repellera - hur? och med vad?

Det är väl "som vanligt". Det finns ju så olika situationer att det är svårt att ge enkla och helt generella råd - och det bör man tänka på om man ger råd, och kanske t o m är instruktör.

Det finns en inlärningsteori, Dreyfuss-modellen som handlar om hur vi lär oss nya färdigheter, tex klättring. Den går i korthet ut på att som total nybörjare vill man ha kontextfria regler som man direkt kan tillämpa för att nå resultat. Det är därför nybörjare inte vill höra "det beror på", som man gärna säger när man är mer erfaren eftersom man vet att allt är beroende av sammanhang.
För att nybörjare ska avancera behöver man alltså förenkla för dem, och ge dem tydliga regler som tex "Använd inte knäna" snarare än "Använd bara knäna när det behövs, tex i kaminer och off-width".
Det blir helt enkelt svårare för dem att förbättra sig om man ger alltför generella råd.
Det senare rådet skulle däremot passa utmärkt till en klättrare som lämnat det totala nyblrjarstadiet.

Det viktiga är att veta att hur man ger råd är helt beroende av vilken nivå det är på den man pratar med.
Det som är ett bra råd till en nybörjare behöver inte vara ett bra råd till någon som är mer erfaren, och vice versa.

*Konkret exempel som även gäller nybörjare: Det finns på Hallstaberget, Rönninge, en led som heter Knäjammet och den är 4 eller 4-, vilket alltså gör den till en led som nybörjare glatt knyter in sig på. Jag minns att den var knasigt avig, att jag möjligen inte knäjammade, men att jag säkert både frustade mig upp på nån hylla med en utspärrad mage, och troligen klämde jag runt nån kant med ena hela benet också. Ett alternativ till att göra den snyggare hade varit att vara starkare i armarna.eller kanske att ha en annan kroppslängd.
I det läget var det nog fritt fram för konstiga manövrer, men ofta är ju knäklättring opåkallat och snarare en omväg på lätta leder. Men det ska väl inte betraktas som fusk eller som ett garanterat dåligt sätt i alla lägen

En mycket obehaglig led som jag fann mycket svårare än 4. Jag sälade mig upp genom mycket stånk och stön. Skall ta revange i vår.

men alltså. Det är helt befogat att slänga upp ett knä på en hylla på massvis av 3or och 4or (och 8or och 9or för den delen). Det är lättare att slänga upp ett knä än att highsteppa.

För övrigt bör generella råd om rörelser vara positivt formulerade, inte negativt.

Det finns en inlärningsteori, Dreyfuss-modellen som handlar om hur vi lär oss nya färdigheter, tex klättring. Den går i korthet ut på att som total nybörjare vill man ha kontextfria regler som man direkt kan tillämpa för att nå resultat. Det är därför nybörjare inte vill höra "det beror på", som man gärna säger när man är mer erfaren eftersom man vet att allt är beroende av sammanhang.
För att nybörjare ska avancera behöver man alltså förenkla för dem, och ge dem tydliga regler som tex "Använd inte knäna" snarare än "Använd bara knäna när det behövs, tex i kaminer och off-width".
Det blir helt enkelt svårare för dem att förbättra sig om man ger alltför generella råd.
Det senare rådet skulle däremot passa utmärkt till en klättrare som lämnat det totala nyblrjarstadiet.

Det viktiga är att veta att hur man ger råd är helt beroende av vilken nivå det är på den man pratar med.
Det som är ett bra råd till en nybörjare behöver inte vara ett bra råd till någon som är mer erfaren, och vice versa.

Finns väl bra och dåliga metoder, och med olika konstiga namn.

Om en instruktör hade sagt till mig att jag kategoriskt ska låta bli ett visst beteende som jag senare hade lär mig att jag ibland ska undvika och ibland utnyttja, så skulle jag nog tycka att han var ett Pucko även om det antaligen inte var förnamnet på Dreyfuss. Men jag gillar inte att lära mig fel ens när jag är nybörjare.

Positivt är bättre

men alltså. Det är helt befogat att slänga upp ett knä på en hylla på massvis av 3or och 4or (och 8or och 9or för den delen). Det är lättare att slänga upp ett knä än att highsteppa.

För övrigt bör generella råd om rörelser vara positivt formulerade, inte negativt.

Visst är det bättre att säga "sätt hellre foten där istället för knät så får du större rörelsefrihet". Samtidigt är det ju så att god stil skall läras ut, och då är det praktiskt att ha exempel på det som inte hör till god stil. Glöm inte att vad som är lättast är individuellt - för mig är det sällan det är bättre att slänga upp ett knä på en hylla.

Dreyfuss skall man väl inte tillämpa alltför kategoriskt (allt knä-användade är fel). Det är ju bättre att använda formen "sätt hellre..." eller "undvik gärna att ....". Men visst har Dreyfuss en poäng - beroende på kunskapsnivå så är det mycket korvstoppning på en grundkurs och det är få som har förmågan att ta åt sig alltför mycket "det beror på" - och det tar tid. Det gör eleverna väldans osäkra på sin kunskap om de aldrig kan få ett rakt svar (tänk om vi hade yrkespolitiker som instruktörer....!!). Det är bättre att i början av kursen nämna att det finna andra metoder, men att vi fokuserar på de där det är minst risk att göra fel och att träna in dem ordentligt.

