Nu har jag läst igenom alla svar och kommit fram till följande:
...
Mvh Gustav
Ursäkta att vi kapade ursprungstråden!
Allt du nämner låter lovande.
Statiskt/elastiskt: Båda funkar bra till att fira med. Det beror på vad du vill göra förutom att fira (ja, jag vet att du skrev att du bara kommer att använda repet för att fira, men det kan ju lätt ändra sig i framtiden). Eftersom du gått nån ledarkurs, så antar jag att du siktar på att använda repet även till att klättra med, vilket medför att du ska ha ett elastiskt (ledklättra ALDRIG med ett statiskt rep!). Grottkrypare som ofta klättrar repet uppåt föredrar ofta statiska rep. Om du kör med elastiskt rep; se noga till att repet inte hänger över en kant. När du belastar repet så sträcker det sig upp och ned och kanten kan 'äta upp' repet.
ATC/Reverso: Båda funkar utmärkt (så länge du inte firar med nån tung ryggsäck). Om du siktar på att klättra leder, så skulle jag föreslå att investera i en Reverso som har en tilläggsfunktion för att bekvämt ta upp andreman. Reverso och ATC/Guide (som Malindo nämnde) är i stort sett identiska, men jag tror att Reverso 3 är något lättare.
Prussik: Att ha två prussikar (en på vardera repände) låter klart bökigt, så det undvikes. Och här kommer kuggfrågan: Ska prussiken sitta ovanför eller under firningsdonet?
Senast ändrad: