Här skulle det vara mycket intressant att höra andra uppgifter. Om detta var en av de saker där uppgifterna från deltagarna skilde sig åt så skulle det kunna var ett starkt argument för att isen var underfrätt.anders_s; sa:När det gäller stöpisens tjocklek där jag plurrade så har jag en ganska osäker minnessbild av isflakens tjocklek (där jag plurrade). Min bästa gissning är 4-5cm. Helt säkert mer än 3cm och betydligt mindre än 10cm. Även om min minnesbild stämmer med verkligheten så säger den nog inte så mycket om istjockleken i den övriga delen av isbryggan som brast.
Kanske är detta det största mysteriet av alla. Hur kan en is inte ge ifrån sig sprickljud och senare, 2-3 minuter efter en plurrning spricka upp över en stor yta?Jag kan inte minnas att stöpissträngen hade något speciellt ljud. Kanske var den ganska stum.Tidigare under turen på Prästfjärden hade dock isen haft en hel del ljud för sig som ändrade sig med isens kvalitet.
Ja, det finns vad jag vet inte så mycket forskning kring råkar och isrörelser i sjöar. Axel Hamberg, en känd svensk glaciärforskare, som bl.a. var mycket verksam i Sarek blev senare i livet sjuk och vårdades på ett sanatorium vid Sommen nära Tranås. Trots sin sjukdom kunde han inte hålla sig från att forska kring is. Han noterade att isen på Sommen rörde sig (p.g.a. temperaturutvidgning). Han slog ner en pålen på isen och mätte upp pålens läge exakt under flera dagar och skrev sedan en rapport på det.Från olycksrapporten och diskussionerna i detta forum så kan man nog sluta sig till att den aktuella råken vid Ridö nog inte var ett naturfenomen som bara har uppstått en gång. Skulle man "bevaka" olycksplatsen under någon säsong så skulle man säkert kunna dokumentera råken och analysera den. Då skulle man säkert kunna få svar på flera obesvarde frågor.
Det vore intressant att göra något liknande i Ridösundet. Kanske kunde man slå ner pålar på båda sidor om det ställe där råken gick under olyckan och sedan mäta in pålarnas position exakt under en längre tid. Anders Henriksson, var detta ditt hemmavatten sa du?