Ja, det är du dig jag har att tacka för att ha öppnat mina vyer. Jag har haft så stor nytta av knäna att det kändes rätt att äta upp mina tidigare spidigheter.Tack! Stort att leta upp en gammal tråd för att skriva att du reviderat dina åsikter, det skulle jag aldrig göra...
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
repellera - hur? och med vad?
- Trådstartare realout
- Start datum
Har du hamnat själv i en sån position?
Jo, det har jag nog - eller jag har då undvikit att lägga kroppstyngden på knät, och gjort ett annat move istället.
Jag vet inte riktigt, men det kan ju kanske bero på att om man inte har nåt vettigt flytt för andra foten och knäisättningen inte innebär att man kan "resa" sig upp, så har knäisättningen i det läget bara blivit en återvändsgränd, och man måste sätta i foten nånstans istället. Det blir förstås så hypotetiskt att teoretisera om detta, men jag tycker nog att knät kan vara fel ibland. Men ibland kanske det är en fotisättning som är fel att sträva efter och knät är rätt istället... Det beror ju på hur det ser ut. Sen har ju olika klättrare också olika förmåga att göra höga fotisättningar.
På regniga dagar så blir det idel klätterfilmer och en utrustningsdetalj som jag har sett var speciella knäskydd. Från tv-soffan såg det ut som gummilappar och klättraren använde dem för att få ökad knäfriktion vid heel-hooks.
Själv så har jag sedan länge vägrat använda knäna och dylika metoder men ju svårare lederna är desto större är chansen att armbågar, knän och "sältekniken" används. Ser det snyggt ut? Nej, men att på hederligt nybörjarevis flytta upp fötterna först och armarna sedan är inte heller särskillt spektakulärt. Bättre är i så fall om man ägnar sig åt heelhooks och andra poseringstekniker... Man klättrar ju ändå bara för att få schyssta bilder på facebook/utsidan.
Själv så har jag sedan länge vägrat använda knäna och dylika metoder men ju svårare lederna är desto större är chansen att armbågar, knän och "sältekniken" används. Ser det snyggt ut? Nej, men att på hederligt nybörjarevis flytta upp fötterna först och armarna sedan är inte heller särskillt spektakulärt. Bättre är i så fall om man ägnar sig åt heelhooks och andra poseringstekniker... Man klättrar ju ändå bara för att få schyssta bilder på facebook/utsidan.
Nu har jag läst igenom alla svar och kommit fram till följande:
Skall man välja ett statiskt rep eller elastiskt klätterrep? (Skall endast använda det till firning)
För o nackdelar med dessa olika rep?
Jag tänker fira med dubbelt rep så jag kan dra ner repet efteråt, som firningsbroms funderar jag på antingen Blackdiamond ATC-Guide eller Petzl Reverso3. Är dessa bromsar bästa valet för firning med dubbelt rep och isåfall, vilken av dom skall man ta? eller är båda lika bra?
Fler konkreta tips inför första firningen är välkomna, prusik på firningsrep, skall den vara runt båda eller två separata prusik, en runt varje rep (firar ju med två). Skall det vara fransk eller vanlig prusik? m m gärna tips av denna typen.v
Hej Gustav!
Har inte följt tråden men försöker svara på ditt sista inlägg!
Rep: Om du BARA skall fira på det så funkar ett statiskt rep utmärkt.
+ Billigare.
+ Du slipper en massa "studs" i repet när du firar.
- Du kan inte klättra på det annat än som topprep
- Belastningen på ankaret kanske blir något större om du skulle få ett ryck. Men du har ju tre-fyra träd däruppe så det fixar du ;-)
Köp ett ganska grovt (10 mm) så tål det mer stryk. Du kan gå ner ganska mycket i grovlek om vikten spelar roll. Neråt 6 mm finns det (i spectra och liknande) men då slits det nog rätt fort, och bromsverkan blir dålig.
Broms:
ATC-guide och Petzl Reverso3 är båda utmärkta och i princip likvärdiga. Stora fördelen är som folk säkert förklarat att du kan ha dem i självlåsande läge när du tar upp andreman. Vid firning däremot har de ingen direkt fördel gentemot enklare och billigare "hinkar". Men du kör ju med samma broms till klättring och firning så då funkar dina båda förslag bra. Reverso3 har jag själv skaffat för att den funkar bra med tunnare rep, typ halvrep. Vet inte om det gäller även Guiden.
Prusik
Fransk prusik, slå en prusik runt båda repen som om de vore ett. Prusiken ska sitta NEDANFÖR bromsen. Fransk prusik har fördelen att den går att lossa under belastning, vilket är bra vid firning.
Tips: Köp lite olika diametrar på prusikslingor. Friktionen de ger beror på typ av rep, repets ålder, väta/is, och repsnörets dimension. Det är bra att ha lite varianter att välja på. Ska vara vanligt nylon, inte spectra, men det kan de i butiken (förhoppningsvis).
Lycka till!
John
Instämmer med John här ovan.
Ett par kommentarer,
Kan vara rätt behagligt vid långa firningar och/eller på tunna rep.
ATC-Guide tar rep från 7.7 till 11 mm, så jag gissar att den fixar de flesta halvrep.
Jag brukar köra med tre varv på dubbelrep, 4 varv på (fasta) enkelrep eller dubbla tunnare rep. Men det varierar som sagt med rep och repsnöre, prova dig fram.
En grej bara om kör du med prusiken nedanför repbromsen, var noga med att prusiksnöret inte är för långt, utan att det låser ordentligt runt repet innan det når repbromsen!
Om repbromsen börjar "knuffa" prusiken neråt så låser den inte och är helt verkningslös! Alternativt går prusiken in i repbromsen och låser allting, permanent...
Ett par kommentarer,
ATC-Guide bromsar rätt mycket bättre än en vanlig ATC/hink, tack vare räfflorna på ena sidan. Tror detsamma gäller för Reverson?Broms:
ATC-guide och Petzl Reverso3 är båda utmärkta och i princip likvärdiga. Stora fördelen är som folk säkert förklarat att du kan ha dem i självlåsande läge när du tar upp andreman. Vid firning däremot har de ingen direkt fördel gentemot enklare och billigare "hinkar". Men du kör ju med samma broms till klättring och firning så då funkar dina båda förslag bra. Reverso3 har jag själv skaffat för att den funkar bra med tunnare rep, typ halvrep. Vet inte om det gäller även Guiden.
Kan vara rätt behagligt vid långa firningar och/eller på tunna rep.
ATC-Guide tar rep från 7.7 till 11 mm, så jag gissar att den fixar de flesta halvrep.
Det går att variera antalet varv runt repet med prusiksnöret för att det ska greppa lagom hårt.Prusik
Fransk prusik, slå en prusik runt båda repen som om de vore ett. Prusiken ska sitta NEDANFÖR bromsen. Fransk prusik har fördelen att den går att lossa under belastning, vilket är bra vid firning.
Tips: Köp lite olika diametrar på prusikslingor. Friktionen de ger beror på typ av rep, repets ålder, väta/is, och repsnörets dimension. Det är bra att ha lite varianter att välja på. Ska vara vanligt nylon, inte spectra, men det kan de i butiken (förhoppningsvis).
Lycka till!
John
Jag brukar köra med tre varv på dubbelrep, 4 varv på (fasta) enkelrep eller dubbla tunnare rep. Men det varierar som sagt med rep och repsnöre, prova dig fram.
En grej bara om kör du med prusiken nedanför repbromsen, var noga med att prusiksnöret inte är för långt, utan att det låser ordentligt runt repet innan det når repbromsen!
Om repbromsen börjar "knuffa" prusiken neråt så låser den inte och är helt verkningslös! Alternativt går prusiken in i repbromsen och låser allting, permanent...
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Repellera med barn | Sportklättring | 28 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg