• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ship to Gaza, vilket hyckleri!

Vad gäller gränslöshet, demokrati och samexistens så är ju olika delar av världen på olika nivåer runt detta. Det år knappast en hemlighet, Att vi sedan innan jag föddes har haft passfrihet med Norge och nu har det med tex Tyskland och Italien är ju en bra utveckling. Vi har det inte med tex Israel, ,en det innebär ju inte att ett långsiktigt mål ska vara att även Israel ska ha en bra relaion med sina grannar, så som vi har med våra.

Det har knappast med rasism att göra

Konstigt inlägg??

Det konstiga är väl den hyckleri som Palestinaförespråkarna utövar.
Där man på ena foten skriker om gränsdragningar hit och gränsdragningar dit.

Folk ska avkärmas från varandra och delas upp.

Medan man på det andra benet skriker "bort med gränserna", "alla folkslag ska leva hand i hand" i EU ska visst alla leva i harmoni med varandra helt utan gränser och att ens nämna ordet "folkslag" är tabu och rasistiskt.

Där de som hävdar motsatsen är klassas som rasist på 3 sek.

Palestinafrågan är sån hyckleri så det finns inte och de personer som är för en uppdelning av folkslag och gränsdragningar aldrig kan yttra ett enda ord i vare sig invandringsdebatten, olika folkgrupperingar eller en EU-fråga fortsättningsvis.

Självklart får man utgå ifrån att dessa personer också vill dela upp andra folkslag i Europa och Sverige samt ha hårdare gränsdragningar i övriga Europa.

Tänk att Ship tp Gaza i praktiken är en båt full av rasister om man ska utgå ifrån hur debatten bedrivs.
Intressant.
Tycker du inte att det är märkligt att det endast är du själv i denna tråd som påstår att sådana som uttrycker dina åsiker är rasister? Är det inte jobbigt att ständigt se sig själv som ett offer?

alla håller inte med dig

http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=42227

“For over five years in Gaza, more than 1.6 million people have been under blockade in violation of international law. More than half of these people are children. We, the undersigned, say with one voice: ‘end the blockade now,’” the 50 organizations and agencies said in a joint statement.

Uppenbarligen håller i alla fall Gazas arabiska grannar med om blockaden. Egypten hjälper ju till att upprätthålla den. Men hela jippot riktar sig emot Israel. Varför?

Eftersom du så selektivt valde att svara på mina påståenden, upprepar jag:
Trots blockaden kommer det dagligen nya varor och förnödenheter till Gaza, både genom Egyptens och Israels kontrollerade gränsposteringar. Varor i den omfattningen att man kunnat öppna ett helt nytt shoppingcenter:
http://www.tomgrossmedia.com/mideast...es/001127.html
Så vad Ship to Gaza vill åstadkomma vet jag inte.

Utan blockad och kontroll av Gaza förstår jag inte hur Israel ska kunna freda sig mot de tusentals raketer man utsätts för år efter år. Man bävar ju för vilka mängder med vapen och raketer som skulle komma in i Gaza och rakt i händerna på antisemitiska Hamas, med öppna gränser.

Utan blockad och kontroll av Gaza förstår jag inte hur Israel ska kunna freda sig mot de tusentals raketer man utsätts för år efter år.

Utan ockupation av stora delar av Palestina kanske inte palestinierna skulle behöva syssla med gerillakrig och smuggling för att överleva... Ditt "resonemang" haltar kraftfullt.

Man bävar ju för vilka mängder med vapen och raketer som skulle komma in i Gaza och rakt i händerna på antisemitiska Hamas, med öppna gränser.

Har du egentligen koll på vad en semit är? Jag betvivlar det starkt... Hamas är snarare antisionistiskt än antisemitiskt...

Utan ockupation av stora delar av Palestina kanske inte palestinierna skulle behöva syssla med gerillakrig och smuggling för att överleva... Ditt "resonemang" haltar kraftfullt.

.

Snabb undran; om man attackeras av flera länder, så som Israel drabbades alltså, kan man då klassa det som ockupation? Rent "juridiskt militärt" alltså.

Förövrigt så anser jag att det inte finns någon lösning kring denna konflikt. Tragiskt nog. Hatet är för stort, hos båda parter.

Men usch så ni pratar.
En bunt rasister allihopa där ni vill splitta folkgrupper och dra gränser!

FYYYYYYYYYYYYYYY.

Ja, jag ralljerar nu då jag är så trött på hyckleriet i den här frågan.

Men faktum är att 9 av 10 av de verklighetsfrånvända politikerna klassar er som rasister i och med denna vilja.

Varför engagerar inte sig dessa huvtröjor, ship-to-gaza-människor, veganer, vänsterfolk även i frågan om ockupationen i Tibet??

Varför ingen Walk-to-Tibet??

Har du egentligen koll på vad en semit är? Jag betvivlar det starkt... Hamas är snarare antisionistiskt än antisemitiskt...

Hade inte "palestinerna" dvs i stortsett terrorister som Hamas hållit på med sitt gerilla krig och skjutit raketer mot Israel hade kanske inte Israel behövt agera mot dem.. Hönan och ägget.

Nu är ju inte Gaza ockuperat, det är under blockad, en blockad som deras arabiska grannland Egypten hjälper till att upprätthålla, minst lika mycket som Israel. Varför får inte Egypten utstå lika hård kritik?

Du kan kverulera om ordet semit hur mycket du vill, jag vet precis vad det betyder. Men antisemitism är allmänt vedertaget för vad man på ren svenska kallar judehat. När det i exempelvis Gaza skanderas mot Israel, ropar man död åt "yahud".. dvs judarna inte Israel. Jag kommer alltid att kalla sådana uttryck för antisemitism och det är precis vad Hamas är - judehatare och terrorister.

Sen vill jag gärna poängtera att det inte är palestinier i gemen som håller på med "gerillakrig" det är grupperingar som Hamas, IJM och Hezbollah, på hejade av Iran, som är problemet. Jag hoppas, nog tyvärr förgäves inom den närmsta framtiden, att de kan lägga ner sina vapen så det kan bli fred. Inte minst för den palestinska civilbefolkningen, som just nu är fast mellan terrorgruppen som Hamas och Israel..

Hade inte "palestinerna" dvs i stortsett terrorister som Hamas hållit på med sitt gerilla krig och skjutit raketer mot Israel hade kanske inte Israel behövt agera mot dem.. Hönan och ägget.

Om inte FN hade fattat sitt olyckliga beslut 1948 (eller var det redan 1947) så hade inget av detta hänt...

Nu är ju inte Gaza ockuperat, det är under blockad, en blockad som deras arabiska grannland Egypten hjälper till att upprätthålla, minst lika mycket som Israel. Varför får inte Egypten utstå lika hård kritik?

Inte? Hur förklarar du då det här?

http://unispal.un.org/UNISPAL.nsf/40FDC200EC43046A852577290052125F/08F0B1CB554244F085257A79004A636B

Judiska/Israeliska bosättare ockuperar delar av både Gaza och Västbanken sedan många år tillbaka och fortsätter att bygga ut de illegala bosättningarna...

Du kan kverulera om ordet semit hur mycket du vill, jag vet precis vad det betyder. Men antisemitism är allmänt vedertaget för vad man på ren svenska kallar judehat. När det i exempelvis Gaza skanderas mot Israel, ropar man död åt "yahud".. dvs judarna inte Israel. Jag kommer alltid att kalla sådana uttryck för antisemitism och det är precis vad Hamas är - judehatare och terrorister.

Möjligen vet du vad ordet betyder, men du använder det på ett högst vulgärt sätt. När du påstår att det är "allmänt vedertaget" att antisemitism skulle innebära judehat får du gärna ange en trovärdig källa - att du tror det räcker inte som bevis...Dessutom motsäger du ju dig själv när du skriver att det arabiska ordet "yahud" används när det skanderas mot Israel - det betecknar ju för det mesta som du skriver judar och inte Israel eller semiter...

Sedan kan man alltid fundera på vilka som egentligen är terrorister och vilka som är frihetskämpar. Notera gärna den vita fosfor som faller över civilbefolkningen i nedanstående klipp (0:12, 1:53)

http://www.youtube.com/watch?v=amqp4NzMyrc

Sen vill jag gärna poängtera att det inte är palestinier i gemen som håller på med "gerillakrig" det är grupperingar som Hamas, IJM och Hezbollah, på hejade av Iran, som är problemet. Jag hoppas, nog tyvärr förgäves inom den närmsta framtiden, att de kan lägga ner sina vapen så det kan bli fred. Inte minst för den palestinska civilbefolkningen, som just nu är fast mellan terrorgruppen som Hamas och Israel..

Vad skulle du själv göra om din hemstad var utsatt för en olaglig blockad av en främmande makt och sjukhusen saknade läkemedel, livsmedelsbutikerna var tomma, bensinstationerna saknade drivmedel och de poliskontor som byggdes med utländska medel bombades av ockupationsmakten? Jag vet vad jag skulle göra...

Vad skulle du själv göra om din hemstad var utsatt för en olaglig blockad av en främmande makt och sjukhusen saknade läkemedel, livsmedelsbutikerna var tomma, bensinstationerna saknade drivmedel och de poliskontor som byggdes med utländska medel bombades av ockupationsmakten? Jag vet vad jag skulle göra...

Eftersom du pratar om Sverige nu så är förmodligen svaret "Inte ett skit".

Eftersom här finns inga "vi och dom" , här finns bara "vi". Här finns inget svenskt, inga svenskar och inga grupperingar.

Påstår du nått annat är du rasist.

så svaret i det här landet är hur enkelt som helst. Ingen hade gjort ett skit.

Och du kan väl på fullaste allvar inte mena att du vill att grupperingar av människor ska skärmas av från varandra? Att gränser ska dras och att människor är olika??

Tänker du så om Tensta, Rosengård och andra "utanför-samhällen" också? Ska de också skärmas av?
Ska vi slå upp en mur runt Sverige tycker du? Eller kanske rent av runt Bergsjön?

Antingen är man för gränser och uppdelningar av folk eller så är man det inte.
Ta mig fan dax att bestämma sig nu.

Skönt att rasist-båten fortfarande ligger under belägring.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg