Det är väl "som vanligt". Det finns ju så olika situationer att det är svårt att ge enkla och helt generella råd - och det bör man tänka på om man ger råd, och kanske t o m är instruktör.
Det finns en inlärningsteori, Dreyfuss-modellen som handlar om hur vi lär oss nya färdigheter, tex klättring. Den går i korthet ut på att som total nybörjare vill man ha kontextfria regler som man direkt kan tillämpa för att nå resultat. Det är därför nybörjare inte vill höra "det beror på", som man gärna säger när man är mer erfaren eftersom man vet att allt är beroende av sammanhang.
För att nybörjare ska avancera behöver man alltså förenkla för dem, och ge dem tydliga regler som tex "Använd inte knäna" snarare än "Använd bara knäna när det behövs, tex i kaminer och off-width".
Det blir helt enkelt svårare för dem att förbättra sig om man ger alltför generella råd.
Det senare rådet skulle däremot passa utmärkt till en klättrare som lämnat det totala nyblrjarstadiet.
Det viktiga är att veta att hur man ger råd är helt beroende av vilken nivå det är på den man pratar med.
Det som är ett bra råd till en nybörjare behöver inte vara ett bra råd till någon som är mer erfaren, och vice versa.