Repslitage.

Hur skadat kan man låta ett rep vara på en viss punkt?
Info man har fått är hur ofta man skall byta ut repet.
Frågan är hur skadad en mantel kan vara innan det utgör en säkerhetsrisk.
Knivig fråga kanske, men vad har folk för erfarenheter?
Har provat att hänga med repklämma i rep där bara en liten del av manteln finns kvar (1 m ovan mark). Skulle dock inte vilja prova ett fall. Detta ger ju dock inget svar på var gränsen går ur säkerhetssynpunkt.
 
Jag skulle aldrig fortsätta att använda ett rep med en ordentlig mantelskada = man ser kärnan. Mantlen har föga med hållfastheten i repet att göra men den skyddar kärnan från slitage.

Min syn på rep är att repet är ett icke redundant säkerhetssystem dvs det finns ingen reserv går det av så kan det beroende på situation vara adjöss.

Ett rep kostar 900 SEK och uppåt, pensionera det gamla repet använd det till att förtöja båten med, häng upp hängmattan med det, kapa upp det och använd det för att lägga som ankare runt träd eller horn, skänk det till din lokala klätterklubb att användas som utbildningsmaterial, knyt en snygg makramé men använd det inte att klättra med.

/Johan
 
Jag har faktiskt sett en som ledde på ett rep där manteln hängde i trasor så att repet såg ut som ett flaggspel. Han ledde upp för Svarres häl eller nåt, satte toppankare, varvid hustrun och barnet också fick prova det spännande repet...

Jag förstår överhuvudtaget inte varför någon gör så.

En mantelskada i sig är som regel inte kritisk, men totalt sett minskar trots allt repets hållfasthet, och dessutom är det ju väldigt svårt att veta att det helt säkert bara är manteln som är skadad.

Sen är det ju oerhört opraktiskt att dra en skadad mantel genom bromsen. Om repet är nytt och fint i övrigt är det nog lika bra att kapa bort det trasiga stället och nöja sig med att man har ett kort och bra rep som komplement till det nya man får köpa.

Det är ofta väldigt bekvämt att ha ett 25-m-rep när det räcker, istället för att harva runt med ett 60-rep.
 
Repslitage del2

Jag testade att skära upp manteln på en bit rep, bit för bit och provbelastade med mig själv. Själva skadan som föranledde frågeställningen är på ett annat rep...
Dock så glider ju manteln på kärnan när den går av, hur påverkar klämmor eller firningsdon den saken??

Funderade därför på om det finns någon praxis.
 
Re: Det här är säkert ett troll

Duracellkaninen; sa:
Men jag instämmer med Johan.

Det här är inte mitt ämne, men jag kan inte låta bli att undera varför detta skulle vara ett troll?
För mig tycks det vara en klart relevant fråga som ställs på ett relevant sätt.
/Gustaf
 
För ett par år sen var jag på en rappeleringskurs i militär regi i Danmark. Övningen var väl upplagd men en av ledarna missade kolla det mest exponerade repet på en klint, lera och sand. Mot slutet av dagen förekom ett repbrott, men då säkringsrep användes i selen kom inte eleven till skada. Han som föll tyckte det gott fint, Måhända begrep han inte vad som inträffat. Stationschefen blev blek om nosen och eftersnacket bör ha varit rätt kryddat. Själv tycker jag att synliga skador leder mot pellen.

God tur
 
Om du jumarerar uppför ett rep och hittar en större skada på mantlen så får du passera brottet och skall du använda repet vidare så bör du knyta av repet så att skadan ej belastas. När du kommer hem kan du följa något av mina tidigare råd.

Det förekommer knappast någon data från mätningar där man fäst en repklämma direkt på kärnan pga att situationen inte skall uppstå, man ser ju var man sätter sin repklämma.

Vad gäller rep nummer ett som du "mätt" på så är det ju så att repet klarar att hänga upp många gubbar i vid statisk belastning(gubben är stilla). Du bör kunna skära av fiber tills du blir grymt svettig innan repet brister :)

Ursäkta för att jag trodde att frågan var ett troll - knappast vidare trevligt av mig.
 
Är ganska ny på det här med ledklättring, men har en fundering med ett slitage på mitt rep. Ska höra med dom på klättercentret imorgon också, men om fler vill ge en bedömning är det alltid önskvärt. Repet är nytt. Har klättrats med kanske totalt 10 leder.

Hur uppstod skadan? Det var i början på en led och jag klippte en Quickdraw som inte var menat till den leden jag klättrade (den jag klippte var innan ett överhäng). Detta ledde till att när jag belastade repet, skavdes repet mot kanten av klätterväggen. Jag upptäckte att repet gick knasigt, och började klättra ned och sen en liten bit firning. Själva skadan ligger kanske en 6 meter in på repet.

Bifogar två bilder, höljet är alltså frasigt. Har topprepsklättrat med rep som ser betydligt värre ut, men vet att det är annorlunda vid ledklättring.
 

Bilagor

  • 20150314_182300.jpg
    20150314_182300.jpg
    20.7 KB · Visningar: 346
  • 20150314_182306.jpg
    20150314_182306.jpg
    19 KB · Visningar: 342

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg