Här väljer du helt att bortse från allt elände som Israel drabbats av vad gäller terror? Du anser att de skall vara snälla efter att de plockat likdelar runt en sprängd buss osv?
Lite förvånande att en officer har en sån enögd syn på världens svåraste konflikt måste jag säga.
Vad kul att du börjar använda argumentum ad hominem - det är som du säkert känner till ett vanligt retoriskt grepp då man saknar riktiga argument för att driva sin egen tes... Av någon underlig anledning har jag känslan att du inte skulle ha gjort det om jag hållit med dig. Men det är bara en känsla...
Har det slagit dig att min, som du uttrycker det, "enögda syn" på konflikten kan ha att göra med att jag som fackman, förutom att ha en god militärteoretisk och folkrättslig grund att stå på, dessutom är väl påläst avseende den aktuella konflikten? Skulle du kalla en snickare som säger att du behöver en regel på minst 2x3" eller läkare som skriver ut ett visst läkemedel för "enögd"?
Av ren nyfikenhet - vilken utbildning och erfarenhet har du inom internationell rätt, folkrätt och genomförandet av militära operationer?
För att få en djupare förståelse för det asymmetriska förhållandet i konflikten rekommenderar jag dig att läsa "This Time We Went Too Far" av Norman G. Finkelstein (israel). Om du vill få en bättre förståelse för internationell rätt kan jag rekommendera "The Conduct of Hostilities under the Law of International Armed Conflict" av Yoram Dinstein (jodå, han är också israel).
Om du inte orkar läsa facklitteratur föreslår jag att du istället ser nedanstående klipp på YouTube...
http://www.youtube.com/watch?v=amqp4NzMyrc
Slutligen tycker jag att det är lite lustigt att just du, som i andra trådar här på forumet är så mån om äganderätten, verkar tycka att det är helt ok att bygga bosättningar lite som en hund pinkar - nämligen precis överallt... Varför ska inte polska bärplockare få bygga bosättningar på privat mark här i Sverige som de vill om israelerna får göra det i Palestina?