• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Sjukpensionärer vad tycker, tror ni ?

jo, men om jag sagt att skåningar var feta så hade ingen oponerat sig, hade jag sagt att stockholmare var frisörer med tveksam sexuell läggning hade ingen sagt nått.. men om jag säger att norrlänningar är klena i köttet och ofta sjukskriver sig så blir det ett jävla liv, beror det på att jag har rätt och det är en känslig fråga eller ska vi lägga humorbefriad i listan tillsammans med klen i köttet och nervsvag?

Du har gott om kottar i korgen, eller hur?
Berättar ofta om att du har svällande biceps?
Kortklippt?
Känner en stockholmare som brukar klippa dig gratis?
Som nu har lämnat dig för en riktig man från Kiruna?
Glöm och lev vidare är mitt råd.
 

avslutad210712

Gäst
Obs! det här är ingen trolltråd !


Seriöst, har ni någon i omgivningen som är sjukpensionär som ni undrar över hur den kan ha sjukpension som verkar så frisk ?

Finns benämningen sjukpensionär överhuvudtaget kvar numer. Har väl bytt namn och blivit tidsbegränsat dvs arbetsförmågan skall prövas efter något år.

Seriöst så vete tusan om jag överhuvudtaget ens känner någon som är "sjukpensionär" så frågan är svår att svar på.
 
Finns benämningen sjukpensionär överhuvudtaget kvar numer. Har väl bytt namn och blivit tidsbegränsat dvs arbetsförmågan skall prövas efter något år.

Seriöst så vete tusan om jag överhuvudtaget ens känner någon som är "sjukpensionär" så frågan är svår att svar på.

Sjukersättning heter det, oftast tidsbegränsad, 1 eller max 2 år i taget.
En del får för hela livet om det anses att de aldrig kan arbeta mer.
 
Nja,
I nuvarande system så kan man bedömas ha medicinska skäl att inte kunna arbeta i olika grad, och detta utreds väl minst varannat år, varvid nytt beslut fattas, dvs om man kan arbeta mer eller mindre i princip.

Dock så tror jag att man kan vara sjukpensionär från tidigare system, och möjligen gäller då alltjämt de som gällde tidigare. Det senare är jag osäker på, har bara erfarenhet av det nya systemet.

I nya systemet ställs lite krav på att arbetsgivaren anpassar situationen för den sjuke , men det kan ju i sin tur också leda till en arbetsbristsituation, dvs att man som arbetsgivare säger upp den sjuke p g a inga arbetsuppgifter finns som medger anpassning till den nya situationen. Då får den anställde senare söka arbete med de begräningar läkaren föreskrivit, vilket säkert är svårt. Antar att de finns rätt stor risk för arbetslöshet då för den del av arbetstiden man anses kunna arbeta.

Jag vet inte exakt hur många år det "nya" systemet funnits, men det är några år i alla fall. Tror det är rätt länge sedan man beslutade om s k sjukpension. Borde kanske veta bättre, men om jag minns rätt så heter det sjukpenning till en början och det betalas av arbetsgivaren en viss tid. Efter utredning så "halvpermanentas" det hela alltså och det blir väl då sjukersättning istället. Kan nog också vidimera tidigare påståenden om att de flesta som är sjuka ser det som en viktig sak om de kan fortsätta arbeta, både för den lite sociala rutinen, och för att "göra rätt för sig".
Jag har inte känslan av att man bedöms som för sjuk att arbeta särskilt lättvindligt nu, och har egentligen ingen vetskap om "hur det var förr".

De regler som finns kommer alltid att innebära att någon som borde arbeta inte gör det och någon som inte borde arbeta ändå måste göra det.
Sen är det väl en fråga om hur mycket av fel åt respektive håll var och en tycker att systemet bör medföra.
Ett system som innebär att absolut ingen bedöms som sjuk "i onödan", betyder nog att det blir rätt många som råkar illa ut trots legitima skäl, och ett system som gör det säkert att ingen råkar illa ut, missbrukas förstås av flera....
 
Det var verkligen ett väl underbyggt uttalande! Det märks att kritisk granskning är din specialitet Patric!

Sluta vara så pinsam. Man vet att det är på det sättet. Dessutom ökar de med statistisk signifikans när älgjakten drar igång. Helt sjukt.

"Norrlandslänen har legat över riksgenomsnittet för ohälsotalet under hela perioden 1970-
2001. I Hallands, Jönköpings och Uppsala län har ohälsotalen under hela denna period legat
under riksgenomsnittet. De höga ohälsotalen i norrlandslänen förklaras främst av en stor
grupp förtidspensionärer. Sjukfrånvaron i dessa län låg dock till i början på 1990-talet i nivå
med riksgenomsnittet. Sjukfallsfrekvensen är idag överlag betydligt högre i glesbygd samt i
landets norra delar än i övriga regioner. Relativt tätbefolkade norrlandskommuner hade år
2000 fler sjukfall per invånare för både män och kvinnor än glesbygdskommuner längre
söderut medan glesbygdskommuner hade fler förtidspensionärer. Allra flest, både sjukfall och
förtidspensionärer, hade de kommuner som låg i norrländsk glesbygd. Spridningen av
sjukfrånvaron är dock stor även inom dessa kommungrupper."

http://www.fk.se/omfk/styrning/regeringsuppdrag/2003/ers_arbetoformaga/dokument/nr1/3289slutrapp.pdf
 
Senast ändrad:
Sluta vara så pinsam. Man vet att det är på det sättet. Dessutom ökar de med statistisk signifikans när älgjakten drar igång. Helt sjukt.

http://www.fk.se/omfk/styrning/regeringsuppdrag/2003/ers_arbetoformaga/dokument/nr1/3289slutrapp.pdf

Lustigt, hittade inget om älgjakten i den studien, men du kanske kan visa?

Sedan finns ju denna:

http://www.jll.se/jllsidor/nyhetsar...liglesbygd.5.7a23db8111224a7d49800025373.html

"En enkätstudie för att belysa sjukskrivning har genomförts bland 1500 slumpmässigt utvalda män och kvinnor i åldrarna 20-64 år i Strömsund, Åre och Härjedalen samt bland 1000 personer i Stockholm. Studiens huvudresultat blev, att invånarna i glesbygdskommunerna hade högre ålder, lägre utbildning, sämre kroppslig hälsa och mera värk i rörelseorganen än de som bodde i Stockholm. Efter att alla dessa faktorer beaktats var det ingen skillnad mellan glesbygd och storstad vad gäller sjukskrivning. Rapporten publiceras inom kort i tidskriften International Journal of Rehabilitation Research"

ps. min fetstil. ds


Eller denna artikel, om FK: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6052

Så, vad MAN vet kan variera :)
 
Senast ändrad:
Kanske inte är svårare än att göra en ekonomisk bedöming och enkelt räkning

Börja med priset på en normalbostad och den lokala lönesättningen. Lägg därtill en progressiv skattetabell. Ta sedan hänsyn till att ersättningen inte är anpassad till lokal kostndsnivå och vi har ett system som inbjuder till fusk i större utsträckning på orter med lägre kostnadsnivå vad gäller fasta kostnader. Varför jobba om man ändå bara tjänar LITE på det och trots allt hankar sig fram dugligt på den ersättning som finns-.då kan man ju lika gärna vara hemma.

Varje gång myndigheterna tar krafttag mot fusk så brukar kvällspressen möta upp med krigsrubriker om "det nya fuffa sverige" och göra hemreprtage hemma hos någon som hamnat i kläm.
Oavsett politisk färg så är det nog svårt för en sittande regering att genomföra större fuskkontroller då det ligger nära till hands att detta skulle kosta många röster i det allmänna röstfisket
 
Du kan bestämma dig om du ska köra på klena i köttet-linjen eller mygel-linjen. Det du vill ha sagt går inte fram när du kör med motstridig argumentation.

Det var ett starkt argument må jag säga!! Och så trovärdigt!

Jävla liv?? Är du så känslig så du kallar det ett jävla liv när en eller två ifrågasätter vad du skriver??

För övrigt behöver man knappast vara humorbefriad för att inte tycka att du är rolig.

kebenekajsa... du har ingen som helst känsla för att läsa av läget och eftersom du bevisligen inte förstår så orkar jag inte ens förklara, detta är på gränsen till killen som skröt om att han "nästan kom med i mensa", jag förklarade att jag bänkpressade hans IQ och han fattade inte heller.. så jag lägger trög i huvudet till listan på generella egenskaper för befolkningen i dom norra delarna av sverige med klen i köttet, nervsvag och humorbefriad..
 
Du har gott om kottar i korgen, eller hur?
Berättar ofta om att du har svällande biceps?
Kortklippt?
Känner en stockholmare som brukar klippa dig gratis?
Som nu har lämnat dig för en riktig man från Kiruna?
Glöm och lev vidare är mitt råd.



(bänkpress - pectoralis major, inte biceps.. skicka ett privat medelande så kan jag köra en snabbkurs i anatomi)

haha!! skitroligt, GRATTIS!!!.. kompis, det gör inget att du blivit ihop med min frisör, han e en riktigt härlig kille och vi har känt varandra länge, du och franco är hjärtligt välkomna hem till mig och frugan på en parmiddag.. jag respekterar ditt val.. stå på dig!!


(jag klipper mig inte gratis, jag skulle aldrig utnytttja vår vänskap, sen är det svamp i korgen.. inte kottar)
 
Varje gång myndigheterna tar krafttag mot fusk så brukar kvällspressen möta upp med krigsrubriker om "det nya fuffa sverige" och göra hemreprtage hemma hos någon som hamnat i kläm.
Oavsett politisk färg så är det nog svårt för en sittande regering att genomföra större fuskkontroller då det ligger nära till hands att detta skulle kosta många röster i det allmänna röstfisket

Vad små journalister skriver skall du ta med en skopa salt. De har ingen riktig akademisk utbildning och kan inte validera källor eller ens tolka de resultat de refererar till. Därav är det väl bra att de gör hemmahosreportage....

Förörvrigt är det bara trams det du skriver då fk anställt flera hundra tjänstemän som bara arbetar för att stävja fusket OCH det har självklart blivit positivt resultat. Det största "fusket" står barnfamiljerna för...

Angående sjukpensionärer så är det få som fuskar helt ut även om de säker förekommer. Problemet är snarare systemet som gör det svårt för de som är delvis arbetsföra att komma in på arbetsmarknaden. I och med effektivisering är det fler som slås ut då mindre brister inte accepteras.

Förutom då i Norrland där allt patrask accepteras.
 
Vad små journalister skriver skall du ta med en skopa salt. De har ingen riktig akademisk utbildning och kan inte validera källor eller ens tolka de resultat de refererar till. Därav är det väl bra att de gör hemmahosreportage....

Förörvrigt är det bara trams det du skriver då fk anställt flera hundra tjänstemän som bara arbetar för att stävja fusket OCH det har självklart blivit positivt resultat. Det största "fusket" står barnfamiljerna för...

Angående sjukpensionärer så är det få som fuskar helt ut även om de säker förekommer. Problemet är snarare systemet som gör det svårt för de som är delvis arbetsföra att komma in på arbetsmarknaden. I och med effektivisering är det fler som slås ut då mindre brister inte accepteras.

Förutom då i Norrland där allt patrask accepteras.

Hehe du är ju för skön...
 
kebenekajsa... du har ingen som helst känsla för att läsa av läget och eftersom du bevisligen inte förstår så orkar jag inte ens förklara, detta är på gränsen till killen som skröt om att han "nästan kom med i mensa", jag förklarade att jag bänkpressade hans IQ och han fattade inte heller.. så jag lägger trög i huvudet till listan på generella egenskaper för befolkningen i dom norra delarna av sverige med klen i köttet, nervsvag och humorbefriad..

Fan ni är Underbara. Jag har alltid hört att skåningar och norrlänningar inte går ihop pga de språkliga skillnaderna... och det värkar ju stämma.

Grodanbolle du är för bra för att vara sann.... ;)