• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ship to Gaza, vilket hyckleri!

...
Jonas Sjöstedt är alltså med på båten för att aktivt sära människor åt och för att dra gränser och dela upp olika folkslag.

Okey. Så långt är jag med.

Då kommer följdfrågan.

Varför står samma Sjöstedt i plenisalen var och varannan dag och anklagar partier, väljare och i princip vem som helst för rasister när de inte är i närheten av det han pysslar med själv.

Karln predikar hur fult det är med gränser och att man ALDRIG ska dela upp människor efter etniskt ursprung, sociala klyftor, inkomster eller vad det nu kan tänkas vara.
Det vet alla som nångång lyssnat och är det minsta intresserad av politik, att detta genomsyrar hela Jonas Sjöstedts propaganda.

För mig är det hyckleri utan dess like.

Ibland passar det att dela upp människor efter etniskt ursprung för att i nästa sekund så gott som förtala människor med rasistiska utspel när någon vill göra detsamma någon annanstans.

Komik på hög nivå och jag kan nu inte se människan utan att skratta,,,
Jag anser att Ship to Gaza är en aktion som står upp för mänskliga rättigheter och att dina försök att påtala rasistiska motiv är antingen beräknande eller förnuftsvidriga.

Här är en länk till Jonas Sjöstedts debattartikel som publicerades idag:
http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/inte-antisemit--kritisk-till-israels-politik/
 
Jag anser att Ship to Gaza är en aktion som står upp för mänskliga rättigheter och att dina försök att påtala rasistiska motiv är antingen beräknande eller förnuftsvidriga.

De har en bra ide, men är nog ack så aningslösa. Men iofs så vet de konskevenserna och är beredda att ta dem. Sen kan man ju undra över inlägg konskevent skrivna mellan 01 och 02;)
 
Läste J.Sjöstedts försvarstal där han gråter ut över att bli kallad "judehatare".

Precis samma retorik som han själv utövar på andra partier i plenisalen.

Jag trodde hela soppan inte kunde bli "värre", men där hade jag tydligen fel.
Som man bäddar får man såklart ligga.

Jonas Sjöstedt är med på en rasistisk båt till Gaza som aktivt vill dela upp människor efter etnisk ursprung och dra gränser.
Självklart är han judehatare.

Om vi nu ska gå efter hans egen retorik i debatterna och det ska man ju självklart göra.
 
Jag läste Jonas Sjöstedts insändare i Sydsvenskan och konstaterade att han på ett mycket bra och välformulerat sätt redogjorde för skillnaden mellan judehat och att våga kritisera Israels behandling av det palestinska folket. Vad är det du inte förstår? För det gör du uppenbarligen inte... Eller så trollar du bara vilket verkar mer och mer sannolikt med tanke på det imbecilla sätt du uttrycker dig...
 
Jag tror bestämt att det är Jonas Sjöstedt som trollar om någon.

Han kallar andra rasister som vill dela upp folkslag efter etnisk ursprung. Han kallar andra rasister som vii dra gränser mellan människor.

Ja i 99% av fallen kallar han andra människor för rasister som har LÅNGT mindre värderingar än de två sakerna.

Nu befinner han sig själv på en rasistisk båt som har som mål att göra det han föraktar mest i hela världen. Nämligen dela upp folkslag och dra gränser.
Och sen gråter han ut att han blir kallad judehatare.

Haha, ja herregud.

Med den retoriken han själv använder mot andra i sin omgivning är han själv både en rasist och judehatare.
Välkommen till verkligheten Jonas Sjöstedt.

Ingen kan numera ta dig på allvar längre i någon debatt om gränser, etnisk ursprung, folkslag, klyftor i samhället eller invandring.

Äntligen klargjorde du också vem du var och vilket rasistiskt parti Vänstern faktiskt är.
 
Jag tror bestämt att det är Jonas Sjöstedt som trollar om någon.

Han kallar andra rasister som vill dela upp folkslag efter etnisk ursprung. Han kallar andra rasister som vii dra gränser mellan människor.

Ja i 99% av fallen kallar han andra människor för rasister som har LÅNGT mindre värderingar än de två sakerna.

Nu befinner han sig själv på en rasistisk båt som har som mål att göra det han föraktar mest i hela världen. Nämligen dela upp folkslag och dra gränser.
Och sen gråter han ut att han blir kallad judehatare.

Haha, ja herregud.

Med den retoriken han själv använder mot andra i sin omgivning är han själv både en rasist och judehatare.
Välkommen till verkligheten Jonas Sjöstedt.

Ingen kan numera ta dig på allvar längre i någon debatt om gränser, etnisk ursprung, folkslag, klyftor i samhället eller invandring.

Äntligen klargjorde du också vem du var och vilket rasistiskt parti Vänstern faktiskt är.

Tror du att Jonas Sjöstedt läser det du skrivit eller?
 
I all hast:

Tack GustavOh för ett klokt inlägg. Lägger man (och det finns nog inget annat sätt) historien och "rättvisan" åt sidan, återstår precis det dilemma du beskriver: den starkare parten i konflikten vill gärna ha landet, men inte dess befolkning (vad palestinierna vill spelar mindre roll realpolitiskt).

Redan på 80-talet framlade en grupp inflytelserika palestinska intelllektuella ett genomarbetat förslag, som gick ut på till att Israel skulle annektera hela det historiska Palestina och skapa en federativ stat med medborgarskap för alla, modell Schweiz. Men den staten skulle ju inte längre vara "judisk", om den samtidigt skulle vara demokratisk, och logiskt nog är tanken på enstatslösning den israeliska maximalistflygelns stora skräck.
De flesta har nog vid det laget insett, att man kommer att få lämna något åt palestinierna, men gärna så lite som möjligt. De radikala är därför inte så intresserade av snabb uppgörelse - så länge ingen fred sluts arbetar tiden för deras sak. Det byggs nytt i rasande fart på Västbanken.

Andyy - jag är lite nyfiken på hur du får det till att "Ship to Gaza" - rörelsen vill dela upp folkslag och upprätta gränser? Enligt mitt fattiga förstånd är det precis motsatsen de vill åstadkomma?

Gregorius m fl: den stora olyckan för Gazaborna, nu till över 75% beroende av nödhjälp för sin överlevnad (och minns att det är en mental och social katastrof för en palestinsk man att inte kunna försörja sin familj) är inte den strypta importen, utan den förr ganska blomstrande exporten av deras egna produkter. Om syftet med blockaden är att stoppa vapenimporten, kanske någon kan förklara för mig det ändamålsenliga i att totalstoppa exporten från området?

Någon kanske även kan förklara, i vilket syfte det nuförtiden bor en halv milion beväpnade israeliska medborgare på Västbanken, i bosättningar som lagt under sig 46% av dess area, gjort den fysiskt otillgänglig för palestinier och återstoden splittrad i ett hundratal enklaver?

Eller i vilket syfte den s.k. "säkerhetsbarriären" inte rakt och fint följer den "gröna linjen" (stilleståndsgränsen rån 1949), längs vilken befolkningarna med tiden blivit bekvämt åtskilda och som bl a därför hade varit mest lättförsvarad - utan slingrar sig ut och in på mer än halva Västbankens bredd i svårförsvarade kringelikrokar (som av någon märklig slump håvar in bosättningarna på "rätt" sida barriären)?
 
I all hast:

Om syftet med blockaden är att stoppa vapenimporten, kanske någon kan förklara för mig det ändamålsenliga i att totalstoppa exporten från området?

Rätt ska vara rätt, särskilt i denna debatt.

We are happy to announce that after a long period of time in which exports from Gaza included agricultural goods such as strawbarries, tomatoes, peppers and flowers, Gaza farmers are now exporting spices.

http://www.idfblog.com/2012/10/22/for-the-very-first-time-gaza-farmers-export-spices/
 
Hupp, jag var i Tatra och missade den stora nyheten om kryddorna. Du kanske vet att Gaza saknar råvaror, att befolkningstätheten är större än på Manhattan, och att de baserat sin en gång hyfsat fungerande ekonomi på export från arbetsintensiv småindustri, havsfiske och ett relativt högutvecklat jord- och trädgårdsbruk.
Du träffar mitt i prick med din svarta humor, fast jag inte är säker på om det är medvetet. Såhär låter det nämligen hela tiden därnere, och delvis även i våra egna media. Man totalstänger, men "nyheten" är att man öppnar en glipa. Man tar över hundra hus från deras palestinska ägare, men "nyheten" blir när man kör ut bosättarna från det hundraförsta. Man klipper upp hela vägnätet, men "nyheten" blir när man nådeligen öppnar ett passage några timmar om dan.
Man bombar FN-skolor och ambulanser, men "nyheten" blir ett konstgödselfyllt vattenledningsrör ut i Negevöknen.
 
I all hast:

Gregorius m fl: den stora olyckan för Gazaborna, nu till över 75% beroende av nödhjälp för sin överlevnad (och minns att det är en mental och social katastrof för en palestinsk man att inte kunna försörja sin familj) är inte den strypta importen, utan den förr ganska blomstrande exporten av deras egna produkter. Om syftet med blockaden är att stoppa vapenimporten, kanske någon kan förklara för mig det ändamålsenliga i att totalstoppa exporten från området?

Någon kanske även kan förklara, i vilket syfte det nuförtiden bor en halv milion beväpnade israeliska medborgare på Västbanken, i bosättningar som lagt under sig 46% av dess area, gjort den fysiskt otillgänglig för palestinier och återstoden splittrad i ett hundratal enklaver?

Den stora olyckan för Gazaborna är fortfarande utan tvekan att det regnar in raketer över Israel. Skulden för det är också helt tveklöst Hamas.
Gazaborna har dock på demokratisk väg valt Hamas att leda och styra Gaza. Det är ett demokratiskt val som de naturligtvis har all rätt att göra, men givet Hamas agerande med våld och terror mot Israel, får det konsekvenser. Tyvärr kommer de knappast att få göra om sitt val. Fria demokratiska val på Gaza är långt borta. Hamas terroriserar inte bara Israel utan även sin egen befolkning och oliktänkande.

Att exporten också är under blockad är väl inte så svårt att räkna ut. Varor ut = pengar in. Vem som tar emot pengarna på andra sidan gränsen är inte så svårt att räkna ut. Och det sista Hamas ska ha så är det pengar att köpa mer vapen och raketer för.
Återigen kan jag bara konstatera att ni glömmer att det inte är Israel som ensidigt upprätthåller denna blockad. Varför öppnar inte Egypten gränsen för sina arabiska bröder i norr och låter dem föra in och ut varor den vägen? Möjligtvis för att de inte heller vill stärka Hamas.

Det är bara att konstatera att denna konflikt har en stor förlorare, Gazas civilbefolkning, det kan vi nog vara ense om. Det är snarare så att frågan om skurken är den vi är oense om. Ni skyller på Israel. Jag skyller på terroristgruppen Hamas.

Ockupationen och bosättningarna på Västbanken är en annan femma.. Där faller hela skulden på Israel och min uppfattning är att de omedelbart bör montera ner dem och dra sig tillbaka. Lämna över gränsposteringarna till FN. En fredsbevarande/framtvingande FN-insats utmed hela Israel Västbanken/Gazaremsan gränsen vore att föredra.
 
Vi kan absolut vara överens om att Hamas, på flera sätt, är en olycka för palestiniernas sak, men jag förstår inte på vilket sätt detta skall ursäkta oproportionerliga övergrepp och dödlig kollektiv bestraffning av civilbefolkningen från den starkare parten i konflikten, som till skillnad från Hamas både har manöverutrymme och precisionsvapen, och dessutom vill räkna sig till demokratiska länder. Inte heller, vad Egyptens beteende har med saken att göra (det finns interna historiska skäl till det - sagt för att förklara, inte ursäkta).

Det ironiska är att Hamas i det närmaste skapades av USA/Israel på 80-talet för att undergräva Fatahs ställning. De vann framgångar bland befolkningen inte p g a sin religiösa framtoning, än mindre p g a att de inte som Fatah helt tagit avstånd från väpnad kamp, utan huvudsakligen p g a sin omfattande sociala verksamhet (skolor, sjukvård etc) och p g a att de till skillnad från Fatahs gamla styrande kader uppfattades som okorrumperade.
När de vann valet i Gaza inträdde dock samma naturliga process, som en gång i tiden med både Fatah och andra befrielserörelser: Hamas tvingades av sin nya roll till större ansvarstagande och pragmatism, tog avstånd från terrordåd och sökte internationellt erkännande samt inte minst samarbete/samlingsregering med Fatah. Detta var kanske världens chans, men svaret var total politisk isolering och en radikalt skärpt blockad av Gaza. Kanske hoppades Israel på att detta skulle vända befolkningen mot Hamas, men resultatet blev det omvända.

Som det ser ut idag är det Hamas som vinner mest på blockaden: de har inget att förlora och kan upprätthålla ett alltmer maktfullkomligt styre, utan kontroll utifrån och med rediga inkomster från tunnelhandeln, som de tar ut en saftig tull på. Ditt resonemang om att exportförbudet skulle beröva dem inkomster att handla vapen för stämmer alltså inte med det faktiska utfallet. Tvärtom: om folk fick legala utkomstkällor från vanlig hederlig export, skulle de inte vara hänvisade till att betala ockerpriser och rövartullar för tunnelsmugglingen.

Att det "regnar in raketer" över Israel är en bekväm ursäkt för allt, men en dålig beskrivning av verkligheten. Dels har långa, upprepade perioder av ensidigt utropade vapenvilor inte gett minsta lättnad i blockaden, än mindre i antalet dödliga intrång från IDF:s sida. Dels är jag är faktiskt förvånad över att det inte görs fler försök, med tanke på hur livet ser ut i Gaza och på att det lika rutinmässigt som oberäkneligt fälls bomber och skjuts ihjäl civila i Gaza (du kan kolla statisktiken över civila dödsoffer sedan "slutet" av Operation cast lead 2008/9 på B'tselems hemsida). Men Hamas har inget intresse av detta idagens läge, och är fullständigt skoningslösa i att jaga eventuella unga frustrerade hetsporrar, som någon gång faktiskt försökt. Dödsstraff är följden.
 
Det är svårt att fatta sig kort i denna fråga, men det känns att jag borde ge lite mer exempel på hur det gick till med "raketerna".

I juni 2008 deklarerade Hamas i Gaza en ensidig "tahdiya" (som på arabiska är något mer än vapenstillestånd - snarast en fredsinvit), inte den första utan någon i ordningen sedan de vunnit valet. Det deklarerade syftet och offentliggjorda villkoret var att tillmötesgå Israel i utbyte för lättnader i blockaden, och deadline sattes till november. Hamas höll sin del, trots fortsatta rutinmässiga intrång av IDF, bombningar och dödsskjutningar av folk som försökte fiska utanför Gazas kust. Se bifogat diagram; källan är IDF och antalet raketnedslag inkluderar även "troliga" fall. Det stora toppen före juni-tahdiyan härstammar från en vedergällningsvåg efter ett mer än vanligt massivt israeliskt flyganfall.

Efter ett halvårs "tahdiya" hade det inte heller denna gång blivit några som helst lättnader i blockaden. Som av en slump, dagarna före dess formella utgång, anställde israelerna en större "targeted killing" i Nablus och några räder in i Gaza med civila dödsoffer. Vad ingen då visste var att planeringen för "Cast Lead" var under full gång, och det skulle se illa ut om ett israeliskt anfall kom utan "anledning".
Hamas fann sig i en förhandlingsmässig åtevändsgränd, gav efter för Gazabornas förväntningar om lättare liv och sköt vid "tahdiyans" utgång några raketskott - de första medvetet rätt ut i öknen, de övriga mot Ashkelon - en ort med israelisk militärförläggning och en beväpnad befolkning. I bägge fallen med den precision man kan förvänta sig av konstgödselfyllda vattenledningsrör, men utan dödsoffer.

Efteråt kan man ju bara konstatera att det beslutet varit ett cyniskt och riskabelt vågspel, för vilket Gazaborna betalat ett fasansfullt pris.
Svaret kom, behändigt nog, under julledigheten, när alla västjournalister åkt hem (de kom aldrig mer in igen, inte heller israeliska kollegor). Jag har ingen lust att beskriva hur det såg ut nere på marken. Den som har fantasi nog kan själv göra sig en föreställning om vad urskillningslösa dygnet runt-bombmattor åstadkommer i ett område med en befolkningstäthet av 4150 personer per kvadratkilometer, inga flyktvägar, förstörd infrastruktur, sönderbombat el- vatten- och reningsverk, i det närmaste slut på annan bränsle, mat och mediciner, temperaturer kring noll grader och hällande regn.

Jag har heller ingen lust att citera vad de israeliska soldaterna skrev på väggarna i Gaza och tryckte på sina egna hjältetröjor efteråt. Men jag har läst deras instruktioner, framtagna av en hög jurist som numera är professor på Tel-Aviv-uninversitetet, och de förklarar mycket väl varför de unga pojkarna tyckte det var ok att skjuta på flyende familjer som bar på sina sårade och viftade med vita trasor, hindra framkomsten till ingrusade barn och spränga de få fungerande palestinska ambulanserna i luften.
 

Bilagor

  • diagram-Gazaraketer.jpg
    diagram-Gazaraketer.jpg
    28.6 KB · Visningar: 176
Senast ändrad: