• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Sjukpensionärer vad tycker, tror ni ?

Obs! det här är ingen trolltråd !


Seriöst, har ni någon i omgivningen som är sjukpensionär som ni undrar över hur den kan ha sjukpension som verkar så frisk ?

Visst finns det frågtäcken i ens omgivning. Men jag skulle inte byta för att ta del av dessa bidrag.
Att sitta ensam större del av sitt liv är inget för mig, Utan att ha ett arbete att gå till blir man bara deprimerad.
Fast jag tror att det är marioteten är riktiga sjukpensionärer.
 
Ju mer generöst och ju mindre kontroll som sker, desto större risk för överutnyttjande, fusk. Det är inget unikt för just systemet med sjukpenssion, förtidspension utan ett problem i hela försäkringssystemet. Kallas ”moral hazard”. Det är anledningen till självrisker, karensdagar, bara viss procent av en inkomst. I det privata är systemen generellt strikta, i de offentliga systemem varierar striktheten mer över tiden.

När det gäller förtidspension gavs det tidigare ganska lättvindligt, som en utväg för folk som var svårplacerade på arbetsmarknaden, även unga. Idag har det skärpts upp, och beslut kommer att omprövas då och då. Tidigare var många system för generösa med tanke på "moral hazard" problemet, och det finns en fara i att det slår över åt andra hållet. De som systematiskt överutnyttjar, fuskar med systemen saboterar för dem som verkligen behöver skyddet.

Fuskas mycket inom socialförsäkringssystemen överlag, men det sker också rent felaktiga utbetalningar utan att det aktivt fuskats. Här finns "FUT"-delegationens sida, dvs. delegationen mot felaktiga utbetalningar som undersökt omfattningen: http://www.futdelegationen.se/

Raskesven
 
De sjukpensionärer jag känner hade kunnat jobba med rätt jobb. Kontorsjobb där det mest handlar om att tänka och ta beslut och där man kan flexa lite med arbetstiderna. Tyvärr är det svårt att hitta jobb till alla som de klarar av.
 
det är ett känt fenomen att norrlänningar är klena i köttet och gärna är sjukskrivna, norrland har alltid haft landets mesta problem med sjukskrivningar och sånt, det ligger för sig att mygla..

jag kan plocka fram hur många länkar som helst om detta, dom kör det i nyheterna ett par gånger om året, det är ett välkänt problem precis som att man äter mest psykofarmaka, slutsaten måste helt enkelt vara att norrlänningar är klena i köttet och nervsvaga.

citat:
"I Norrland är sjukskrivning en del av livsstilen. Man bor billigt här, eldar med egen ved, fiskar litet och kan klara sig bra på sjukpenningen. Och är man litet pigg får man inga problem att fylla dagarna."

[ http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=354198 ]
 
Det var verkligen ett väl underbyggt uttalande! Det märks att kritisk granskning är din specialitet Patric!



jo, men om jag sagt att skåningar var feta så hade ingen oponerat sig, hade jag sagt att stockholmare var frisörer med tveksam sexuell läggning hade ingen sagt nått.. men om jag säger att norrlänningar är klena i köttet och ofta sjukskriver sig så blir det ett jävla liv, beror det på att jag har rätt och det är en känslig fråga eller ska vi lägga humorbefriad i listan tillsammans med klen i köttet och nervsvag?
 
Detta

som Patric skriver om är kopplat till arbetsmarknaden och kanske också till vad som "går an" i respektive landsända.

Utbrändhetssyndrom är ett problemkomplex som kanske har kopplingar till hur försäkringsskydd tillämpas.

Om man inte får ersättning finns det ofta förutsättningar att hitta och klara ett arbete.

Thure
 
det är ett känt fenomen att norrlänningar är klena i köttet och gärna är sjukskrivna, norrland har alltid haft landets mesta problem med sjukskrivningar och sånt, det ligger för sig att mygla..
Du kan bestämma dig om du ska köra på klena i köttet-linjen eller mygel-linjen. Det du vill ha sagt går inte fram när du kör med motstridig argumentation.

men om jag sagt att skåningar var feta så hade ingen oponerat sig, hade jag sagt att stockholmare var frisörer med tveksam sexuell läggning hade ingen sagt nått..
Det var ett starkt argument må jag säga!! Och så trovärdigt!

men om jag säger att norrlänningar är klena i köttet och ofta sjukskriver sig så blir det ett jävla liv,
Jävla liv?? Är du så känslig så du kallar det ett jävla liv när en eller två ifrågasätter vad du skriver??

För övrigt behöver man knappast vara humorbefriad för att inte tycka att du är rolig.
 
Senast ändrad:
Faktum är ju att det vore konstigare om det var gott om sjukskrivna (procentuellt!) i de delar av landet där det finns många* jobb. *Många i absolut mening samt relativt mängden "ursprungsbefolkning".

Om det är en sned fördelning av företagsetableringar och arbetstillfällen finns ju tre möjligheter för den som bor i ett område med få jobb. Ta något av det få jobb som finns, flytta till annat område mer lediga jobb, stanna kvar för att man ändå är oförmögen att arbeta.
Dvs man kanske bor kvar på platsen eftersom man ändå är sjukpensionär, medan de som inte är det antingen arbetar eller "bättrar" på statistiken på annan ort dit de flyttat för att jobba.

Att en högre andel sjukskrivna leder till en annan syn på det, är väl lika naturligt som att man tycker att det är mer uppseendeväckande med kineser i en schweizisk by än i Peking...


(Jag har inte brytt mig om den rätta nomenklaturen för de sätt på vilka man kan uppbära ersättning när man är sjuk eller arbetsoförmögen, ovan.)
 
Just ja, som rikssvensk måste jag ge Patric rätt i detta med att lyten kan vara geografiskt betingade. Jag har konstaterat att det är vanligare med talfel bland skåningar...