Mmm, långt och bra inlägg. På grund av allmän djävlighet vill jag lägga till en negativ sak om klätterkurser. Jag har träffat massa nybakade klättrare som lärt sig all sköns strunt på klätterkurser, strunt som det tyvärr är väldigt svårt att plocka av dem.
Exempel på saker jag fått höra från stackare som blivit utsatta för "klätterkurser": Använd inte knäna när du klättrar (det enskilt mest idiotiska råd man kan ge någon som vill lära sig klättra). Det är viktigare att vara stark i benen än i armarna (möjligtvis sant på något norskt superflackt jättesva). Gri-grin lämpar sig inte till traditionell klättring. Senor tar längre tid än muskler att bli starka, därför skall man inte träna muskler. Traditionell klättring är mer värd en andra former av klättring (kanske sant men knappast oomtvistat). De flesta allvarliga olyckorna sker vid firning (nej, inte alls, inte ens inom klippklättring) Osv, osv.
Visst kan ovanstånde nonsens bli pådyvlat via läroböcker också, men då kan man låta bli att rekommendera dem. Visst hävdar folk sådant på forum också, men då kan de bli motsagda.
Varför skulle man vilja klättra med knäna? Inte nog med att det gör ont, det ser ju inte bra ut heller!