repellera - hur? och med vad?

Nu har jag läst igenom alla svar och kommit fram till följande:

...
Mvh Gustav

Ursäkta att vi kapade ursprungstråden!

Allt du nämner låter lovande.

Statiskt/elastiskt: Båda funkar bra till att fira med. Det beror på vad du vill göra förutom att fira (ja, jag vet att du skrev att du bara kommer att använda repet för att fira, men det kan ju lätt ändra sig i framtiden). Eftersom du gått nån ledarkurs, så antar jag att du siktar på att använda repet även till att klättra med, vilket medför att du ska ha ett elastiskt (ledklättra ALDRIG med ett statiskt rep!). Grottkrypare som ofta klättrar repet uppåt föredrar ofta statiska rep. Om du kör med elastiskt rep; se noga till att repet inte hänger över en kant. När du belastar repet så sträcker det sig upp och ned och kanten kan 'äta upp' repet.

ATC/Reverso: Båda funkar utmärkt (så länge du inte firar med nån tung ryggsäck). Om du siktar på att klättra leder, så skulle jag föreslå att investera i en Reverso som har en tilläggsfunktion för att bekvämt ta upp andreman. Reverso och ATC/Guide (som Malindo nämnde) är i stort sett identiska, men jag tror att Reverso 3 är något lättare.

Prussik: Att ha två prussikar (en på vardera repände) låter klart bökigt, så det undvikes. Och här kommer kuggfrågan: Ska prussiken sitta ovanför eller under firningsdonet?

Senast ändrad:
Kuggfråga, hmmm , vill du testa mina kunskaper?

Prusiken skall sitta runt den fria änden som hänger fritt, alltså nedanför donet, prusiken skall fästas vid benet med en liten karbin. Funktionen är att hindra ofrivillig matning av rep, densamma som om en ytterligare person står nere på marken och håller i det fria repet för att kunna strama åt så att friktionen och firningshastigheten minskar och avstannar. Prusiken skall sitta så lågt att den inte kan riskera att komma in i bromsen.
Korrekt?

Jag undrade alltså om det är någon speciell prusik som föredras i detta sammanhang? Det bästa är väl att prova själv (jag menar då i slänten, alla försök göres ju helst där innan rätt metod säkerställts)

Vad gäller rep, Som jag skrev, jag söker bästa rep för firning, hela denna tråd handlar enbart om firning, eller iallafall var detta min mening att den skulle göra det..
Om man skall klättra med repet vet jag att man måste ha ett elastiskt rep.
Men jag tror mig nu ha förstått att vid firning är ett statiskt rep att föredra, det äter inte på kanter och det är dessutom lättare att klättra upp för. Alltså får det bli ett statiskt rep.

Broms, dom nämnda är inte bra med tung ryggsäck säger du, hmmm, ryggsäck med campinggrejor kommer jag nog ofta ha med, vilket firningsdon skall man då välja om man har tung ryggsäck? Petzl Rack? Eller någon annan?

Mvh Gustav :)

Prusiken skall sitta runt den fria änden som hänger fritt, alltså nedanför donet, prusiken skall fästas vid benet med en liten karbin. Funktionen är att hindra ofrivillig matning av rep, densamma som om en ytterligare person står nere på marken och håller i det fria repet för att kunna strama åt så att friktionen och firningshastigheten minskar och avstannar. Prusiken skall sitta så lågt att den inte kan riskera att komma in i bromsen.
Korrekt?

Jag undrade alltså om det är någon speciell prusik som föredras i detta sammanhang? Det bästa är väl att prova själv (jag menar då i slänten, alla försök göres ju helst där innan rätt metod säkerställts)

Vad gäller rep, Som jag skrev, jag söker bästa rep för firning, hela denna tråd handlar enbart om firning, eller iallafall var detta min mening att den skulle göra det..
Om man skall klättra med repet vet jag att man måste ha ett elastiskt rep.
Men jag tror mig nu ha förstått att vid firning är ett statiskt rep att föredra, det äter inte på kanter och det är dessutom lättare att klättra upp för. Alltså får det bli ett statiskt rep.

Broms, dom nämnda är inte bra med tung ryggsäck säger du, hmmm, ryggsäck med campinggrejor kommer jag nog ofta ha med, vilket firningsdon skall man då välja om man har tung ryggsäck? Petzl Rack? Eller någon annan?

Mvh Gustav :)

Med din insikt i ämnet redan, verkar det märkligt att du inte vet hur man firar och vilken typ av stoppknut man lämpligen använder som backup.
Hur som helst så använder man lämpligen en fransk prussik runt bägge passiva repändar, under firningsdonet, som enligt mig kan vara vilken som helst av redan nämnda, eller en firningsåtta avsedd för just firning. Den enda av mig kända repbromsen som du bör undvika är första generationen av Petzl Reverso som inte ger tillräcklig friktion på annat än riktigt tjocka och styva rep.
Använder du dessutom ett rep med minst 10 mm diameter så är det inga problem med firning med packning, det är ju bara att klämma hårdare om repet med handen varför handskar kan vara att föredra.
Lycka till med firandet, så svårt är det inte!

Men för att röra till det lite kan jag tillägga att om du ska fira med tung packning så kan det underlätta med en improviserad bröstsele för att lättare kunna hålla sig upprätt och inte tippa. Sug på den och återkom när du slagit vidare i din litteratur!

Vilken prusik man föredrar är väl en smaksak. Firade alltid med den lite hårdare låsande förr, Vikingknute enl http://www.utfard.nu/utfard2/uf2_3.2.htm , tror t o m att jag brukade göra den "uppochned" vilket innebar att den låste bra. Firade nån gång med riktigt mycket packning på enkelrep och hade lite jobbigt med att bromsa tillräckligt - vilket innebara att den låste. Det var ju på sätt och vis bra och möjligen hade det varit risk att det gått ännu fortare annars... Men det var kämpigt att lösgöra den, och det kan ju vara lite extra pyssligt om det är frihängande.

Använder nog numera oftast franska varianten istället. Jag rekommenderar den - men var inte för snål med antalet varv. Det går ju faktiskt att göra en knut som låser i vissa lägen men inte i andra - då är det alltså ett varv för lite...

Har du tung ryggsäcka kan du hänga den baktill på selen eller på annat sätt så att den hänger lågt.

För att ytterligare spä på med goda råd från de gamle som alltid vet bäst så kan du ju faktiskt experimentera med ännu en karbin mellan selen och repbromsen, som repet löper över. Ger mer, men ibland något svårhanterlig friktion!

He he, firning var nog för övrigt den först biten inom klättring som jag lärde mig i det militära för sådär 20 år sen och inte var det av någon "Militär firinigsinstruktör", "Militär klätterinstruktör" och inte heller "Militär bergsguide".
Har för mig att vi efter en mycket kort teoretisk förevisning bl a körde Dülfersitz direkt från andra eller tredje våningen utan någon backup(!) och firning från klippa med Åttan också utan backuprep eller liknande och ta mig tusan om inte alla överlevde!

/K

Även statiska rep har en viss elastisitet, även om den är marginell jämfört med elastiska rep och vid belastning på ett rep som går över en kant går det VÄLDIGT fort att nöta sönder repet, så repskydd eller bättre placering av repet är A och O!

ATC/Reverso: Båda funkar utmärkt (så länge du inte firar med nån tung ryggsäck). Om du siktar på att klättra leder, så skulle jag föreslå att investera i en Reverso som har en tilläggsfunktion för att bekvämt ta upp andreman. Reverso och ATC/Guide (som Malindo nämnde) är i stort sett identiska, men jag tror att Reverso 3 är något lättare.

Brasklapp ang. ovan. Eftersom det finns fyra st. Black Diamond ATC-varianter:

ATC: "Originalet"
ATC XP: Modernare version av ATC
ATC Sport: Idem ATC XP men enbart för singelrep
ATC Guide: Idem ATC XP, men med fuktion för att säkra även andreman

uppstàr ibland förvirring. Om du väljer Black Diamond, den som mest liknar Reverso3 är alltsà ATC Guide, medan ATC XP enbart är till för att sákra försteman resp. repbroms vid firning.

Hur man tar upp andreman med ATC Guide: Se film: http://www.youtube.com/watch?v=7NrsNhmf3rQ

Här en film om Reverso3, som ju som sagt liknar ATC guide: http://www.youtube.com/watch?v=93YDB1jj21s

Bágge funkar säkert mer eller mindre lika bra. Vet inte vad en repbroms kostar i Sverige, men här i Spanien ligger de runt 20 Euro, vilket ju inte är en astronomisk summa om man skulle välja fel och vill byta av nân anledning.

Senast ändrad:

Korrekt?

Jag har inte klättrat på ett tag men jag känner igen din beskrivning men jag kan se en risk med arangemanget ovan. Om man skulle tappa greppt och prusik verkligen får bekänna färg så kan den ju fortsätta i i firnigsdonet och låsa väl hårt - iofs bättre att hänga fast ovanför marken än att dråsa ner i backen men att bli hängande och trassla ur en prusik under beslatning ur t ex sin åtta eller ATC låter som onödigt spännande.
Är lösningen att prusiken ska sitta så långt nedanför firningsdonet att den inte kan gå in i donet - dvs vid ett "fall" udner firning ska prusiken låsa på repet som ännu inte löpt in i firningsdonet?

/Patrik

Även statiska rep har en viss elastisitet, även om den är marginell jämfört med elastiska rep och vid belastning på ett rep som går över en kant går det VÄLDIGT fort att nöta sönder repet, så repskydd eller bättre placering av repet är A och O!
Jag vågar påstå att detta är viktigt vid repklättring då man "hoppar" lite på repet när man tar sig upp men absolut inte lika viktigt inför firning då repet ligger för det mesta helt still efter att firaren har kommit ner under kanten. Man bör dock fira försiktigt över kanten då repet ska lägga sig på kanten, och se till att repet går över där det är minst vasst.

Jag har inte klättrat på ett tag men jag känner igen din beskrivning men jag kan se en risk med arangemanget ovan. Om man skulle tappa greppt och prusik verkligen får bekänna färg så kan den ju fortsätta i i firnigsdonet och låsa väl hårt - iofs bättre att hänga fast ovanför marken än att dråsa ner i backen men att bli hängande och trassla ur en prusik under beslatning ur t ex sin åtta eller ATC låter som onödigt spännande.
Är lösningen att prusiken ska sitta så långt nedanför firningsdonet att den inte kan gå in i donet - dvs vid ett "fall" udner firning ska prusiken låsa på repet som ännu inte löpt in i firningsdonet?

/Patrik
Prusiken SKA sitta så långt ner att den inte kan vidröra bromsen ens vid max belastning, svar ja.

Men enligt min erfarenhet är inte problemet att prusiken trasslar in sig och spärrar bromsen.
Utan tvärtom(!) att själva bromsen vid närkontakt "puttar" knuten neråt så att den inte låser alls mot repet.

1. Apropå att fira med ryggsäck, så går det också att hänga den direkt i repbromsen (via slinga och karbin), för att slippa ta lasten via selen.
2. Apropå att öka bromskraften, så finns det något som heter Z-rigg eller Z-broms (fast det kanske är fel forum att ta upp här?)
Det går väl också att koppla två likadana karbiner parallellt i repbromsen, men det tipset kanske redan varit uppe i tråden.
3. Apropå trådämnet. Rappellera, inte repellera...
(sedan kan vi ju tvista om ifall det ska stavas med 1 eller 2 "p" på svenska... :) )

På svenska heter det väl helt enkelt fira. Finns nog en tråd sedan gammalt om både stavning och benämning.

Prusiken SKA sitta så långt ner att den inte kan vidröra bromsen ens vid max belastning, svar ja.

Men enligt min erfarenhet är inte problemet att prusiken trasslar in sig och spärrar bromsen.
Utan tvärtom(!) att själva bromsen vid närkontakt "puttar" knuten neråt så att den inte låser alls mot repet.

Ett trick här (benslingan och säkringsloopen sitter nära varandra) är ju att sätta prusiken i säkringsloopen och bromsen i en slinga från densamma.

Se bara upp så inte bromsen kommer utom räckhåll.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Beeblebrox Repellera med barn Sportklättring 28

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg