repellera - hur? och med vad?

Jag lärde mig dock genom att läsa böcker, material-kataloger samt att öva pâ ofarliga höjder (eller bättre sagt: brant slänt, som 8- mycket vist kallar det), precis som jag förstâtt är det trâdskaparen är ute efter att göra.
Intressant bild som leder till två frågor:
1. Hur tjockt är trädet?
Jag tycker det ser lite tunnt ut, . Borde kanske varit 2 oberoende punkter i detta fall.

2. Varför sitter slingan så högt upp?
Du får en onödig hävarm i detta fall.

Ibland kan det vara bra att gå kurs så man lär sig och inte bara läsa böcker...

1. Hur tjockt är trädet?
Jag tycker det ser lite tunnt ut, . Borde kanske varit 2 oberoende punkter i detta fall.

Ok för en femåring, i synnerhet på "ofarlig höjd".

Mindre ok för en vuxen på "riktig höjd".

jag känner folk som ramlat från en stol och brytit benet en kille ramlade från andra trappsteget och bröt armen inte så farligt det läker ju oftast fint. Men den tredje ramlade från en pall och slog i skallen och dog tyvärr så när är höjden ofarlig?

1. Hur tjockt är trädet?

Att det kan vara bra att gâ pà kurs har jag redan konfirmerat i tidigare post, sà det var ju trevligt att vi var överens pà den punkten.

Mina kurser har som sagt varit dels litteratur och dels övning tillsammans med erfarna kláttrare, dvs en slags kurs det med.

Vad gäller bilden kan jag garantera att trádet hàller trots att det ser lite klent ut. Ang. höjden pà slingan sâ monterades den av min son (5 âr). Naturligtvis under överinseende av far, vilken dock inte rättade den felaktiga vinkeln. Jag tackar för pàvisningen och lovar att det inte ska upprepas!

n1015073843_19448_2756.jpg

I övrigt bara tillágga att vi har lär oss via

Titta, lära, inspireras:
n1015073843_19323_6414.jpg

Testa sjálv, först med med hjälp, ledning och överinseende, och sedan utan:
n1015073843_19328_306.jpg

Jag lärde mig från filmen "Jag klättrar" och övade timtal på både genomknytning av ankare och repellering från kylskåpshandtaget i köket. Sedan firade jag ut i vardagsrummet med min ATC på säkert och plant underlag - till grannarna på andra sidan gårdens stora glädje - ska tilläggas.

För mig har detta fungerat bra. Men en kompletterande kurs är säkert ännu bättre.

En parentes Malindo - leden på bilden råkar händelsevis inte vara Xiscu Que Reiliscu på klippan i Santanyi på Mallis? Jag har bott där, och det går inte en dag utan att jag längtar tillbaka...

Det där låter utmärkt Erik.
Om vardagsrum och kök ligger lite högre upp rekommenderar jag att man också kollar att fönsterblecket inte har för skarpa kanter, samt att gångjärnen i kylskåpsdörren ser pålitliga ut. Magnetlisten kan nämligen var lite sisådär ibland.
Annars är det ju i princip säkrare än hissen.

Jag lärde mig från filmen "Jag klättrar" och övade timtal på både genomknytning av ankare och repellering från kylskåpshandtaget i köket. Sedan firade jag ut i vardagsrummet med min ATC på säkert och plant underlag - till grannarna på andra sidan gårdens stora glädje - ska tilläggas.

För mig har detta fungerat bra. Men en kompletterande kurs är säkert ännu bättre.

En parentes Malindo - leden på bilden råkar händelsevis inte vara Xiscu Que Reiliscu på klippan i Santanyi på Mallis? Jag har bott där, och det går inte en dag utan att jag längtar tillbaka...

vem har inte övat att fira hemma pâ gârden? ;-)

Vistt är det Xiscu Que Reiliscu på klippan i Santanyi. Finns en enklare led precis bredvid där vi amatörer och även barnen kan kláttra:

n1015073843_19316_5311.jpg

n1015073843_19320_6854.jpg

Tack för alla tips o råd. Naturligtvis skall jag ta det försiktigt, jag vet att det händer en hel del olyckor vid firning. Jag har gått en grundkurs inomhus för repklättring. Det var på fysiken i Gbg, fick ett rött kort efteråt så man får lov att klättra med rep inomhus. Jag har inget minne av att firning ingick men jag tror att man kan lära sig själv om man är seriös och tar det försiktigt. Tykcte egentligen inte att den kursen gav speciellt mycket, lärde mig mer ur böcker själv. ...

Vi får se hur det går när snön släpper sitt järngrepp

/Gustav

Vill förtydliga att jag alltså inte firade ut genom fönstret och ut på gården när jag övade på kylskåpet, utan bara över golvet med kroppsvikten som motstånd. Att fira ut över fönsterbläck och dylikt som Mezzner hintar om lämnar jag till mer extrema och erfarna kylskåpsfirare som ovannämnda.

Kanske att man då i så fall bör klippa i sig i både frys och kyl för att det ska anses som i alla fall något sånär säkert? Man brukar väl prata om minst två bombersäkra vitvaror när det gäller köksfirning?

Tack för alla tips o råd. Naturligtvis skall jag ta det försiktigt, jag vet att det händer en hel del olyckor vid firning. Jag har gått en grundkurs inomhus för repklättring. Det var på fysiken i Gbg, fick ett rött kort efteråt så man får lov att klättra med rep inomhus. Jag har inget minne av att firning ingick men jag tror att man kan lära sig själv om man är seriös och tar det försiktigt. Tykcte egentligen inte att den kursen gav speciellt mycket, lärde mig mer ur böcker själv. ...

Vi får se hur det går när snön släpper sitt järngrepp

/Gustav

Gå en kurs! :) Varför inte, liksom? Det är roligt och man får lära sig både firning och annat. Oavsett om du kan lära dig fira säkert på egen hand så kommer du att vilja lära dig mer så småningom. gör det nu direkt istället, via en grundkurs.

Senast i somras trillade en kille i Göteborg i backen efter att (vad jag hört) ha firat från punkter som brast.

Men fortsätt läsa böcker och öva på att fira i mindre branta slänter där olycksrisken är minimal. Man behöver ju inte kliva ut över tiotals lodräta meter på en gång.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Beeblebrox Repellera med barn Sportklättring 28

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg