pekvirk; sa:Jag vill göra mina egna misstag.
?
Det är nog en rätt ingen nånsin blir berövad.
Men hur menar du?
Det är det här jag tänker på. Hur ska en stark åkare med lite iskunskap kunna veta när man kan köra en egen runda jämfört med gruppen? Skitsknacket kan vara i stil med "Vad f-n stannar vi nu för?", "Ska h*n vända oss nu IGEN?". Det ser inte bra ut när sådant kommer från en med ledarmärke. Jag har bara hört det några få gånger.Palle_Z; sa:kr-val; sa:cykelstina; sa:Vissa gamla ledare skulle också må bra av att fundera på sin roll när de är "vanliga gruppåkare" (dvs inte leder), hur de åker och vad de säger. Att inse när man inte leder är också en del av ledarrollen.
Kanske tänker du på andra saker än jag, Stina?
Bristande respekt mot ledaren kanske. Jag är helt klart expert på det. Kör mycket efter eget huvud även om någon annan leder. Däremot pratar jag inte skit om ledaren med dom andra deltagarna vilket nog kan förekomma och som Stina kanske avser. -Palle
Jag åker oftast i snabbare grupper och då brukar detta lösa sig naturligt. Där har de allra flesta god iskunskap och kan göra en egen bedömning. I långsammare grupper kan det vara lämpligt att ledaren säger att det är OK att ta egna svängar i vikar.cykelstina; sa:Det är det här jag tänker på. Hur ska en stark åkare med lite iskunskap kunna veta när man kan köra en egen runda jämfört med gruppen?
Efter händelserna vid Askö tog vi ledare i LLK fram en ledarpolicy. En av punkterna är "LLK-ledare hjälper alltid till - Kommentarer och råd: Ledare är alltid lojala mot och stöttar varandra. I ett nödläge skall alla hjälpa till. I andra situationer råder frivillighet." Det du pratar om bryter mot den policy vi har kommit överens om.Skitsknacket kan vara i stil med "Vad f-n stannar vi nu för?", "Ska h*n vända oss nu IGEN?". Det ser inte bra ut när sådant kommer från en med ledarmärke. Jag har bara hört det några få gånger.
Efter händelserna vid Askö tog vi ledare i LLK fram en ledarpolicy. En av punkterna är "LLK-ledare hjälper alltid till - Kommentarer och råd: Ledare är alltid lojala mot och stöttar varandra. I ett nödläge skall alla hjälpa till. I andra situationer råder frivillighet." Det du pratar om bryter mot den policy vi har kommit överens om.
Nej, det finns ingen särskild punkt om det. Det beror på vad det gäller. När det gäller vägval få man ta en diskussion om det. Kan man trots diskussionen inte komma överens, får man väl lämna gruppen. Frågan är lite akademisk, jag har aldrig varit med om att någon lämnat en grupp för att ledaren var för envis eller tagit för stor risk.nermander; sa:Vad gör man om man inte är överens med ledaren? Det policyn bör säga är att den som är gruppledare har sista ordet. För när man inte är överens är det svårt att stötta varandra...
Fast det kanske finns punkter i den där policyn som tydliggör det?
kr-val; sa:[ jag har aldrig varit med om att någon lämnat en grupp för att ledaren var för envis eller tagit för stor risk.
kr-val; sa:Kan man trots diskussionen inte komma överens, får man väl lämna gruppen. Frågan är lite akademisk, jag har aldrig varit med om att någon lämnat en grupp för att ledaren var för envis eller tagit för stor risk.
nermander; sa:Ledare kan man vara på två sätt: Genom auktoritet eller genom auktorisation.
Om en person som är "ledartyp" (d.v.s. har lätt för att tala för sig, lätt för att få folk med sig) bestämmer sig för att sätta sig upp mot den formella ledaren (som är utsedd till ledare) så får man en svår situation. Den utsedda ledaren kanske har mycket bättre kunskaper men har svårt att tala för sig. Därför är det viktigt att "auktorisationen" är tydlig, deltagarna skall veta vem som bestämmer.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Skillnad på spricka och spricka | Långfärdskridsko | 7 |