Proteinpulver för normalidrottaren?

Re: Inte vetenskapligt

1. att ta bort vitt mjöl och rafinerat socker ur kosten är ingen ny revolutionerande kunskap. det är sunt förnuft och känt sedan hur länge som helst, det är bra att ta bort det ur kosten eller minimera det. det svåra med kolhydrater är att få tag i kvalitetskolhydrater. men om man letar så kan man hitta rikitgt bra källor till högkvalitets kolhydrater som är absolut nödvändiga för alla som idrottar.

2. http://www.markazits.com/diet/index.html, som vetenskaplig källa är väl lite sådär va?
 
Re: Re: Inte vetenskapligt

-PaTRiC-; sa:
...
det svåra med kolhydrater är att få tag i kvalitetskolhydrater. men om man letar så kan man hitta rikitgt bra källor till högkvalitets kolhydrater som är absolut nödvändiga för alla som idrottar.
...

Vilka menar du då? Stärkelse eller fruktos..., eller?

Och det där med "nödvändiga" har väl ifrågasatts rätt ofta. Det finns ju t.ex. maratonlöpare som har levt på lågkolhydratkost (fast de kallar det möjligen "ketogen kost") i många år, och ändå är högpresterande. Norrmannen Iver Mysterud körde ju t.ex. Vasaloppet på noll kolhydrater...!
Men det är ju "bara ett fall", och inte vetenskapligt bevisat...

När man tänker efter det ju så osannolikt att han omöjligt kan ha gjort det...
 
Re: Inte vetenskapligt

ehn; sa:
... men ytterligare belägg för att det fungerar med lågkolhydratkost är http://www.markazits.com/diet/index.html

Enjoy!
Intressant sida, jag citerar det första som kommer upp på skärmen när man startar sidan (den här hemsideägaren är i a f ärlig!):
"Disclaimer
Nedanstående texter är mina egna tolkningar. Den ställer inga krav på att vara medicinskt eller vetenskapligt korrekt utan bygger bara på det som jag har läst, hört och erfarit. Jag kan ha misstolkat eller missuppfattat saker, men är tacksam för påpekande om detta. Se inte det jag skriver som en absolut sanning, utan som inspiration!
Och för er som undrar: Jag har ingen utbildning som dietist, inom medicin eller något annat relaterat. Jag återger bara det jag erfarit och lärt mig under resans gång."
Saxat från http://www.markazits.com/diet/index.html
 
Re: Re: Re: Inte vetenskapligt

Norrmannen Iver Mysterud körde ju t.ex. Vasaloppet på noll kolhydrater...!
Men det är ju "bara ett fall", och inte vetenskapligt bevisat...

När man tänker efter det ju så osannolikt att han omöjligt kan ha gjort det... [/QUOTE]

Med tanke på en vasaloppsåkares energiintag (och energibehov) blir jag lite nyfiken på vad som i sammanhanget anses vara noll kolhydrater... Längåkare brukar ju ha en ganska så skev uppfattning om vad som är stort resp litet kolhydratintag ;)

"Fall" och "fall" det är ju inte en omöjlighet att prestera utan kolhydratlager. Men man bryter ned kroppen hyfsat mkt...
 
Re: Re: Re: Inte vetenskapligt

meg; sa:
Och det där med "nödvändiga" har väl ifrågasatts rätt ofta. Det finns ju t.ex. maratonlöpare som har levt på lågkolhydratkost (fast de kallar det möjligen "ketogen kost") i många år, och ändå är högpresterande. Norrmannen Iver Mysterud körde ju t.ex. Vasaloppet på noll kolhydrater...!
Men det är ju "bara ett fall", och inte vetenskapligt bevisat...

När man tänker efter det ju så osannolikt att han omöjligt kan ha gjort det...

Ja, det står var och en fritt att ironisera, eller kalla oss besserwissrar.




Samtidigt kan man tycka att kravet på vetenskaplig grund för allehanda påståenden borde vara extra skarpa när det gäller områden som är så genomkommersialserade som just kosttillskottsbranschen och dietträsket. Inom medicinsk forskning har man rätt hårda krav; det räcker inte bara med statistiska samband, utan man måste förklara mekanismer etc etc. Det är en hård värld.
"Tyckarna" får oftast får nöja sig med att starta företag som med lagom seriös reklam kränger underkurer mot fetma, för muskeltillväxt eller vaddetnuär.
 
Re: Re: Re: Re: Inte vetenskapligt

Strykarräven; sa:
...
Samtidigt kan man tycka att kravet på vetenskaplig grund för allehanda påståenden borde vara extra skarpa när det gäller områden som är så genomkommersialserade som just kosttillskottsbranschen och dietträsket.
...

Lite synd, tycker jag. Om jag kommer här i forumet och säger att jag har använt en viss annan produkt/metod (känga/jacka/telemarkssvängar etc) si och så länge, och är jättenöjd, då kräver ingen att jag ska visa vetenskapligt varför den produkten/metoden skulle vara bättre än någon annan. I det fallet kan man gott nöja sig med att en person faktiskt påstår sig ha haft nytta/nöje etc av en viss produkt/metod etc. även om det rör sig om något allmänt oprövat. Eller kanske SÄRSKILT om det är något allmänt oprövat. Men så fort det handlar om vad man äter så går det alltså inte att komma och säga "jag har mått jäkligt bra på den här kosten" eller "för min del har jag haft lättare att bygga muskler på den här kosthållningen", för då är det omedelbart humbug, lögn och fördold reklam för något?

Iver Mysterud körde f.ö. Vasaloppet på noll kolhydrater, drack bara vatten längs vägen (eget plus det som erbjöds vid kontrollerna). Jag läste hans egen artikel i den norska tidningen Mat&Helse, där han beskrev allt under och kring loppet. Innan hade han laddat med en frukost bestående av massor av fett + protein, bland annat bacon i stor mängd vill jag minnas. Saken är den att han lever på den kosten till vardags, och då ställer kroppen om till att bränna fett = ketoner istället för kolhydrater. Och fett är en mer uthållig energikälla, främst för att vi kan ha ett större lager av det i kroppen...! Det ryms ju mer begränsad mängd glykogen i musklerna.

Sen måste jag erkänna att jag bara hört talas om utövare av s.k. uthållighetssporter (längdskidåkning, maraton etc) som gått över på och dragit nytta av lågkolhydratkost. Jag har inte lyckats hitta någon sprinter eller annan mer "explosiv" idrottsutövare på den ketogena listan... Varför har jag inte lyckats ta reda på än...
Men bara det faktum att det tar kroppen några månader att ställa om kan ju vara avskräckande.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Inte vetenskapligt

meg; sa:
Iver Mysterud körde f.ö. Vasaloppet på noll kolhydrater, drack bara vatten längs vägen (eget plus det som erbjöds vid kontrollerna). Jag läste hans egen artikel i den norska tidningen Mat&Helse, där han beskrev allt under och kring loppet. Innan hade han laddat med en frukost bestående av massor av fett + protein, bland annat bacon i stor mängd vill jag minnas. Saken är den att han lever på den kosten till vardags, och då ställer kroppen om till att bränna fett = ketoner istället för kolhydrater. Och fett är en mer uthållig energikälla, främst för att vi kan ha ett större lager av det i kroppen...! Det ryms ju mer begränsad mängd glykogen i musklerna.

Nyttigt.

Hört talas om hjärt och kärlsjukdomar?

Atkisons diet är en skitdiet i det långa loppet. Jag hoppas de som går på den inte får någon sjukvård när det knipper sig.
[Ändrat av crazy 2005-12-14 kl 22:12]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Inte vetenskapligt

meg; sa:
Lite synd, tycker jag. Om jag kommer här i forumet och säger att jag har använt en viss annan produkt/metod (känga/jacka/telemarkssvängar etc) si och så länge, och är jättenöjd, då kräver ingen att jag ska visa vetenskapligt varför den produkten/metoden skulle vara bättre än någon annan. I det fallet kan man gott nöja sig med att en person faktiskt påstår sig ha haft nytta/nöje etc av en viss produkt/metod etc. även om det rör sig om något allmänt oprövat. Eller kanske SÄRSKILT om det är något allmänt oprövat. Men så fort det handlar om vad man äter så går det alltså inte att komma och säga "jag har mått jäkligt bra på den här kosten" eller "för min del har jag haft lättare att bygga muskler på den här kosthållningen", för då är det omedelbart humbug, lögn och fördold reklam för något?
Har inte påstått att du bedriver reklam, men nog får du hålla med om att diet- och kosttillskottsbranschen är genomlusade av den sorten? Allt kan motiveras, och allt kan påstås, vi lever i någon slags postmodern empiri: För att jag, eller någon annan, har sagt något, så är det så.
"Jag har också mått jäkligt bra på min svenska normalkost, och jag har minsann fått muskler" kan jag säga, och så har jag bevisat - just det - ingenting. Ett-ett mellan Atkins och mig, s a s.

Och, skillnaden mellan att testa en diet, och att testa en känga eller jacka, ligger i möjligheten att objektivt mäta resultatet.
Om du trivs med din diet så är det bra, för dig åtminstone, och det kan ingen ta ifrån dig. Om man däremot påstår, vilket kosttillskottstillverkarna och en hel del muskelbyggare gör, att en normal i-landsmänniska får i sig för lite proteiner via kosten för styrketräning, då vill jag se objektiva resultat som styrker det. Det räcker liksom inte med "jag åt det eller det preparatet medans jag tränade och blev jättestor", eftersom vi inte har något att jämföra med. Däremot är det helt OK om samma person säger att det eller det pulvret är gott, eller "känns helrätt"; detta kan vi aldrig mäta.

Och varför orkar jag käfta om det här? Jo:
a) jag ogillar när människor luras på sina surt förvärvade slantar av en cynisk industri, tack vare alla "goda råd".
b) jag tror att samtidens mathysteri i mångt och mycket bottnar i en vilja att komma runt det oundgängliga: att röra på sig. Ät för att bli smalare, starkare, snyggare, få vitare tänder etc etc, bara man kan undvika det förhatliga i att röra på sig.

Alltihop är en modefråga: För tio år sedan var fettet en styggelse, nu är sockret en styggelse (GI-kriget rasar), och vem vet, i framtiden kanske man kommer på att proteiner är livsfarliga. För åtta år sedan sades det: Drick mycket vatten, du blir smal, snygg och lycklig. Efter en massa krångel med patienter (unga kvinnor ffa) som inte kunde förstå varför de måste springa på toa var 30:e minut, och skönhetstalanger som märkte att allt vattnet fick dem att se svullna ut, har råden ändrats. Vi är tillbaka till "drick när du är törstig". Samtidigt som alla de goda kostråden går ut, blir vi fetare och allt mer drabbade av sk välfärdssjukdomar; ffa inom hjärt-kärl, inkl följderna av diabetes. Hur vi än vrider och vänder på oss mår våra kroppar sämre.

Äh, ursäkta urspårningen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte vetenskapligt

crazy; sa:
Nyttigt.

Hört talas om hjärt och kärlsjukdomar?

Atkisons diet är en skitdiet i det långa loppet. Jag hoppas de som går på den inte får någon sjukvård när det knipper sig.
[Ändrat av crazy 2005-12-14 kl 22:12]
Är det inte OK att äta fet mat om man anstränger sig mycket? Har för mig att jag läst någon oberoende artikel som påstod det.
Det brukar liknas vid att skogshuggardieten (fet som attan) inte var farlig för skogshuggarnas generation, men att samma diet blev farlig för den generation som åt som sina föräldrar, men slapp skogsarbetet (dvs blev yrkesarbetande, under ffa tidigt nittonhundratal). Eller också beror det på att skogshuggarnas generation levde så korta liv att hjärt-kärl inte hann bli något tydligt bekymmer.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte vetenskapligt

Strykarräven; sa:
Är det inte OK att äta fet mat om man anstränger sig mycket? Har för mig att jag läst någon oberoende artikel som påstod det.
Det brukar liknas vid att skogshuggardieten (fet som attan) inte var farlig för skogshuggarnas generation, men att samma diet blev farlig för den generation som åt som sina föräldrar, men slapp skogsarbetet (dvs blev yrkesarbetande, under ffa tidigt nittonhundratal). Eller också beror det på att skogshuggarnas generation levde så korta liv att hjärt-kärl inte hann bli något tydligt bekymmer.

Jo det är sant.

Studier visar på att det är bättre att vara överviktig om man tränar än normalviktig och inte träna. Men det motsäger knappast att man inte skall äta en massa mättat fett som skribenten jag citerar drar ett exempel ifrån. Äckligt!

Dessutom pekar en studie som gjort på att de som har använt Atkisons diet får något bättre värde är normalt. Å andra sidan har andra teorier som Atkinson flummat fram motbevisats.

Problemet är att det inte finns några longituda studier. Man vet inte vad som händer på längre sikt.

Jag tror att med sunt bondförnuft så föstår man att en dylik diet kan vara livsfarlig. Det finns även experter som påstår det som hänvisar till dokumenterade dödsfall på grund av dieten.

Jag tycker att det säger sig själv att man skall äta varierat. Att hålla på med något så extremt som att utesluta kolhydrater en längre tid är helt sjukt tycker jag.

Dessutom har jag hört att man börjar lukta illa. Bara det är ett argument för mig att avstå.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte vetenskapligt

crazy; sa:
...att man inte skall äta en massa mättat fett som skribenten jag citerar drar ett exempel ifrån. Äckligt!

Ja, det känns rätt främmande i den värld man växt upp i - med diverse förmaningar från Socialstyrelsen etc. Men alla säger ju att vi har samma sorts kroppar som de hade på stenåldern, och när man ser tillbaka har människan i alla tider ätit mättat fett. Socker etc har man däremot bara petat i sig i ungefär 200 år. Ett annat motargument mot att mättat fett skulle vara farligt är att vår egen kropp lagrar energireserverna som just - mättat fett!

'Paleolitisk kost' är ju väldigt modernt, men eftersom den "i modern tappning" dessutom är fettsnål så tror jag inte på den. Ser man till inuiterna så hade de för vana att alltid själva välja de fetaste bitarna av bytesdjuren, det magraste köttet fick hundarna...! Och även om "vår" stenålder även innehöll frukt, grönsaker, nötter etc så tror jag faktiskt inte att man ratade de mest energigivande delarna av bytesdjuren = fettet. Det vore ju rätt osmart.

Det är mycket snack om olika Omega-fetter, jag väntar bara (vääääldigt tålmodigt) på den dag då det blir officiellt att vanligt, animaliskt, mättat fett faktiskt inte alls är onyttigt...!

Och på tal om skogshuggare etc läste jag att Hudson Bay-kompaniets anställda hade en matranson på 14.000 kcal per dag, i form av pemmikan (torkat kött + späck). Logiskt sett borde dessa stackare raskt ha blivit groteskt feta, men eftersom fettinlagring styrs av det välkända hormonet insulin så "klarade de sig".

Förutom Maria Tausons websajt (länkad ovan) så måste jag tipsa om "Doktor Dahlqvists blogg" - massor av läsvärt, och faktiskt lite bättre vetenskapligt underbyggt än vad en vanlig "dödlig" som en själv kan hysta ur sig:
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7

Liknande trådar