Ta exemplet med pålsteken vs åttan. "Använd åttaknuten vid inknytning, ha minst 12 cm repände när knuten är åtdragen i alla ändar". Visst skulle vi kunna lära ut pålsteken också ; "Pålsteken har fördelar som inknytningsknut, bla då den är lätt att öppna efter belastning. Men knyter du den fel blir den livsfarlig och skulle någon dra på det här stället på repet blir den också det." Sedan kommer den självklara lite förvirrade frågan; "Vilken skall jag använda?" med svaret "Det beror på och det blir upp till dig att avgöra".

Klart man ska säga åt nybörjare att använda åttan, något annat vore absurt. Vad som vore lika fel vore dock att säga att "använd aldrig pålsteken". Säger man så är man en lika stor jubelidiot som de som säger åt nybörare att "aldrig använda knäna".

Man lär naturligtvis ut åttan eftersom den är lättast att slå, starkast, är lättast att kontrollera, och funkar även om man slår den fel på några sätt. Frågar någon gammal seglare eller scout om huruvida pålsteken går använda (rätt vanlig fråga från dessa) så svarar man rimligtvis att pålsteken också är en populär inknytningsknop, men att den alltid måste backas upp och varför den alltid måste backas upp, sedan nämner man fördelarna med åttan (framförallt för kamratkontroll).

Det är lättare att slänga upp ett knä än att highsteppa.
Ej sett en nybörjare knäa sig upp för en led där de inte kunnat göra det med lite enkelt fotarbete. När det inte behövs highsteppa och de kan ta sig upp med lite enkel fotarbete är det mycket bättre att de tränar på det. Fotarbete är en mycket viktigare del av klättringen än knäarbete.
En mycket obehaglig led som jag fann mycket svårare än 4. Jag sälade mig upp genom mycket stånk och stön. Skall ta revange i vår.
En led som är skumt graderat... Efter några med försök på topprep lyckades jag till slut klättra den "snyggt". Första gången på lead såg det inte vackert ut...

och eftersom så många instruktörer verkar ha svårt med använda knäna kommer här ett gratis tekniktips:

När man skall toppa ut en led och det finns ett stort steg/liten hylla nära toppen så sätt knäskålen på steget: så slipper man göra en besvärlig highstep (och highsteps är ju särskilt besvärliga nära toppen då det ofta är för flackt för att man ska kunna luta ut). När knäet är placerat på steget luta dig över på knäet vilket höjer kroppspositionen. Du bör nu kunna flytta upp den lägre foten och tag stöd av den när du byter ut knäet mot fotsulan på det höga steget.

Och mitt gratis teknik tips... Oftast finns det små lister och andra ojämnheter (även kallade "steg") man kan använda sig av. Man kan mycket ofta sätta foten på dem, applicera tryck och ställa sig upp, och på så sätt nå högre med andra foten.

och eftersom så många instruktörer verkar ha svårt med använda knäna kommer här ett gratis tekniktips:

När man skall toppa ut en led och det finns ett stort steg/liten hylla nära toppen så sätt knäskålen på steget: så slipper man göra en besvärlig highstep (och highsteps är ju särskilt besvärliga nära toppen då det ofta är för flackt för att man ska kunna luta ut). När knäet är placerat på steget luta dig över på knäet vilket höjer kroppspositionen. Du bör nu kunna flytta upp den lägre foten och tag stöd av den när du byter ut knäet mot fotsulan på det höga steget.

Man klättrar väl inte för att slippa besvärliga moves, då kan man ju lika gärna gå runt (OK då, lite tillspetsat kanske...). Jag håller fast vid att man ska ta sig upp OCH se bra ut under tiden. Att använda knäna ser inte bra ut vid väggklättring. Punkt.

Man klättrar väl inte för att slippa besvärliga moves, då kan man ju lika gärna gå runt (OK då, lite tillspetsat kanske...). Jag håller fast vid att man ska ta sig upp OCH se bra ut under tiden. Att använda knäna ser inte bra ut vid väggklättring. Punkt.

Jösses, om man måste vara söt för att klättra så är jag klart diskad på startlinjen...
Hoppas att det finns nå't undantag till denna regel.

Lite omvänt kanske: Man klättrar väl inte för att se snygg ut, då kan man ju lika gärna gå på fest i kavaj istället.

Mitt gratis klättertips: Improvisera! Regler har alltid undantag. Förutom regeln att man måste ta sig hem levande...

Nu har jag läst igenom alla svar och kommit fram till följande:

-Jag skall försöka mig på detta utan en kurs. Jag vet med mig att jag är vädligt noggrann och rädd om livet och mina ankare kommer inte brista (tre fyra feta träd borde räcka, det tror jag inte mina 80 kilo rycker loss). Vidare är jag inte typen som slår en knop fel, visste redan som 2 åring skillnaden på kärringknop och råbandsknop.

-Jag skall börja i en brant slänt och senare på klippor över vatten.

Men jag har några fler frågor innan jag drar igång:
Skall man välja ett statiskt rep eller elastiskt klätterrep? (Skall endast använda det till firning)
För o nackdelar med dessa olika rep?

Jag tänker fira med dubbelt rep så jag kan dra ner repet efteråt, som firningsbroms funderar jag på antingen Blackdiamond ATC-Guide eller Petzl Reverso3. Är dessa bromsar bästa valet för firning med dubbelt rep och isåfall, vilken av dom skall man ta? eller är båda lika bra?

Fler konkreta tips inför första firningen är välkomna, prusik på firningsrep, skall den vara runt båda eller två separata prusik, en runt varje rep (firar ju med två). Skall det vara fransk eller vanlig prusik? m m gärna tips av denna typen.

Mvh Gustav

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Beeblebrox Repellera med barn Sportklättring 28

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg