repellera - hur? och med vad?

Den här diskussionen kan ju bli hur intressant som helst!

A) Ska man gå på kurs, studera via bok/film eller lära
sig från polarn?

Det verkar som att en klar majoritet på utsidan tycker att en kurs är åtminstone självklar för att inte säga obligatorisk innan man ens börjar tänka på att klättra.
Ni som tycker så kan ju fundera på följande:
Har du gått eller tänker du gå en kurs i 'utomhusförstahjälpen' eller 'förstemanräddning'?
När du gick klätterkursen, frågade du instruktören 'Varför' eller accepterade du hans/hennes allvetande 'Hur' instruktioner utan frågor (typiskt korvstoppande a la medelstadiets historielektioner)?
Under kursens gång, fanns det verkligen tid till att lära alla kursmedlemmar 'varför' de ska göra si eller så i samtliga kursmoment eller blev hälften av medlemmarna utmärkta 'Hur'-vetare utan att förstå 'Varför'?
Blev någon av kursdeltagarna avrådda från att forsätta med klättring eller rentav kanske inte fick sitt fina guldkantade diplom vid kursslutet?

Till de som förespråkar att lära sig från polarn:
När man är en omogen blåbärsnybörjare, hur kan man avgöra om polarn verkligen vet vad han pysslar med?

Och slutligen till er som förespråkar bok/film som bästa hjälpmedel:
Det finns ett helt gäng folk utan det gnuttaste sunda förnuft mellan öronen som fått för sig att fia-med-knuff och maraton inte längre är lika inspirerande som det brukade vara och att klättra verkar stenkul. Du kanske har mött några av dessa i klättergymmet? Skulle du gladeligen ge dem en bok och lita på att den håller dem vid liv?

B) Kommentarer på Malindos bilder/metoder:

Intressant bild som leder till två frågor:
1. Hur tjockt är trädet?
Jag tycker det ser lite tunnt ut, . Borde kanske varit 2 oberoende punkter i detta fall.

2. Varför sitter slingan så högt upp?
Du får en onödig hävarm i detta fall.

Ibland kan det vara bra att gå kurs så man lär sig och inte bara läsa böcker...

3) Man kan ju fundera på hur djupt rötterna på dessa träd sträcker sig ner i det tre cm tjocka gruset på toppen av klippan. Även ett träd med en halvmeters diameter är ju tämligen värdelöst om det inte har några rötter.

4) Använd två oberoende slingor för sjutton gubbar! Detta undviker problem som kan uppstå då den hungriga ekorren i busken till höger (utanför bild) hoppar upp och knaprar på din slinga eller de berömda Mallorcanska trädklättrande jättesvärdsmyrorna (med hundratals vassa sågtänder under sina långa näsor) går till attack.

5) När det glidande repet skruvar upp din enda skruvkarbin, karbinen flipprar runt och grinden öppnar sig vid ett brutalt fall, så kanske du ångrar dig att du inte satte dit två karbiner.

6) Om man använder två rep för att 'toppa' så kan man försäkra sig om att meteoriter och fallande flygplansdelar som lätt kan kapa ett rep inte orsakar några farliga fall.

7) Vad händer då lillspolingen kommer till toppen och där ovetande råkar greppa stjärtfenan på storskallersnoken Sture?

8) Vad är egentligen 'ofarlig höjd'? Skulle du låta din son sola leden? Om du litar på att repet gör höjden 'ofarlig', så är väl alla höjder 'ofarliga'?

9) När man är fem bast så är ju farsan den som vet bäst och ingen Nobelpristagare i hela världen slår min farsas kunskaper. Att låta sin son bygga ihop en toppankare som är specialbyggd för en femårings vikt (angående tjockleken på trädet, vinkeln på repet ...) kan kanske orsaka förödande konsekvenser i framtiden. När sonen är åtta bast och ger sig ut i skogen med sin kusin 'rundmagade Rune' på tolv bast och 80 kg och ska visa honom hur man klättrar så kanske det inte går så bra ...
Det är nog lämpligare att bygga rejäla ankare varje gång än att ha specialtillfällen för lillgrabbens äventyr.

C) Åsså slutligen en kommentar till Mezzner:

Att magnetlisten på kylskåpet inte 'håller' kan ju vara en fördel. Då dörren öppnas så minskar ju risken att kylskåpet välter framåt. Nackdelen är ju dock att glassen i frysfacket smälter, vilket ju i sig är en förödande konsekvens ...

Tack Lilladu för tipsen. Hoppas dock du noterade att grabben àtminstonde hade hjälm pà knoppen.

Har just vart och sett Banff Mountain Festival World Tour bl.a med den sanslösa filmen "Alone on the wall" om hur Alex Honnold freesolade först Moonlight Buttress i Utah (dryga 300 meter) och sedan Half-Dome i Yosemite (över 600 meter). Harrejisses, och sonen var med och sàg filmen han med, och han heter Alex han med, och snart börjar han väl freesola han med för slánterna här pà ön.

http://www.americapeals.com/wp-content/uploads/2009/10/3855654335_783700fea61.jpg

Eller så kan man ju ge fan i och klättra/fira överhuvudtaget, det är antagligen säkrast.

Själv säkrar jag med isskruvar i gipsväggen där hemma, det funkar grymt bra så länge man inte faller. Funderar dessutom att börja med microkilar i sprickorna på det gamla parkettgolvet.

Eller så kan man ju ge fan i och klättra/fira överhuvudtaget, det är antagligen säkrast.

Själv säkrar jag med isskruvar i gipsväggen där hemma, det funkar grymt bra så länge man inte faller. Funderar dessutom att börja med microkilar i sprickorna på det gamla parkettgolvet.

Om det är 6mm gipsplatta på metallreglar brukar jag backa upp med en Camalot #2 bakom elementet också.

Att magnetlisten på kylskåpet inte 'håller' kan ju vara en fördel. Då dörren öppnas så minskar ju risken att kylskåpet välter framåt. Nackdelen är ju dock att glassen i frysfacket smälter, vilket ju i sig är en förödande konsekvens ...

Ja särskilt om man backat upp kylskåpshandaget med en isskruv i en Ben & Jerrys.

... det sägs dock att vissa sorter Ben & Jerry kan ha microsprickor i sig. Ta gärna något rejälare som till exempel en treliters Eldorado vaniljglass eller motsvarande om du ska skruva i glass.

Jag repklättrar en del i grottor och då ingår ju firning som en mycket viktig del (och en mycket roligare del än det jobbiga i att klättra upp). Min erfarenhet är att själva firningen (när man sitter på repet) är busenkel, då sitter man ju fast och ska "bara" lära sig rätt teknik för att glida lagom snabbt nedåt. Det farligaste momentet är ju när man på ett säkert sätt ska ta sig fram till repet och koppla på sig, utan att riskera att ramla ned. Och det är i de momenten jag tror det är viktigt att lära sig av någon som kan, som kan påpeka vilka livsfarliga manövrar man lyckas göra, utan att man tänker på det.

När det gäller frågan om man borde gå en kurs eller inte skulle jag vilja påstå att det är individuellt. En del behöver kanske det. Men de flesta klarar att läsa och öva sig till samma kunskaper. Det kräver dock att man har ett vist engagemang och verkligen tar reda på det väsentliga. Är man intresserad kan man lära sig väldigt mycket mera genom att läsa än vad man får i sig på en kurs. Det finns väldigt mycket skrivet på internet. Så fråga dig själv om du har engagemanget att läsa eller om du tycker det är enklare att gå en kurs.

Konstigt att det inte ingick i repklättringskursen du gick. Firning och repklättring hänger ju ofta ihop. Jag skulle inte kalla det en kurs i repklättring om man inte lär sig hänga upp repet på ett säkert sätt och växla fram och tillbaka mellan klättring och firning mitt på repet.

Till frågan om firningsprylar:

En del firningsbromsar låser automatiskt om man släpper allt med händerna. Det är smidigt. Samma säkerhet går att ordna på annat sätt, men då blir det mer prylar att hantera.

Petzl Stopp låser ganska dåligt på många rep. Testa den innan ev köp så att du inte blir missnöjd med den begränsade bromsförmågan.

Petzl ID och Grigri låser bra. ID är väldigt bra om man tänker syssla mycket med ren repklättring och inte behöver prioritera låg vikt och lågt pris. Grigri är som en liten ID med färre funktioner. Den är inte framtagen för firning och tyvärr upplevs handtaget som för klent av tyngre personer. Är man liten och inte behöver ID´ns funktioner kan den vara ett smidigt alternativ.

Ska du bara testa blir det lite dyrt med prylarna ovan. Det är ingen dum idé att börja med enklare grejer. Se till att använda någon form av beprövad backup om du inte använder självlåsande grejer och vet vad du gör. Kan du låna grejer för att testa så gör det. Synd att köpa grejer man inte blir nöjd med.

en sak med firning som inte är helt intuitiv innan man har provat är att bromsverkan pga reptyngden är större ju längre upp på ett rep man är.

har ingen erfarenhet av väldigt långa rep (>30m) men jag kan förstå varför man har justerbara firningsdon när man håller på med firning i grottor o sånt - det är väl läge att stanna till och slänga på några extra tvärslåar då och då på väg ner, kan jag tro.

låter inte trivialt.

Jag repklättrar en del i grottor och då ingår ju firning som en mycket viktig del (och en mycket roligare del än det jobbiga i att klättra upp). Min erfarenhet är att själva firningen (när man sitter på repet) är busenkel, då sitter man ju fast och ska "bara" lära sig rätt teknik för att glida lagom snabbt nedåt. Det farligaste momentet är ju när man på ett säkert sätt ska ta sig fram till repet och koppla på sig, utan att riskera att ramla ned. Och det är i de momenten jag tror det är viktigt att lära sig av någon som kan, som kan påpeka vilka livsfarliga manövrar man lyckas göra, utan att man tänker på det.

Ja en insikt som jag misstänker att fler än jag (ähum) kommit fram till genom trial and horror är exempelvis att ett väl placerat topprepsankare som regel är ett väldigt illa placerat firningsankare. (och vice versa)

Den här diskussionen kan ju bli hur intressant som helst!

Mmm, långt och bra inlägg. På grund av allmän djävlighet vill jag lägga till en negativ sak om klätterkurser. Jag har träffat massa nybakade klättrare som lärt sig all sköns strunt på klätterkurser, strunt som det tyvärr är väldigt svårt att plocka av dem.

Exempel på saker jag fått höra från stackare som blivit utsatta för "klätterkurser": Använd inte knäna när du klättrar (det enskilt mest idiotiska råd man kan ge någon som vill lära sig klättra). Det är viktigare att vara stark i benen än i armarna (möjligtvis sant på något norskt superflackt jättesva). Gri-grin lämpar sig inte till traditionell klättring. Senor tar längre tid än muskler att bli starka, därför skall man inte träna muskler. Traditionell klättring är mer värd en andra former av klättring (kanske sant men knappast oomtvistat). De flesta allvarliga olyckorna sker vid firning (nej, inte alls, inte ens inom klippklättring) Osv, osv.

Visst kan ovanstånde nonsens bli pådyvlat via läroböcker också, men då kan man låta bli att rekommendera dem. Visst hävdar folk sådant på forum också, men då kan de bli motsagda.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Beeblebrox Repellera med barn Sportklättring 28

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg