repellera - hur? och med vad?

Mmm, långt och bra inlägg. På grund av allmän djävlighet vill jag lägga till en negativ sak om klätterkurser. Jag har träffat massa nybakade klättrare som lärt sig all sköns strunt på klätterkurser, strunt som det tyvärr är väldigt svårt att plocka av dem.

Exempel på saker jag fått höra från stackare som blivit utsatta för "klätterkurser": Använd inte knäna när du klättrar (det enskilt mest idiotiska råd man kan ge någon som vill lära sig klättra). Det är viktigare att vara stark i benen än i armarna (möjligtvis sant på något norskt superflackt jättesva). Gri-grin lämpar sig inte till traditionell klättring. Senor tar längre tid än muskler att bli starka, därför skall man inte träna muskler. Traditionell klättring är mer värd en andra former av klättring (kanske sant men knappast oomtvistat). De flesta allvarliga olyckorna sker vid firning (nej, inte alls, inte ens inom klippklättring) Osv, osv.

Visst kan ovanstånde nonsens bli pådyvlat via läroböcker också, men då kan man låta bli att rekommendera dem. Visst hävdar folk sådant på forum också, men då kan de bli motsagda.


Varför skulle man vilja klättra med knäna? Inte nog med att det gör ont, det ser ju inte bra ut heller!
 
Ja en insikt som jag misstänker att fler än jag (ähum) kommit fram till genom trial and horror är exempelvis att ett väl placerat topprepsankare som regel är ett väldigt illa placerat firningsankare. (och vice versa)

Jepp och inom grottor då man även klättrar uppför är det inte helt ovanligt att den som sätter Y-ankaret (uppifrån eftersom man nästan alltid börjar i "toppen" av grottan) inte tänkte på hur man ska komma av repet när man kommer nerifrån. Har varit med om ett antal gånger, särskilt som kort tjej, att man inte når med fötterna till "den där klipphyllan" man måste nå för att avlasta klämmorna... Då är man inte glad... Särskilt inte om man har lite lagom med vatten skvättandes över sig;-)
 
Det är bra att se bra ut, men det är bättra att komma till toppen utan att falla.

Väldigt off topic nu, men det är väl betydligt större risk att du gör dig illa om du faller med knäna mot klippan än om du står på fötterna.
Lite samma sak som att greppa en bulthängare. Större chans att du tar dig till toppen utan att falla, men OM du halkar av just då kan du göra dig illa.

Annars stämmer det säkert att man lär sig konstiga regler på kurser. Framför allt om kursledaren inte lyckas förmedla vad som är bra råd och tips och vad som är livsviktiga regler.
 
Bok följt av kurs ger mer

Tack . Tykcte egentligen inte att den kursen gav speciellt mycket, lärde mig mer ur böcker själv. ...

/Gustav

Instruktören anpassar kursen efter deltagarens kunskaper. Om du först läser en bok noga (om du går på Fysiken kanske du har läshuvud?) så kan du snabbt utföra de enkla uppgifterna och ställa "varför"-frågor till instruktören.

När instruktören ser att du snabbt och enkelt gör åttaknut, dubbelt halvslag osv och ställer intelligenta frågor så kan denne skifta fokus på kursen. Han kan då lägga mer tid på annat än basics, svara på dina frågor och ge mer perspektiv (eller rätta det du fattat fel) från boken.

Reptera sedan boken och ring instruktören om något är oklart.
 
Fortsätter på ett par funderingar som kommit upp i tråden:

Om firningsankaret sitter farligt nära kanten kan man börja med att fästa repet i ett ankare en bit från kanten. Säkrad i repet kan man sedan ta sig till ankaret man vill använda, t.ex genom firning.

Den ökade bromverkan pga vikten i långa firningsrep är knappast något problem. Det är inget man tänker på vid en 50 meters firning. Vid dubbla längden börjar det märkas tydligt, men är fortfarande inget problem, gör bara att firningen går mjukare. Till sist kan man bli tvungen att lyfta repet lite för att komma neråt.

Väljer man att börja med reducerad bromsverkan ska man också veta att man kan öka den under firningens gång. Det är främst vid riktigt långa firningar med rack man gör så. Då liksom alltid har man lärt sig att hantera grejerna innan man kliver över kanten. Själv gör jag sällan någon firning utan att ha med grejer för uppåtklättring så att jag kan avbryta och klättra upp om firningen skulle visa sig leda till ett olämpligt ställe.

Petzl Stop stavas med ett ”o”. Det blev fel i förra inlägget.
 
Allt är inte svart/vitt

På grund av allmän djävlighet vill jag lägga till en negativ sak om klätterkurser. Jag har träffat massa nybakade klättrare som lärt sig all sköns strunt på klätterkurser, strunt som det tyvärr är väldigt svårt att plocka av dem.

Exempel på saker jag fått höra från stackare som blivit utsatta för "klätterkurser": Använd inte knäna när du klättrar (det enskilt mest idiotiska råd man kan ge någon som vill lära sig klättra). Det är viktigare att vara stark i benen än i armarna (möjligtvis sant på något norskt superflackt jättesva). Gri-grin lämpar sig inte till traditionell klättring. Senor tar längre tid än muskler att bli starka, därför skall man inte träna muskler. Traditionell klättring är mer värd en andra former av klättring (kanske sant men knappast oomtvistat). De flesta allvarliga olyckorna sker vid firning (nej, inte alls, inte ens inom klippklättring) Osv, osv.

Visst kan ovanstånde nonsens bli pådyvlat via läroböcker också, men då kan man låta bli att rekommendera dem. Visst hävdar folk sådant på forum också, men då kan de bli motsagda.

Dels finns det olika åsikter om en del, annat kan man ha missuppfattat (eller instruktören sagt fel) och en del som verkar konstigt kanske har en mindre uppenbar mening.

Knän: Jag använder också knän ibland när det är lite långt till säkringen. Oftast är det då en fråga om att fortast möjligt komma i ett säkrare läge, men det kostar i form av att jag fått bättre fortsatt rörlighet om jag satt upp foten istället. Därför är det sällan jag använder knän. Tror dock mycket har att göra att knän och sälning inte anses vara god stil.

GriGri: Notera att det är först på sistone Petzl rekommenderar GriGri för Trad. Innan jag vet grunden för det kommer jag personligen att gå på att tester visar att GriGri ger större belastning på säkringarna än ATC.

Firning: Nej de flesta olyckorna sker inte där. Haken är att du belastar din utrustning fullt ut. Har du gjort fel, så är risken stor att det går illa. Jämför med att du faktiskt kan ha missat att knyta in repet ordentligt när du klättrar - vilket inte spelar någon roll så länge du inte faller. Därför är det bra att vara extra försiktig vid firning.
 
Väldigt off topic nu, men det är väl betydligt större risk att du gör dig illa om du faller med knäna mot klippan än om du står på fötterna.
Off topic fortsätter lite, sorry... Jag kan inte svara för alla instruktörer där ute, men anledningen till att jag avråder en nybörjare att klättra med knäna är att jag sett allt för många gånger nån som klivit upp med ett knä på nån liten skithylla intrykt mot väggen (eller inne i ett hörn) med andra foten dinglandes och kommer inte därifrån. Lägg till då att stackaren har knappt prövat hänga i repet och han/hon är nu 10 meter upp och ska ta sitt första häng högt upp...
Jag tycker att det är ett ganska bra råd jag.
 
Jag tycker det är ett helt värdelöst råd.

Det är enklare att slänga upp ett knä på en hylla än att highsteppa på den. Det finns dessutom knappt någon kamin, trångt dieder, eller offwidth i världen man tar sig upp på ett effektivt sätt utan att använda knäna.

Knälås är nästan helt nödvändiga för att ta sig upp för branta sportleder, och utan att lägga på sidan av knät så tar man sig inte upp för många många branta boulderproblem.
 
Visst finns det användningsområden för knän (och magar)

Jag tycker det är ett helt värdelöst råd.

Det är enklare att slänga upp ett knä på en hylla än att highsteppa på den. Det finns dessutom knappt någon kamin, trångt dieder, eller offwidth i världen man tar sig upp på ett effektivt sätt utan att använda knäna.

Knälås är nästan helt nödvändiga för att ta sig upp för branta sportleder, och utan att lägga på sidan av knät så tar man sig inte upp för många många branta boulderproblem.

På en grundkurs är det inte många kaminer, utan det handlar om det Mike C skrev - att bli "låst" pga att eleven använder knät istället för foten eller att de efter att ha använt knät ändå måste sätta upp foten på en hylla för att fortsätta.

Själv älskar jag när jag får ge rådet att använda pösmunksjammet, men det är inget generellt "bra" råd.
 
Det finns dessutom knappt någon kamin, trångt dieder, eller offwidth i världen man tar sig upp på ett effektivt sätt utan att använda knäna.
Knälås är nästan helt nödvändiga för att ta sig upp för branta sportleder, och utan att lägga på sidan av knät så tar man sig inte upp för många många branta boulderproblem.
Visserligen så klättrar inte de klättrare jag sett under nybörjarkurser på branta sportleder/boulderproblem, trånga kaminer eller offwidth sprickor, men nu när du säger det så borde man så klart inte bränna in begränsningar i en nybörjares utveckling.
Jag tycker ändå att det de gånger de slängt upp ett knä med ett dinglande ben under sig och inte kan ta sig nånstans skulle kunnat undvikas om de inte använt sig av knäna just då, och jag kan tänka mig som instruktör vill man minimera risken för någon typ av problem med rädda klättrare eller små skador, där av rådet.
 
Det är väl "som vanligt". Det finns ju så olika situationer att det är svårt att ge enkla och helt generella råd - och det bör man tänka på om man ger råd, och kanske t o m är instruktör.

Jag kan tänka mig en del lägen då det bara är dumt att sätta ned ett knä - men det finns andra lägen då det är desto nödvändigare*.

Det viktiga är väl att instruktören inser varför han ger sina gamla beprövade råd, samt att han uttrycker sig nyanserat och med motiveringar som får eleven att tänka själv.



*Konkret exempel som även gäller nybörjare: Det finns på Hallstaberget, Rönninge, en led som heter Knäjammet och den är 4 eller 4-, vilket alltså gör den till en led som nybörjare glatt knyter in sig på. Jag minns att den var knasigt avig, att jag möjligen inte knäjammade, men att jag säkert både frustade mig upp på nån hylla med en utspärrad mage, och troligen klämde jag runt nån kant med ena hela benet också. Ett alternativ till att göra den snyggare hade varit att vara starkare i armarna.eller kanske att ha en annan kroppslängd.
I det läget var det nog fritt fram för konstiga manövrer, men ofta är ju knäklättring opåkallat och snarare en omväg på lätta leder. Men det ska väl inte betraktas som fusk eller som ett garanterat dåligt sätt i alla lägen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Beeblebrox Repellera med barn Sportklättring 28

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg