSK-tur och då det var ett tunt snölager på isen som ej hindrade gick det lätt att se skärens utseende. Till min förvåning såg jag att flera deltagare hade små men tydliga "krokar" på sina skär, detta inkluderande ett par som är ledare i SSSK. Blev dock aldrig av att jag på isen diskuterade frågan med någon. Är det kanske så att man skall trycka lite med tån ändå?
Det var också intressant att titta på skären från en "lös häl"-skridskoåkare, mycket rakt och fint, killen verkade iofs åka med fin teknik men nog verkar det som om det är lättare att åka snyggt med lös häl, i alla fall på bra is.
Eftersom jag var i Stockholm i helgen smög jag med på en SSSK-tur och då det var ett tunt snölager på isen som ej hindrade gick det lätt att se skärens utseende. Till min förvåning såg jag att flera deltagare hade små men tydliga "krokar" på sina skär, detta inkluderande ett par som är ledare i SSSK. Blev dock aldrig av att jag på isen diskuterade frågan med någon. Är det kanske så att man skall trycka lite med tån ändå?
Det var också intressant att titta på skären från en "lös häl"-skridskoåkare, mycket rakt och fint, killen verkade iofs åka med fin teknik men nog verkar det som om det är lättare att åka snyggt med lös häl, i alla fall på bra is.